Att sponsra podcasts som företag: Därför är det värdefullt

Därför är det värdefullt att sponsra podcasts

Podcasten är mediekanalen med mycket stark tillväxt: Enligt Svenskarna och internet 2018 så framgick det att hälften av internetanvändarna lyssnar på podcast, och att hela 19 procent av alla 26-35-åringar lyssnar på podcast varje dag. Att som företag gå in som sponsor i en podcast är, som siffrorna visar, väldigt effektivt. Men om siffrorna ovan inte är argument nog, så presenterar vi här åtta punkter om varför du som företag bör börja sponsra podcasts - NU!

Faktum är att över 45 procent av lyssnarna klickar sig in på en sponsors hemsida, och hela 43 procent överväger att göra ett köp, efter att ha hört om den i en podcast.

1. Många som lyssnar på podcasts är trogna sina favoriter och ofta skapar lyssnaren en nära relation till de som poddar; precis som man gör med sina vänner. Och vänner – de litar man på, eller hur? Om man från, till exempel en kompis, får höra att en produkt eller tjänst är bra, då brukar man också själv vilja ta del av det. Faktum är att över 45 procent av lyssnarna klickar sig in på en sponsors hemsida, och hela 43 procent överväger att göra ett köp, efter att ha hört om den i en podcast. Detta innebär att om du som företag sponsrar en podcast, så är det stor chans att du – på ett trovärdigt och genuint sätt – når ut till din målgrupp och dina köpare.

2. Precis som med traditionell PR så väger argument och budskap tyngre om dessa förmedlas av en tredje part. När någon annan, en person som lyssnaren dessutom litar på, talar varmt om din produkt eller ditt företag, så blir det mer pålitligt än om du själv gör det, och troligtvis så tar lyssnaren till sig av informationen.

3. När man hör någon prata om något så tar man till sig det lättare än om man till exempel läser något eller ser en annons på internet. Det är faktiskt så att röster ofta når djupare in än vad både text och bild gör, och detta speciellt när rösterna tillhör personer man redan “känner”.

juja-han-210775.jpg

4. Det är lättare att scrolla förbi annonsering i text än vad det är att spola förbi sponsring i en podcast. Detta beror ofta på det tekniska “besvär” som spolandet medför, och dessutom är det så att många faktiskt vill lyssna på sponsringen om den görs på ett bra och kul sätt.

5. Att hitta en podcastduo som är duktiga på att prata om, och bygga upp en story kring, det ni som företag vill förmedla, kan vara värdefullt. Om lyssnarna vet att sponsringsinnehållet är intressant, lärorikt eller roligt så är de mycket mer benägna att lyssna igenom hela sponsringsdelen. Görs sponsringsslingan snyggt så blir det inte bara reklam, utan det blir till bra och värdefullt innehåll. Och det bästa av allt; ni som företag når ut med det ni vill säga. Alex & Sigge är ett exempel på en podcastduo som har vävt in vissa sponsorskap med hjälp av humor.

6. Trenderna inom podcastvärlden, framförallt när det kommer till företagspoddar, har ett bra tag pekat på att fler och fler går mot att starta nischade podcasts inom specifika ämnen. Ju mer nischad en podcast är, desto lättare är det att, som sponsor, pricka in rätt målgrupp och nå ut till relevanta och potentiella kunder. Faktum är att det är betydligt mer lönsamt att nå färre men rätt målgrupp, än vad det är att nå tusentals personer där få agerar.

När man hör någon prata om något så tar man till sig det lättare än om man till exempel läser något eller ser en annons på internet.

7. Det behöver inte vara särskilt dyrt att sponsra en podcast. Genom sponsringen når du och ditt företag ut till en majoritet av podcastens trogna lyssnare – något som kan vara en bra investering för ditt företag.

8. Det här med att man som företag kan sponsra en podcast är en relativt ny trend. Om man förstår storheten och genomslagskraften nu, i ett fortfarande ganska tidigt skede, så har man mycket att vinna.

alphacolor-13-182248-unsplash.jpg

Alltså: det kan vara en bra idé att fundera på att lägga en del av er marknadsföringsbudget på att sponsra podcasts! Ni har ingenting att förlora på att haka på denna trend.

Lycka till!