Knepet för att lyckas i sociala medier: Tvåvägskommunikation

Så lyckas du med din tvåvägskommunikation i sociala medier

“Människor på sociala medier vill inte prata med företag - de vill prata med människorna bakom företaget.”

Det bästa med sociala medier är att vi kan vara just sociala. För i sociala medier sysslar vi med tvåvägskommunikation - inte med information (information passar bättre på en hemsida). Det är få som vill bli bombarderade med reklam i sociala medier, utan vi vill ha engagemang och inspiration, eller hur?  Därför gäller det att inte se sociala medier som en reklamkanal, utan istället som en kommunikationskanal där en långsiktig relation med följare kan skapas. Och ja, även om målet är att så småningom få fler kunder så ska du definitivt tänka långsiktighet och tvåvägskommunikation. Men hur ska vi egentligen tänka för att skapa en hållbar och äkta tvåvägskommunikation? 

Hur gör du “i verkligheten”?

Precis som med alla relationer vi har med människor runt omkring oss, så måste även relationerna på sociala medier vårdas. Tänk efter hur det ser ut offline. Jobbar du i en affär och en kund kommer in och frågar något eller ger beröm - då står du troligtvis inte bara tyst och stirrar, för då hade kunden antagligen vänt på klacken och gått direkt. Utan det du gör i “det verkliga livet” är att hälsa, svara den som pratar med dig, ställer motfrågor och visar allmänt intresse för hen. Det fungerar exakt likadant på sociala medier. Om man till exempel lämnar en fråga eller en kommentar obesvarad så påverkas relationen negativt, och om detta upprepas så kan det i slutändan leda till att kontot tappar engagemang och följare. Alltså - du som har kontot måste därför leda, och ta ansvar för, kommunikationen. Ställ frågor, var intresserad och viktigast av allt - var personlig! Människor på sociala medier vill inte prata med företag - de vill prata med människorna bakom företaget.

Varje följare är unik

Fastän du driver ett stort företag, med tusentals följare på Instagram och Facebook, så gäller det att se varje like och varje kommentar som något unikt. Det finns miljontals konton på sociala medier och dina följare väljer faktiskt aktivt att gilla just ditt företag. Det är stort! För att dina följare ska känna av den ömsesidiga respekten är det viktigt att följa och interagera tillbaka - och att faktiskt visa ett äkta engagemang för ditt community. Lär känna dina följare! Då känner dina följare sig sedda och utvalda. Men följ inte bara för följandets skull - de du följer tillbaka eller börja följa bör vara relevanta för just dig och ditt konto. Följ alltså inte tillbaka en massa spam-konton, det enda det leder till är att du framstår som oseriös.

Interagera mera!

Om du vill få till community att växa bör du även aktivt leta upp och interagera med nya potentiella och relevanta följare. Hitta en målgrupp som du riktar in dig på, och sök aktivt upp dessa människor. Det räcker nämligen inte med att luta sig tillbaka och vänta på att folk ska börja följa dig och interagera med dig - ibland (läs: ganska ofta) måste du ta första steget och söka upp din målgrupp. Gör det och visa att du finns och att du har något intressant att bjuda på.

Det går alltså inte att fejka ett riktigt engagemang och intresse för dina följare, det lyser igenom långa vägar. Har du ett genuint intresse för de människor som väljer att följa ditt konto, då kommer du att lyckas med din tvåvägskommunikation.

3 konkreta råd för att lyckas med din tvåvägskommunikation:

  1. Svara personligt på alla kommentarer - det räcker inte med att bara gilla dem!

  2. Ta en halvtimme om dagen där du interagerar med dina följare och aktivt hittar nya följare. Kommentera andras bilder, ställ frågor till andra och likea andras bilder. Var inte självupptagen och tänk att allt händer på just ditt konto! 

  3. Ta reda på så mycket som möjligt om dina följare. Bestäm dig för att lära känna ett par stycken i veckan, det kommer märkas i din kommunikation att du blir mer genuin.