Sex sätt att lyckas på Instagram

Så lyckas du på Instagram

Instagram fortsätter att växa - så pass att det nu rankas som vårt näst största sociala medie. I takt med den ökade användningen ges vi fler tillfällen att få plats i våra följares liv. Men självklart kommer det inte av sig själv. Med fler antal användare ökar även antalet konkurrenter, så det gäller att ha koll på hur du bäst lyckas. Här ger vi några av våra tips på hur man lyckas på Instagram!

Hitta dig själv
Det finns en uppsjö av bilder i våra flöden, och väldigt många försvinner i mängden. Men, de flesta känner nog igen sig i att stanna upp och titta lite extra på utmärkande bilder. Och det är en viktig insikt att bära med sig i sitt eget skapande. Tänk igenom vad som gör dig unik, och visa det i ditt bildspråk och dina captions. Tänk igenom värdeord, fokus, målgrupp, färger, bildstil, språk och allt som känns relevant för ditt uttryckssätt. Din eller ditt varumärkes personlighet behöver vara lika mycket du i bildspråket som i verkligheten. När dina följare lätt känner igen vilka bilder som är dina vet du att du har ett starkt varumärke.

Rannsaka dig själv och försök hitta ett uttryckssätt som både speglar vem du är och hur du upplevs.

Rannsaka dig själv och försök hitta ett uttryckssätt som både speglar vem du är och hur du upplevs.

Interagera
Det kan låta självklart att sociala medier handlar om att vara social. Men för många är det inte lika självklart att faktiskt avsätta tid för att vara det. Självfallet är det viktigt att ha något att berätta, vara konsekvent och att vara relevant enligt konstens alla regler. Men om du inte har någon att berätta det för blir dina publiceringar snarare onödigt arbete. Vad som kan räknas till att vara social på sociala medier är bland annat att:

  • börja följa fler än bara de som börjar följa dig
  • hitta fler personer, som du tror kan få ut ett värde av det du gör, att interagera med
  • lägg tid och energi på att bygga långsiktiga och ömsesidiga relationer med dina följare. Då      ökar chansen att de engagerar sig mer av det du berättar.
  • lägg tid på att svara på kommentarer, och visa de som bryr sig om dig att du uppskattar det. Och tänk på att inte vänta för länge! Enligt den senaste uppdateringen av Instagram-algoritmen gynnas du om det sker inom en timme och om kommentaren innehåller minst fyra ord
Självfallet är det viktigt att ha något att berätta, vara konsekvent och att vara relevant enligt konstens alla regler. Men om du inte har någon att berätta det för blir dina publiceringar lätt ogjort arbete.

Instagram Stories
Det går inte nog att understryka vilken skillnad Instagram Stories kan göra för ditt varumärke. Inte minst för Instagrams algoritm, eftersom de hamnar längst upp i ett eget flöde - och får högre prioritering.

På Instagram Stories får du möjlighet att visa allt som händer behind the scenes, och låta kontakten med dina följare vara närvarande även bakom det ofta lite mer “polerade” Instagram-flödet. Låt människorna bakom varumärket träda fram och skapa en personlig relation med dina följare. Eftersom filmklippen försvinner efter 24 timmar - om du inte aktivt fäster dem i profilen som en höjdpunkt - efter att du skapat dem, så behöver du inte tänka att det ska vara hållbart, utan kör det som känns relevant för stunden. En bra grej att ha i bakhuvudet är att dina Stories ska bli som socker för dina följare! De får gärna vara beroendeframkallande att ta del av, men det får heller inte bli för mycket av det goda.

Sex_satt_att_lyckas_pa_Instagram

Lagom är alltid bäst
Att få till ett snyggt foto, redigera det enhetligt och sedan skriva en bra caption som stämmer överens med det andra innehållet i flödet är faktiskt lättare sagt än gjort. Och när allt väl är på plats är det viktigt att låta bilden få den uppmärksamhet den förtjänar. Publicera därför inte för ofta, försök hålla lagom frekvens. Vad som är lagom står ofta i relation till hur mycket engagemang föregående bild ger. Om den fortfarande bubblar och generar många likes och kommentarer kan det vara värt att vänta lite extra. Våga ha is i magen, och studera din statistik. Det kommer löna sig!

Hylla din statistik
Det kan låta tidskrävande och oinspirerande att behöva grotta ner sig i Instagrams statistik. Men faktum är att det kan ge dig dina bästa ledtrådar för vad som är relevant innehåll för dig, och därmed ge dig nya följare. Saken är den att, när du väl har koll på vad statistiken faktiskt kan generera, så blir det lätt till en spännande följetong. Du ser bland annat vilket innehåll som verkligen går hem hos dina följare och vilken tidpunkt det är lämpligast för dig att att publicera.

Var hellre den som är konsekvent i vad du publicerar än den som säger ja till allt. Våga säga nej!

Gör rätt för dig
Skulle det vara så att du ingår i ett samarbete med någon, som till exempel sponsrar ditt inlägg, är det väldigt viktigt att vara tydlig när du kommunicerar ut det. Även om du tycker det kan ge ett tråkigt intryck att så tydligt markera att du har sponsrade inlägg, så kommer det ge dig mer tillbaka att vara ärlig. Trovärdigheten är allt när det kommer vill varumärkesbyggande. Tänk även vilka samarbeten som känns relevanta för dig och som du helhjärtat kan stå bakom. Var hellre den som är konsekvent i vad du publicerar än den som säger ja till allt. Våga säga nej!

Men hur gärna vi än skulle vilja, så finns det inget färdigt recept för hur just du lyckas bäst på Instagram. Om man tänker efter så är det egentligen inte så konstigt - vi har ju alla olika uttryckssätt och personligheter ute i den verkliga världen - detsamma gäller här i den digitala. Många gånger handlar det om att känna in de du pratar med och veta vad som gör dig till du. Men om du applicerar ovan tips på det du vet om dig själv och ditt varumärke, så har du hittat en bra strategi att utgå ifrån.


 Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här: 
7 tips för att skapa bra innehåll
Så blir du digitalt smart
Så arbetar du strategiskt med #hashtags i sociala medier