Så lyckas du på Linkedin

För att lyckas på Linkedin krävs engagemang och en genuin vilja att nätverka. Vi pratade med Linda Björck, expert på Linkedin, i ett avsnitt av Sociala Medier och Kommunikationspodden. Där gav hon flera tips som vi tänker dela med dig nu! Hur ska du göra för att lyckas på Linkedin?

Fördelarna med Linkedin

Linkedin är den främsta sociala plattformen för dig som vill göra karriär. Här kan du knyta kontakter, visa upp kompetenser, dela kunskap och utforska din bransch. Appen är en nischad plattform där alla har jobb som det gemensamma intresset. Bara det i sig är en stor fördel — det är mycket lättare att engagera om din målgrupp är ute efter samma sak som dig. Dessutom så använder de flesta appen i syftet att nätverka, och därför är många på hugget.

Dessutom så erbjuder Linkedin flera smidiga funktioner. Du kan till exempel får karriärråd av en erfaren person som matchas med dig, boka möten i din kalender direkt genom Linkedin-chatten eller bjuda in kontakter till att gilla din företagssida. Möjligheterna är många — och det gör Linkedin till en modern mötesplats för företagare och karriärister.

kenan-buhic-631172-unsplash.jpg

Hur lyckas jag på Linkedin då?

Först och främst så måste du jobba med din egen profil. Visa upp vem du eller företaget är och var aktiv — profilen måste användas! Det ser dumt ut för de som besöker din profil och möts av inaktuella inlägg som gjordes för flera veckor sedan. Låt den inte stå och damma!

Lägg energi på att skapa riktigt bra och läsvärt content. Linkedin bygger till stor del på att nätverk delar kunskaper med varandra, så ge gärna konkreta tips! Det kan vara listor, artiklar eller korta och enkla tips-videos.

Våga dela kunskap!

Delad kunskap får väldigt bra respons på Linkedin, och du kommer att mötas av en helt ny nivå av tacksamhet om du bjuder på det du kan. Troligtvis kommer dina följare att dela vidare inlägget om de tycker att det är riktigt bra, och du får spridning. Men även en enkel kommentar från någon i ditt nätverk kan göra att ditt innehåll sprids till andrahands-kontakter. Så våga ge dina följare något som de kan lära sig — du kommer att få tillbaka det i form av engagemang och spridning.

Du kan nämligen inte bara publicera inlägg där du säljer ditt varumärke, din tjänst eller produkt! Berätta inte vad du är bra på, visa det genom att dela tips och kunskap. Ditt nätverk uppskattar inte att få sitt flöde fyllt av annonser, och du kommer snabbt att märka vilken typ av inlägg som funkar på Linkedin. Får du inga interaktioner — då gör du fel!

chungkuk-bae-241046-unsplash.jpg

Personlig eller professionell?

Det är viktigt att du hittar rätt ton på Linkedin. Eftersom att det är en seriös plattform för företagande och yrkesliv så kan du oftast inte vara fullt så privat som på till exempel Instagram. Du måste hitta en bra balans där du fortfarande är personlig och engagerad, men samtidigt professionell. Bilder på barnen, slangord och svordomar bör du spara till ett annat tillfälle! Men tappa inte heller bort din personlighet, för det är den som gör dig unik.

Få rätt på algoritmen

Linkedin har faktiskt själva gått ut och berättat om sina algoritmer, vilket gör dem ganska unika ibland de sociala medierna. Tack vare det slipper vi att spekulera i myter och får mer tid till att skapa bra innehåll, skönt!

Det allra viktigaste att ha koll på är att ditt publicerade inlägg först visas för en liten del av användarna på Linkedin, de blir en sorts testpatrull. Om de engagerar sig i inlägget, då kommer det att visas för en bredare skara. Men om inlägget inte får någon vidare respons i början, då kommer det att dö ut. Därför gäller det att publicera vid rätt tillfälle — i kombination med att innehållet är värdefullt! Men när är rätt tid då? Ja, det beror lite på ditt nätverk. Men generellt så tipsar Linda Björck om 7.00 till 8.00 eller 17.00-18.00, eftersom att Linkedin är ett nätverk för yrkeslivet. Användarna tenderar att vara aktiva precis innan och efter de börjar jobba, ibland även under arbetsdagen.  

Linkedin jobbar mycket för relevans och dina inlägg visas främst för de som matchar dina kompetenser, intressen, kontakter och bransch. Det baseras även på vem du integrerat mest med, de kommer att vara först med att få se det du lägger upp. Jobbar därför mycket med att bygga ett community där ni diskuterar, pratar och delar erfarenheter. Det kommer att ge dig en engagerad målgrupp som är starkt kopplad till just din bransch och intresse!

Det leder oss till det sista tipset för det här blogginlägget — avsätt tid till att interagera med andra! Var aktiv i inlägg, svara på andras frågor, skicka meddelanden. Nätverka helt enkelt! Det kommer att vara avgörande för din tillväxt på Linkedin. Ju mer du syns och pratar, desto mer kommer andra att dras till dig.

Lycka till med nätverkandet och lär dig mer av Linda Björck på hennes blogg.