SOCIAL SELLING

Social Selling är ett långsiktigt, effektivt, hållbart och genuint sätt att öka sin försäljning och få fler kunder på.

Men vi tar det från början... Vi människor har alltid velat köpa av människor vi har en relation till. Det var så för tusentals år sedan, och det är så idag. Idag köper vi dock inte våra tjänster och produkter av vänner eller grannar i samma utsträckning som vi gjorde förr, men vi vill gärna köpa av företag som vi har en relation till. Och vilken plats är bättre att bygga en relation på om inte i sociala medier - där en stor del av oss faktiskt spenderar många timmar varje dag? 

Trots att fenomenet alltid har funnits, så är Social Selling ett relativt nytt begrepp. Och framförallt är det ett begrepp som många har skilda åsikter om vad det innebär. Vissa menar att det handlar om att ta kontakt med potentiella kunder i sociala kanaler, och då främst LinkedIn, och andra menar att det handlar om att annonsera i sociala medier på ett sätt som ska leda till sälj. Vi har en annan åsikt: Vi tycker att Social Selling handlar om att först och främst bygga upp ett community i de sociala medierna, för att senare konvertera en del av detta community till kunder. Det handlar alltså om att sälja med hjälp av sociala medier snarare än att sälja i sociala medier. 

Social Selling innebär att sätta det sociala framför säljet, och att när man gör det på rätt sätt, så kommer säljet betydligt enklare - ibland till och med av sig själv. Genom att bjuda på värdefullt och relevant innehåll, interagera med rätt målgrupper i rätt kanaler och ha rätt ton så kan man bygga upp en stark relation till sina följare. Det är då man hamnar “top of mind” hos sina följare, och det är också då man bygger ett starkt varumärke med hjälp av sitt community. Innehållet ska alltså inte födas ur syftet att sälja, utan ur syftet att skapa ett högt värde hos mottagaren

Steg två inom Social Selling är den riktigt intressanta delen - hur man ska få communityt, eller i alla fall delar av det, att bli kunder? Detta kan ske på flera olika sätt, men grunden är att riva de osynliga barriärerna och göra det enkelt - näst intill oemotståndligt - för dem att bli kunder hos er. Efter att under en tid redan ha byggt förtroende och ökat varumärkeskännedomen, ska just ni vara det självklara valet för era potentiella kunder. 

HUR JOBBAR vi MED SOCIAL SELLING?

Genom att först lägga grunden med riktigt bra innehåll, spridning och interaktion på rätt sätt och i rätt kanaler, så bygger vi ett starkt och troget community. Vi ser till att just ert företag  ligger “top of mind” hos era potentiella kunder, för att sedan hjälpa er att konvertera communityt till kunder. Och självklart med mätbara resultat!