Influencer marketing

Influencer Marketing är idag en av de snabbast växande marknadsföringsstrategierna, och som har vänt upp och ner på hur vi tänker kring marknadsföring. Influencer Marketing går ut på att en person med ett starkt och lojalt nätverk av följare lyfter ditt företag i deras olika kanaler och på så sätt hjälper er sprida er produkt eller tjänst. En influencer är alltså en inflytelserik person som är aktiv inom sociala medier - exempelvis via Instagram YouTube eller en blogg. 

Att Influencer Marketing har blivit så framgångsrikt är egentligen inte konstigt. I dagens stora mediebrus letar människor mer än någonsin efter genuina åsikter och recensioner - av riktiga människor - innan de bestämmer sig för vad de ska köpa. Vi människor har i alla tider varit mer benägna att köpa en produkt, vara eller tjänst på rekommendation av en person som vi litar på än av traditionell reklam. Det blir helt enkelt mer trovärdigt när en influencer pratar om ditt företag. Genom att samarbeta med en influencer får man dessutom som företag tillgång till dennes etablerade nätverk och varumärke - vilket kan leda till ökad försäljning. 

Att jobba med så kallade digitala ambassadörer är spännande och kan ge lysande resultat. Men det gäller att förstå relationen mellan influencern och dess följare. Influencern har byggt upp sin publik genom att dela med sig av sina personliga - och genuina - tankar, åsikter och idéer snarare än ett företags. Det är viktigt att respektera detta förtroende för ett lyckat samarbete. Som företag bör man därför alltid vara noga med vem man samarbeta med. Det ska vara någon som passar företagets varumärke. Ju bättre ert och influencerns varumärken passar ihop - desto mer effektfullt och trovärdigt blir budskapet. Det finns stora skillnader mellan influencers och alla har olika styrkor, därför är det viktigt att tänka igenom vad syftet är för att välja rätt.

Sist men inte minst - glöm inte att följa upp samarbetet när kampanjen är slut.  Det är viktigt och inte minst professionellt  att gå igenom vad samarbetet gav både företaget och influencern för att behålla en bra kontakt.  Föreslå gärna fler samarbeten - ett långsiktigt arbete ger oftast bättre resultat än engångssamarbeten. 

HUR JOBBAR VI MED INFLUENCER MARKETING? 

Idag finns det tusentals influencers, och det kan kännas som en riktig djungel där det är svårt att hitta rätt. För att inte tala om hur svårt det kan vara att läsa sig till hur lagarna och reglerna ser ut - då det ännu är en väldigt ny bransch. Vi har ett stort nätverk av influencers inom olika branscher och ämnen, och vi ser till att hitta en influencer som passar just dig, ditt varumärke, ditt mål och din prisklass. Vi fungerar även som en trygg mellanhand som ser till att affären går till på ett schysst och lagenligt sätt, och vi jobbar för att både du och influencern ska bli nöjd med utfallet. 

För dig som influencer så sitter vi på ett stort nätverk av potentiella uppdragsgivare, och hjälper dig att hitta ett varumärke som passar just dig och din målgrupp. Så oavsett om du vill använda dig av Influencer Marketing för ditt företags vinning, eller om du är en influencer som vill ha hjälp att hitta ett varumärke att samarbeta med på ett tryggt och rättvist sätt - skicka iväg ett mail och säg hej till oss.