Därför är det som företag lönsamt att sponsra podcasts

Därför är det som företag lönsamt att sponsra podcasts

Podcasts är det omtalade fenomenet och den ständigt växande mediekanalen som under 2006 fick ett rejält genombrott i Sverige. Under 2016 var det hela 2,2 miljoner svenskar, det vill säga runt 22 procent av Sveriges befolkning, som lyssnade på podcast minst en gång i månaden eller oftare. Och antalet bara stiger. Att som företag gå in som sponsor i en podcast är väldigt effektivt. Om siffrorna ovan inte är argument nog så presenterar vi här åtta punkter om varför du som företag bör börja sponsra podcasts - NU!

1. Många som lyssnar på podcast är trogna sina favoriter och ofta skapar lyssnaren en nära relation till de som poddar, precis som man gör med sina vänner. Och vänner - de litar man på, eller hur? Om en kompis rekommenderar något som är bra - ja, då vill man gärna också ta del av det. Det är faktiskt så att hela 45 procent av lyssnarna klickar sig in på en hemsida efter att ha hört om den i en podcast. Därför är det oerhört bra, att som företag, sponsra podcasts och på så sätt nå ut till folk på ett genuint och trovärdigt sätt.

2. Precis som med traditionell PR så väger argument tyngre om det förmedlas av en tredje part. När någon annan, som lyssnaren dessutom litar på, pratar varmt om din produkt eller ditt företag så blir det mer pålitligt och lyssnaren tar troligtvis till sig informationen.

3. När man hör någon prata om något så tar man det till sig lättare än om man till exempel läser igenom ett flöde och ser en annons eller reklam på internet. Röster når ofta djupare in än både text och bild - speciellt när rösterna kommer från personer man litar på.

4. Det är lättare att scrolla förbi annonsering i text, än vad vad det är att spola förbi en sponsring i en podcast, både på grund av det tekniska “besväret” men också för att många faktiskt vill lyssna på sponsringen om den görs på ett bra och kul sätt.

Röster når ofta djupare in än både text och bild - speciellt när rösterna kommer från personer man litar på.

5. Att hitta en podcast-duo som är duktiga på att prata, och bygga upp en story, kring det ni som företag vill förmedla är guld värt. Innehållet blir intressant, lärorikt och roligt och folk som lyssnar på podcasts lyssnar ofta genom sponsringsdelen om de vet att det görs på ett snyggt sätt. Då blir det inte bara reklam, utan bra innehåll. Och det bästa av allt - ni som företag når ut med det ni vill säga. Exempel på poddare som är grymma på att göra sponsringen till intressant innehåll är Alex och Sigge samt Träningspodden. Alex och Sigge väver ofta in själva sponsringssnacket i det vanliga innehållet och Träningspodden brukar bjuda in en gäst som pratar om något av de ämnen som Träningspodden-lyssnarna är intresserade av, det vill säga sånt som ger ett värde.

6. Trenderna inom podcastvärlden, framförallt när det kommer till företagspoddar, pekar på att fler och fler går mot att starta nischade podcasts inom specifika ämnen. En skokedja hade till exempel kunnat producera en podcast om sneakers, ett techbolag hade kunnat producera en podcast om trender inom IoT (Internet of Things) och en rekryteringsfirma hade kunnat producera en podcast om ledarskap. Ju mer nischad en podcast är desto lättare är det att, som sponsor, pricka in rätt målgrupp och nå ut till relevanta potentiella kunder. Faktum är att det är betydligt mer lönsamt att nå färre men rätt målgrupp, än vad det är att nå tusentals personer där få agerar. Det hela fungerar på samma sätt som det gör med micro-influencers (influencers med färre följare) på Instagram. Alltså - när en influencer på Instagram börjar få rejält många följare, då går i regel det genuina engagemanget och intresset bland följarna ned. Däremot så är det för en “micro-influencer”, med runt 1000 följare, betydligt lättare att skapa en nära och trovärdig relation med sina följare och på så sätt “sälja” mer.

Ju mer nischad en podcast är desto lättare är det att, som sponsor, pricka in rätt målgrupp och nå ut till relevanta potentiella kunder.

7. Det behöver inte alls vara särskilt dyrt att sponsra en mindre podcast. Genom sponsringen når du och ditt företag garanterat ut till en majoritet av podcastens trogna lyssnare - något som är en väldigt bra investering för ditt företag.

8. Det här med att som företag sponsra podcasts är en relativt ny trend. Om man förstår storheten och genomslagskraften nu - ja, då har man mycket att vinna!

Så, våga lägga en del av er marknadsföringsbudget på att sponsra podcasts! Ni har ingenting att förlora på att haka på denna trend. Och kom ihåg - podcast-eran är bara i sin begynnelse. Lycka till!