Så arbetar du strategiskt med #hashtags i sociala medier

Så arbetar du strategiskt med #hashtags i sociala medier

Denna artikeln är uppdaterad i april 2019.

Hashtag (#) — det lilla men ack så effektiva fenomenet som kan göra underverk för ert community — om ni arbetar med det på ett strategiskt! sätt Twitter var det första sociala mediet där hashtags började användas. När Twitter växte blev hashtags ett sätt att strukturera ämnen och tack vare dem kunde man gå utanför sitt eget nätverk och därmed hitta nya användare att interagera med, inom de ämnen man var intresserad av. Man kan alltså säga att hashtags var ett av startskotten för äkta tvåvägskommunikation i sociala medier. Därefter dröjde det inte lång tid innan andra sociala nätverk, såsom Facebook och Instagram, också började anamma hashtags. För att hashtags ska kunna bidra till att fler människor hittar er och ert konto, och i slutändan förhoppningsvis också konverteras till kunder, så gäller det att arbeta strategiskt med dem. I det här inlägget kommer vi att dela med oss av våra bästa tips gällande användandet av hashtags, och även gå in lite mer specifikt på Twitter, Facebook och Instagram - de tre sociala nätverken där hashtags är mest relevanta. Men först; några generella tips!

  • Viktigast av allt: Se till att era sociala medie-konton är öppna (det vill säga inte privata) när ni använder er av hashtags. Annars fyller hashtaggen ingen funktion då människor utanför ert nätverk ändå inte hittar till er.

  • Se upp för hashtagväggar - det vill säga att använda alldeles för många hashtags i ett och samma inlägg. Det kan lätt se “reklamigt” och spammigt ut. Sikta istället på att använda några få, men desto mer relevanta hashtags i varje inlägg. Om ni ska använda många hashtags — se till att samtliga är relevanta och att ni lägger dem en bit under själva texten så att det inte blir för kompakt.

  • Samla ihop 10-20 hashtags som är relevanta för ert varumärke och för de ämnen ni pratar om i era sociala kanaler, som ni sedan kan varva mellan i era olika inlägg. Om ni använder olika hashtags hela tiden, och inte har återkommande hashtags, så kan ni framstå som spretiga.

  • Hashtagga gärna ert företagsnamn i alla inlägg. Vissa personer väljer att följa hashtags istället för att följa företag, och om någon söker efter ert namn så vill ni givetvis synas i deras flöde.

  • Gör en spaning efter aktuella hashtags i er bransch som kan driva ny trafik till er sida, och var inte rädda för att hämta inspiration från era branschkollegor. Det finns sidor som http://www.hashtagsforlikes.co/ där man listar de mest populära hashtagsen inom olika ämnen. Men — kom ihåg att hashtags är lika föränderliga som sociala medier, så följ utvecklingen av just era hashtags.

  • Hashtags kan också användas i ett komiskt eller berättande syfte - det vill säga att man berättar någon genom hashtaggen. Till exempel: "Idag sprang jag till bussen! #fitness4life #jajagförsovmigidagigen". I detta fall används hashtagsen inte för att utvigda sitt community, utan mer för komisk eller berättande effekt. Just denna sortens hashtaggande kommer vi inte gå igenom i detta blogginlägg. 

Att använda hashtags på Twitter

Genom att söka på en specifik hashtag på Twitter, och därigenom engagera er i diskussioner som ligger ert företag varmt om hjärtat, kan ni hitta likasinnade människor att interagera med. För att interagera med er målgrupp, och öka möjligheterna att fler människor hittar ert företag, så är det även viktigt att använda hashtags kontinuerligt i era egna tweets. Skriver ni om ledarskap, så använd er till exempel av hashtags så som #ledarskap, #ledare eller #utveckling. Ett bra tips är att försöka väva in hashtagsen i er caption, då ni inte har så många tecken att använda er av på Twitter. Till exempel: “#ledarskap och #personligtledarskap är inte samma sak, men precis lika viktigt. Har du som #ledare koll på skillnaden?”.

Exempel på hur hashtags kan användas på Twitter: 

twitter_hashtags
hashtags_twitter.PNG

Att använda hashtags på Instagram

Att använda sig av hashtags på Instagram innebär att andra människor, än de som redan följer ert konto kan se era bilder. Man kan även, som användare, följa en viss hashtag, och då betyder det att man får upp alla bilder med den hashtagen i sitt flöde.

