Ordlista: 34 sociala medier-ord du behöver kunna

Dessa sociala medier-ord behöver du känna till

Framväxten av sociala medier har fört med sig en hel del nya ord och formuleringar som vi inte tidigare har använt, och de flesta av dessa uttryck kommer inte helt oväntat från engelskan.

Det var delvis på Twitter som allting började, eftersom man i varje tweet har ett begränsat antal tecken man var tvungen att hålla sig inom. För att då få ut maximal information på så få tecken som möjligt, så var det communityt som etablerade förkortningar som ett effektivt sätt att kommunicera. Och detta har levt kvar i takt med att andra sociala medier fötts.

För varje ny kanal och funktion som tillkommer, så etableras ofta nya ord – vilket gör att det inte är helt lätt att hänga med. Därför har vi tagit fram en ordlista som förklarar dessa ord och förkortningar.

  • Admin: Förkortning av administratör. En person som sköter ett konto eller en sida i sociala medier, till exempel en Facebook-sida eller ett Instagram-konto.

  • Annons: En marknadsföringsfunktion som företag eller organisationer kan använda sig av på sociala medier genom att betala en summa, och själva styra vilken målgrupp och hur många som ska nås av inlägget.

  • Boomerang: En funktion som fångar flera stillbilder under en sekund och sen sammanfogar dessa till en kort rörlig film som spelas upp fram och tillbaka.

  • Caption: En kortare text som skrivs i samband med att man delar ett inlägg/en post.

ordlista-34-sociala-medier-ord-du-behover-kunna
  • Community: Den samling människor som man pratar med i sina sociala kanaler. Likställs ofta med ett socialt nätverk.

  • Checka in: När man genom visar, på till exempel Facebook, att man är på en viss plats. Samma funktion som när du geotaggar.

  • Dela: Genom att dela ett inlägg som någon annan har publicerat så sprider du det vidare – med dig som avsändare – så att alla dina följare och vänner också kan se det. Du kan även skriva en egen caption till det delade inlägget.  

  • DM: Förkortning av Direct Messages, det vill säga privata meddelanden som skickas direkt till en person eller ett konto.

  • Filter: En funktion som redigerar dina bilder eller filmer. Filter är ett sätt att skapa ett enhetligt flöde i sina sociala medier. Det finns dessutom, på bland annat Instagram och Snapchat, filter som ändrar om ens ansikte och kan användas på ett humoristiskt sätt.

  • Flöde: Feed på engelska. Ett flöde är de inlägg som du får upp från de personer eller sidor som du följer. På Instagram kan flödet även syfta till ditt egna flöde – det vill säga de inlägg som du själv lägger upp på din egen sida.  

  • Följare: De personer eller sidor som valt att prenumerera på och följa dina inlägg, så att inläggen kan komma upp i deras flöden.

  • Geotag: Positionerar dina bilder utifrån en geografisk plats. Du kan kartlägga och visa var du befinner dig.

  • GIF: Förkortning av Graphics Interchange Format. En GIF innebär småskaliga animationer och filmklipp.

  • Hashtag (#): Ett sätt att strukturera inlägg efter ämnen – detta för att nå utanför sitt eget community. Alla som söker på, eller följer, hashtagsen du använder kommer då att hitta till dina inlägg. Till exempel: #socialamedier #ordlista

  • Händelser/ Stories: En funktion på Instagram (och nu på sistone även Facebook) där man kan lägga till korta filmklipp, bilder, boomerangs och andra inläggstyper som visas en efter en som i ett längre filmklipp eller bildspel. En händelse går att se i upp till 24 timmar efter att den laddats upp.

  • Höjdpunkter: På Instagram går det att fästa sina händelser/stories i sin profil under separata kategorier, så att de lever kvar även efter 24 timmar.

ordlista-34-sociala-medier-ord-du-behover-kunna
  • Influencer: En person med ett större community som – till exempel genom blogg, YouTube eller Instagram – producerar och publicerar inlägg, ofta om sitt eget liv eller inom en specifik nisch, med ambitionen att kunna tjäna pengar på det.

  • Influencer marketing: Marknadsföring genom influencers. Företag betalar alltså en influencer för att denne ska publicera innehåll i sina egna kanaler – med syfte att ge vinning och ökad räckvidd för företaget i fråga. Man kan likna detta vid en annons, fast det här är influencern som anpassar inlägget efter sin tonalitet och målgrupp.

  • Kommentera: Svara på en post i sociala medier med dina egna åsikter, tankar och ord.

  • Korspublicera: Att korspublicera en video innebär att man återanvänder en video som redan laddats upp på Facebook – antingen av ditt eget konto eller av ett annat konto som tillåter att ditt konto får lov att korspublicera innehållet.

  • Likea: Att gilla-markera – alltså att visa att du gillar eller stödjer något. Alternativ, svensk stavning: Lajka.

  • Live: På både Instagram och Facebook går det att sända live. Det innebär att man i realtid sänder en video från sin sida eller sitt konto. En livesändning kan även sparas ner så att den går att se även efter själva livesändningen.

  • Ping/pinga: Att pinga någon innebär att tagga eller nämna en person eller ett konto i kommentarsfältet på ett inlägg. Används ofta när man ber om tips. Till exempel: “Pinga någon som du tycker att vi bör intervjua i vår blogg.”

  • PM: Motsvarande DM, men från den svenska förkortningen av Privat Meddelande.

  • Post: Ett inlägg på sociala medier.

Ordlista-34-sociala-medier-ord-du-behover-kunna
  • Reagera: Facebooks gilla-funktion som inte bara gör det möjligt att likea, utan även att visa andra känslor kring ett inlägg – till exempel ”älska” eller ”arg”.  

  • Retweet: Samma funktion som att dela ett inlägg, fast på Twitter. Förkortning: RT.

  • Shoutout: Att i sina kanaler tipsa sina följare om ett konto, en sida eller en person genom att länka till deras sociala medie-profil.

  • Snap: En bild eller video som skickas över Snapchat.

  • Snappa: Slang för att ”Snapchatta”, det vill säga att kommunicera via Snapchat.

  • Sponsra: Att sponsra ett inlägg är att betala en summa för att inlägget ska visas för fler personer än vad det gör i sin organiska räckvidd, och ofta för en specifik målgrupp.

  • Tagga: Skapar en länk till personen eller sidans profil i ditt inlägg, bild eller video.

  • Tweet: Ett Twitter-inlägg.

 Intill  Kenzas  profil kan du se att det är hon som styr kontot.

Intill Kenzas profil kan du se att det är hon som styr kontot.

  • Verifierat konto: Ett verifierat konto innebär att det är bekräftat att kontot är autentiskt och är den eller det som kontot anger sig för att vara. Ofta är det kända profiler eller varumärken som får sina konton verifierade, då de har en större risk att få falska konton skapade om sig. Ett verifierat konto visas ofta genom att kontot i fråga har en liten checksymbol bredvid namnet.

Så! Det var några ord som kan vara bra att känna till. Är det något ord vi har missat som du undrar över? Skicka oss ett DM (se ovan) på Instagram! Vill du lära dig fler ord om statistik för sociala medier så har vi sammanställt ett inlägg om det här.