De sociala hjälpverktygen som du borde testa!
Att jobba med sociala medier är lika roligt som det är tidskrävande, och hjälpmedel som förenklar arbetet är för många en räddare i nöden. Det finns idag oändligt många alternativ att välja bland, och det är ibland individuella preferenser och behov som styr vilka som passar var och en bäst. Men det finns även några grundläggande hjälpverktyg som funkar för majoriteten. Vi har under åren hunnit prova en hel del, och här är några av de som har blivit våra absoluta favoriter.
Canva
Med hjälp av Canva kan du skapa snygg bildlayout. Det går både att utgå från en mängd fria bilder, eller att ladda upp egna. Sen är det bara att börja skapa! Kombinera olika textstilar, bakgrunder och element för att hitta den optimala layouten.
För att få tillgång till alla funktioner på Canva så behövs ett konto att logga in på, och det är gratis om man kan nöja sig med grundfunktionerna. För att få tillgång till fler funktioner samt till alla mallar krävs det att man uppgraderar sitt konto till en kostnad av cirka 100 kronor i månaden.
Var: Tjänsten finns som app och på deras hemsida
Pris: Gratis/ ca. 100 kronor per månad
* * *
Pablo
Vill du snabbt redigera snygga bilder och spara dem i rätt format, så är Pablo en riktig guldgruva. På sidan finns förinställda format för Pinterest, Instagram, Facebook och Twitter och den valda bilden justeras genom att trycka på respektive format. På Pablo går det även att redigera sina bilder med text, citat och loggor – men till skillnad från Canva så är utbudet av tillval och möjligheter något mindre - vilket gör att det går snabbt att sätta sig in i. Även här går det att välja bland ett stort urval av bilder, eller att ladda upp egna.
Var: Tjänsten finns på deras hemsida
Pris: Gratis!
Snug
Med Snug behöver du inte längre ha ett dolt konto på Instagram för att kolla så att flödet blir snyggt. Snug kopplas enkelt ihop med ett, eller flera, Instagram-konton och förhandsvisar sen de kopplade Instagram-kontona, och du får full översikt över flödet. Du kan alltså ladda upp din tänkta Instagrambild i flödet på Snug, innan du laddar upp den på Instagram. Detta för att vara säker på att bilden passar in i flödet. Det går även att laborera med det befintliga flödet, exempelvis genom att testa att ta bort bilder som inte riktigt passar in för att enkelt kunna avgöra om flödet blir snyggare utan dem.
Var: Tjänsten finns som app
Pris: 10 kronor, i appstore
* * *
Legend
Skapar korta videos med text i. Ladda upp en bild, skriv in texten, välj hur texten ska spelas upp, spara - klart! Så enkelt är det. Ett roligt alternativ för att presentera text i bild.
Var: Tjänsten finns som app
Pris: Gratis!
* * *
Hootsuite
Hootsuite är det publiceringsverktyg som vi i första hand använder oss av. Här går det att tidsinställa inlägg till bland annat Twitter. Ett stort plus med Hootsuite är att det går att koppla ihop flera olika konton, som du sen enkelt kan bläddra mellan när du planerar och tidsinställer dina inlägg. Utifrån en och samma inloggning hanterar vi alltså alla våra kunders kanaler, supersmidigt!
Var: Tjänsten finns på deras hemsida
Pris: Varierar beroende på i vilken utsträckning det används.
GetAccept
Det här är utan tvekan det mest perfekta verktyget för att skicka offerter till kunder – på ett kreativt sätt. Och vi älskar appen! Inte minst för att man får möjlighet att skicka med en personlig videohälsning. Dessutom så skickar appen, vid behov, påminnelser till kunden ända fram till att ärendet är avslutat.
GetAccept är en prenumerationstjänst som efter testperioden kostar en slant – olika beroende på valt paket, men som helt klart är värd varenda krona.
Var: Tjänsten finns som app och på deras hemsida
Pris: Varierar beroende på vilket paket du använder, från ca 1500 till 5000 kronor
* * *
Lively
Den ultimata appen för att skapa egna GIF:ar. Det går att justera hastighet, om den ska spelas framlänges eller baklänges samt hur stor GIF:en ska vara.
Var: Tjänsten finns som app
Pris: Gratis, men med möjlighet att uppgradera för 30 kronor, för att slippa deras vattenstämpel.
* * *
Teamweek
Ett planeringsverktyg som ligger oss varmt om hjärtat. Vi använder Teamweek för att enkelt planera content under en längre tid. Det är okomplicerat, lättförståeligt och ger en bra överblick. Samma planeringsschema går att dela mellan flera olika användare, för att smidigt hålla varandra uppdaterade. I gratisversionen går det att lägga till fem personer.
Var: Tjänsten finns som app och på deras hemsida
Pris: Finns både som gratisversion och med paketpris som inkluderar exempelvis olika antal användare som kan kopplas till samma konto.
* * *
Det råder inga tvivel om att hjälpsamma, smarta funktioner uppskattas. Kanske är det därför det också finns så många bra att välja mellan. Vet du några fler bra?
Lycka till!