Skillnaden mellan bra och dåligt innehåll
Vi pratar ofta om ”bra innehåll” i Sociala medier, men vad är egentligen bra innehåll? Om man frågar oss så skulle vi säga att det är ett innehåll som engagerar och berör. Ett innehåll som skapas med tanken: ”What’s in it for the reader?” (eller listener för all del) och absolut inte med sälj i fokus. Det kommer nämligen av sig själv om man skapar bra innehåll.
Med ”What’s in it for the reader?” menar vi att man ska skapa ett innehåll som har ett värde för mottagaren, snarare än att visa ”Här är våra nya produkter”. Om vi skulle visa upp en ny produkt så skulle vi visa upp vad mottagaren skulle kunna ha för nytta av produkten – vad dem skulle tjäna på att använda den – istället för att visa vår produkt och ett pris. Så om det bara är en sak man ska komma ihåg angående skapande av ”bra innehåll” så är det just ”What’s in it for the reader?”
Men om vi ska bli mer konkreta och specifika nu då, så kan ett bra innehåll vara…
- när man är väldigt kunnig inom ett område och pratar om det. (Kunskap)
- när man får följarna att skratta. (Humor)
- när man är en bra ”performer” och kan förlita sig mer på det än på själva innehållet.
- när man vågar prata om förbjudna saker utan att vara för utstuderat ”privat”.
- när man har en skön röst eller dialekt. Ja det kan tyckas orättvist – man kan liksom inte direkt rå för vilken dialekt man har – men rösten kan man däremot jobba lite med, för att den ska bli mer behaglig att lyssna på.
- när man är sig själv. Så viktigt! Det lyser igenom direkt om man spelar en roll.
- när man vågar ta ställning. Det finns väl inget härligare än att lyssna på folk som vågar tycka till om saker?
- när man bjuder på sig själv.
- när man plockar ut guldkorn och skapar listor utifrån det. T ex ”Här är mina 10 bästa filmer.”
- när man är personlig. Att prata med en för högtravande ton hör inte hemma i Sociala medier, det kan man göra på sin hemsida.
Har ni fler förslag på vad ”bra innehåll” är? Tipsa gärna!