Vill du jobba som Social Media Manager? Se hit!

Många drömmer om en karriär inom sociala medier, men vet inte riktigt hur de ska ta sig dit. Är du en av dem? Då kan vi lova dig att din dröm absolut är inom räckhåll! Med tanke på hur stor roll sociala medier spelar i dagen marknadsföring så finns det massor av företag som behöver hjälp med sin digitala närvaro. Men okej, med det sagt — vad är det du behöver kunna för att axla en roll som Social Media Manager? 

Du kommer att behöva en hel del kunskap om sociala medier, och även en del skinn på näsan! Det kommer nämligen att vara din uppgift att styra de sociala medierna i rätt riktning, vilket din arbetsgivare troligen inte har någon aning om hur man gör. Du måste alltså vara säker på din sak för att veta vilka beslut ni ska ta i er marknadsföring. Och om du läser vidare här så delar vi med oss av 11 tips på saker som du bör kunna om du ska jobba som Social Media Manager! 

beverage-browse-browsing-1542252 (1).jpg

1. Du behöver ha koll på vilka de största sociala kanalerna är, och vilka som funkar bäst för just ditt företags bransch. Du hittar statistik över de olika sociala kanalerna här.

2. Medvetenhet kring vilka målgrupper som finns i de olika kanalerna.

3. Förståelse för vad en bra och engagerande caption är, samt kunskap i hur du anpassar den efter ett varumärke. En caption är den text som du skriver till bilden du postar på exempelvis Instagram, Facebook eller Linkedin. 

4. Du bör ha ett litet öga för bilder så att du vet vilka bilder som är bra. Det betyder inte att du behöver vara proffs med en digitalkamera, men du bör veta grunderna i vad som gör att en bild är bra i sociala medier. 

5. Korta videos är bra att posta i flödet, och därför kommer det hjälpa dig om du har lite koll på hur man gör för att få till en bra men enkel video genom att använda mobilkameran och ett headset. Mer än så krävs inte! 

6. Alla sociala kanaler har olika algoritmer, och det är viktigt att du vet hur de kan påverka det innehåll som du publicerar. Så håll dig uppdaterad och ha en grundläggande förståelse för hur de funkar!

blur-broken-broken-glass-1327388.jpg

7. Som Social Media Manager är ditt främsta ansvar att sköta de sociala kanalerna och planera vad för innehåll som ska finnas där. Ofta finns det någon annan på företaget som sköter design och produktion, men det kan ändå vara bra att du har viss koll på innehållsproduktion. Lär dig gärna några Adobe-program såsom till exempel Photoshop, Indesign eller Lightroom, det är väldigt användbart och dessutom kul! 

8. Du behöver ha känsla för hur man uttrycker sig i text. Copywriting är en stor del av jobbet som Social Media Manager, och det är vanligt att man använder sig av bloggartiklar för att driva trafik. Därför måste du ha en viss talang för att uttrycka dig i skrift, samt ha koll på grammatiken. (Se dock alltid till att någon korrekturläser dina texter innan du publicerar dem)!

9. En förmåga att skilja på värdefullt och säljande innehåll. Det är viktigt att ha en balans och inte låta det säljande ta över, annars kommer företaget att tappa engagemang och därmed så småningom även följare… Den gyllene regeln är att 80% bör vara värdefullt för mottagaren och max 20% av säljande karaktär.

10. Du behöver kunna läsa av statistik på de olika sociala kanalerna och därmed kunna utvärdera hur det går för innehållet som publiceras. 

11. Sist men inte minst — du bör genuint gilla sociala medier! Det är nästan lite av en livsstil och det kan därför vara svårt att bli bra på det i yrkeslivet om du inte är en aktiv användare på fritiden. Det händer ju så mycket hela tiden, och därför måste du vara intresserad av att hålla dig uppdaterad för att hänga med. 

Hoppas att du har fått lite klarhet i vad du behöver kunna som Social Media Manager! Börja träna på allt i listan så ska du se att du steg för steg kommer att bli bättre på sociala medier. Och du? Om du vill ha hjälp på traven så borde du registrera dig till vårt gratis online-webinar “Så lyfter du företagets sociala medier till nästa nivå”. Under en timme får du flera bra tips kring just sociala medier i yrkeslivet, och du får dessutom veta mer om webbutbildningen Social Media Academy. Så registrera dig här idag, för att inte missa chansen till värdefulla kunskaper kring sociala medier!