Gör så här: Välj ut femton relevanta hashtags som är återkommande i era inlägg, men ha inte med alla varje gång. Se alltid till att de hashtags ni väljer är relevanta för just den bilden. Det går många rykten kring hur Instagrams algoritmer gillar och ogillar när man använder hashtags på ett eller annat sätt, men Instagram har bekräftat att man inte blir bannad på något sätt för att man använder för många hashtags, för få hashtags, fel hashtags eller liknande. Det enda deras algoritm bryr sig om är att det är relevant för communityt.

Ifall ni inte tycker att det ser snyggt ut att ha hashtags i inlägget kan ni hoppa ner några rader med hjälp av punkter, symboler eller emojis (se exempel i bilderna nedan) och lägga hashtagsen längst ner. Då syns hashtagsen bara om man klickar sig vidare till att läsa mer. Ett annat tips är även att väva in hashtags i själva caption, på samma sätt som i exemplet ovan kring Twitter. Som företag kan man dessutom skapa en unik hashtag, och där under samla alla era bilder och förhoppningsvis blir era följare även inspirerade att göra inlägg under just den hashtagen. Men för att bygga ett äkta community på Instagram så går det inte att bara luta sig tillbaka och låta följarna komma till er, utan man måste vara aktiv och vara beredd på att lägga ner tid och möda på sitt konto. Här är hashtags ett stort hjälpmedel för att hitta nya människor att följa och interagera med. Sök på relevanta hashtags för er målgrupp och hitta med hjälp av dem nya konton att följa och aktivt interagera med. Det går även att följa specifika hashtags och därmed få upp alla bilder under dessa hashtags i sitt flöde. Ett annat sätt att nyttja hashtags på är genom att hashtagga i sin biografi-text i sin profil. Och glöm inte att även hashtagga i dina Instagram Stories

Notera att det inte finns någonting som heter “Shadowbanned” på Instagram. Det har gått många rykten kring att vissa hashtags har varit, och ibland är, shadowbannned, men det här någonting som Instagram har bekräftat inte existerar! Läs mer om shadowbanning här

Exempel på hur hashtags kan användas på Instagram, där vi hashtaggat dels i captionen, men också ett par stycken några rader längre ner: 

hashtags_instagram.jpg
instagram_hashtags

Att använda hashtags på Facebook

Hashtags är inte en lika självklar del på Facebook som det är på Twitter och Instagram. På Facebook breddas istället ert nätverk främst när ni ser vad era vänner gillar och delar. När hashtags används på Facebook är det oftast vid tävlingar eller events. Men när något stort har inträffat i världen har hashtags på Facebook haft en avgörande roll. Ett exempel är #openstockholm som användes i samband med terrorattacken i Stockholm den 7 april 2017. Hashtaggen användes för att samla ihop de boenden i centrala Stockholm man kunde gå till om man var i centrum och inte kunde ta sig hem. Tack vare hashtags likt dessa kan flera inlägg samlas för ett specifikt ändamål. Hashtags används också på Facebook om ett företag eller en organisation går ut med en större kampanj, och vill sprida kampanjen och etablera just den hashtagen. Men för att sammanfatta: Hashtags används ytterst sparsamt på Facebook, och främst vid större kampanjer, händelser eller tävlingar. Vi rekommenderar dock att ni alltid använder hashtags om ni är ett företag. Och på samma sätt som på Twitter och Instagram så bör ni hashtagga med ert företagsnamn samt med relevanta hashtags för just det inlägget ni postar.

Exempel på hur hashtags kan användas på Facebook, där vi använt hashtaggen för en kampanj vi drev i sociala medier (där hashtaggen är samma som namnet på kampanjen): 

hashtags_facebook

Stort lycka till, och hoppas att ni kommer igång med ert hashtag-användande! Det är verkligen en stor tillgång och man har som företag mycket att vinna på det!

 Denna artikeln är uppdaterad i april 2019.

 

PS. Vill du jobba som Social Media Manager? Eller är du egenföretagare och vill bli bättre på era sociala medier? Välkommen att gå vår webbutbildning Social Media Academy. Du får lära dig allt från hur du kommunicerar för att nå ut till hur du mäter och analyserar, gör en strategi, skapar innehåll, skriver bra captions, jobbar med annonsering på Facebook och Instagram och mycket mer. När du är klar så har du lärt dig allt du behöver för att kunna jobba som ansvarig för sociala medier på ett företag. Tycker du att det här låter intressant? Du är inte ensam — över 800 elever har gått Social Media Academy!