Facebooks nya algoritm - Så lyckas ni som företag

Så här lyckas ni trots den nya algoritmen

Den 11 januari i år gick Facebook ut med att de skulle ändra i algoritmerna, och sedan dess har oron för många företag växt. Det pratas mycket om de nya algoritmerna och man undrar hur mycket det kommer att påverka ens affärer. Och det kommer att påverka mycket om ni är ett företag som hittills bara har sysslat med envägskommunikation och mest spottat ut “Kom och köp”-budskap.

Facebooks nya algoritm går nämligen ut på att skapa ett bättre flöde för användaren genom att visa fler inlägg från vänner och bekanta och färre från företag. Det är den korta versionen.

Vi tar det från början… Anledningen till att Facebook har tagit beslut om att ändra i algoritmen är för att användarna har uttryckt att det är för mycket reklam och innehåll från företag och medier istället för från vänner.

Facebook har alltså bestämt sig för att göra användarnas flöden mer intressanta och relevanta. Kan inte företag vara intressanta och relevanta då? Jo det är klart att de kan! Så det är inte kört, vi måste bara bli duktigare på att skapa värdefullt innehåll.

Vad innebär algoritmen konkret?

Den nya algoritmen innebär att:

  • inlägg där folk interagerar, det vill säga kommenterar och pratar med varandra, kommer att prioriteras. Så se alltså till att dela innehåll som engagerar!

  • inlägg där vi uppmanar folk att gilla, tagga, ge en reaktion, dela och kommentera kommer att nedprioriteras. Det är alltså ingen bra idé att skriva “Dela gärna!” Och det har egentligen aldrig varit en bra idé. Om vi ska dela ett inlägg så måste det vara innehåll som vi känner att vi får ut något av att dela. Vi gör det inte bara för att ett företag säger det.

  • inlägg som länkar till webbsidor och appar som har dålig användarupplevelse eller är långsamma kommer att nedprioriteras.

  • inlägg som ser ut som en video men egentligen är en bild nedprioriteras.

  • långa engagerande videos prioriteras högre än korta engagerande videos.

  • informativa inlägg prioriteras.

  • Inlägg från familj och vänner prioriteras.

Så hur ska man som företag jobba för att lyckas trots den nya algoritmen?

Nu handlar det om att sluta tänka försäljning och budskap och istället kavla upp ärmarna och börja skapa relevant och engagerande innehåll. Innehåll är inte engagerande bara för att du ställer en fråga eller skriver “dela”, utan det handlar mer om att fundera över vad mottagaren vill ha och skapa innehåll med hänsyn till hen. Ett exempel på värdefullt innehåll är den här bloggartikeln: “Fem steg för att komma igång med video”.

Vi riktar oss mot kunder som behöver innehåll i form av text, bild, video och poddar, och då måste vi fundera över vad de söker för information på nätet. Vad är de intresserade av? Vad googlar de på helt enkelt? Vi måste uteslutande tänka “What’s in it for him/ her?”, för kunden alltså och inte fokusera på oss själva och det vi vill sälja.

  Det här är den absolut viktigaste sliden i vår utbildning om Sociala medier.

Det här är den absolut viktigaste sliden i vår utbildning om Sociala medier.

Så istället för att de ska mötas av säljande budskap (som alltså ändå inte kommer att synas i deras flöden längre i och med den nya algoritmen) om att vi vill sälja konsulttimmar och producera deras videos, så möts de alltså av en bloggartikel där de får kunskap om någonting som de behöver. Och förhoppningsvis älskar de kunskapen som vi bjöd på och kanske till och med bokmärker vår blogg eftersom de får känslan av att det är ett ställe som bjuder på så pass bra innehåll att de känner att de missar nåt om de inte följer den. Det är nämligen vår tanke.

Och vem är sen “top of mind” hos dem när de letar efter en byrå? Jo, men det är ju vi! För i och med att vi har skrivit om hur man kan jobba med videos så sparas information om “Mama Said + video” automatiskt i kundens hjärna, och det är ju precis det vi vill, eller hur?