Så kommer ni igång med er podcast

Vad bör man tänka på innan man startar en podcast?

Har ni gått i tankarna på att dra igång en podcast? Faktum är att det kan vara en mycket bra idé att satsa på podcast just nu, med tanke på att det är en mediekanal med mycket stark tillväxt. Men är det bara att sätta igång? Eller krävs det planering innan? Här hjälper vi er att komma igång med er podcast!

Vill vi göra detta? Och varför?
Det allra första ni bör göra är att hitta ert varför. Varför vill ni starta en podd? Är ni säkra på att det är en kanal som funkar för er och det ni håller på med? Varför vill ni att folk ska lyssna på er podcast? Och vad är syftet med podcasten? Är det att tjäna pengar? Eller är det kanske att förmedla ett visst budskap?

Bestäm även vem som ska podda. Ska ni vara två stycken eller ska ni bjuda in olika gäster? Det viktigaste är att ni ser till att de som ska podda har en bra dynamik.

bewakoof-com-official-205686-unsplash.jpg

Det är dessutom viktigt att sätta en frekvens och se till att hålla er till denna. Det är bättre att komma ut med kvalitativa avsnitt mer sällan, än att hetsa fram något bara för sakens skull.

Alltså – att komma fram till vad syftet med podden ska vara är A och O när det kommer till att komma igång med en podcast.

Vad vill vi prata om?
När ni bestämt er för vad syftet med podden är, samt vilket koncept ni vill satsa på, bör ni rikta in er på vilka ämnen ni vill behandla. Och kom ihåg – var inte rädda för att nischa er ordentligt. Ju mer nischade ni är, desto fler som är intresserade av just ert ämne kommer att hitta er podcast och vilja lyssna på er. Ni kanske har hört talas om att om man försöker nå alla så når man oftast ingen.

Vem är vi?
Var er själva när ni poddar. Och ja – det är kanske lättare sagt än gjort. Men faktum är att ni kommer vinna mycket på att inte försöka vara några andra. Håll er från att försöka vara nya Alex och Sigge eller Tankesmedjan. Försök hitta er personliga touch och håll er till den. Våga bjud på er själva – vare sig ni poddar “privat” eller som ett företag.

Skaffa rätt utrustning
När ni bestämt er för vilka ni är och hur ni vill gå tillväga med er podcast bör ni införskaffa rätt utrustning. Vi kan varmt rekommendera er att skaffa två eller flera (ha alltid en mikrofon per person!) USB-mikrofoner. Vi använder USB-mikrofoner av märket Zoom H2N. De är både relativt billiga och levererar bra grundljud. De är dessutom väldigt lättanvända. Allt ni behöver göra är att sätta in ett minneskort i mikrofonen och sen är det bara att trycka på record. Kom ihåg att alltid testa ljudet innan ni kör igång med den riktiga inspelningen. Det är väldigt tråkigt att behöva spela in allt en gång till.

Tips från coachen:
Om ni poddar med två separata mikrofoner är vårt tips att lägga de båda mikrofonerna bredvid varandra och klappa en gång. Mikrofonerna är inte på något sätt synkade med varandra, men tack vare klappen – som vid klippning kommer visas som en extra hög ljudvåg – kan ni synka er podcast.

Ljudet är väldigt viktigt! Att sätta på en podcast med massa bakgrundsbrus är inte kul. Därför bör ni aldrig spela in er podcast på till exempel en restaurang. Det är också bra att, rent förebyggande, eliminera störande ljud – ljud som ni kanske inte ens tänker på att de finns. Ventilationsljud är exempel på sådant ljud. Se även till att podda i ett rum med mycket textilier. Har ni inte tillgång till en studio så funkar det utmärkt att sitta i ett rum där ni bullar upp med kuddar och drar för gardinerna. Eller varför inte sitta och podda i en klädkammare? Eller i en avstängd bil?

Skaffa ett redigeringsprogram
När podden är färdiginspelad är det bara att ta ut minneskorten och föra över filerna till datorn och lägga in dem i ett klipprogram. Vi använder oss av Audacity och här har vi skrivit en guide över hur du klipper podcast i just det programmet. (YouTube är också en guldgruva när det kommer till att lära sig att klippa podcast.

Hitta er signaturmelodi
Som med allt annat content som man skapar så vill man ju att ens följare ska känna igen en. Därför bör ni hitta en jingel, alltså en kortare melodi som man använder i början och slutet av podcasten, för att signalera att det är just er podcast man lyssnar på. En jingel kan man hitta billigt och på många sidor kan man till och med hitta gratisjinglar. Vi har hittat många av våra jinglar på Audiojungle.net, free-stock-music.com och i YouTubes ljudbibliotek.

Gör en podcastbild
För att folk ska kunna känna igen er podcast när den dyker upp i flödet bör ni skaffa en podcastbild. Använd gärna en bild på människor (allra helst på de som medverkar i podden) och se till att bilden går i linje med er och det ni står för.

Distribuera er podcast
När podden är färdigklippt är det dags att publicera den. Många lyssnar på podcast via Podcaster-appen i iPhone så vi rekommenderar att ni finns där. För att hamna där får ni först skaffa ett konto på en distribueringsplattform, exempelvis på Libsyn som vi använder, och sen ladda upp ert avsnitt. På plattformen kan ni även välja vart ni vill skicka podden – till exempel till iTunes och Spotify.

Använd era sociala kanaler
När podden ligger ute har ni kommit väldigt långt. Men – för att någon ska få möjlighet att lyssna på er podcast, är det en bra idé att sprida den i era övriga sociala kanaler. Ni kan till exempel plocka ut citat ur podden som ni gör till snygga bilder. Eller så kan ni spela in ett videoklipp där ni “teasar” om vad veckans avsnitt ska handla om. Möjligheterna är oändliga – det viktigaste är bara att ni visar att ni finns!

Vi tycker alltså verkligen att ni bör satsa på att komma igång med er podcast under 2019! Om ni känner att det är en mediekanal som passar för er målgrupp och om det känns kul, vill säga. Vi älskar podcasts och visst är det underbart att få lyssna på röster som variation till all text och bild vi dagligen konsumerar?

Lycka till!