Social Selling del 1: Vad är Social Selling?

Social Selling del 1: Vad är Social Selling?

Det finns många olika uppfattningar om vad Social Selling är. Vissa menar att det handlar om att ta kontakt med potentiella kunder via sociala medier, och framförallt då LinkedIn – man menar att Social Selling ligger på säljarens roll – andra pratar om annonsering i de sociala kanalerna. Vi pratar om någonting helt annat:

Social Selling handlar mer om ”Social” än om ”Selling”. Social Selling innebär att man först bygger upp ett värdefullt community och sen, på ett snyggt sätt, konverterar dem till kunder. Och det kan ju låta som en enkel sak, eller hur? Och det är enkelt, men det tar tid och kräver äkta engagemang.

Ett bra innehåll kan inte födas ur syftet att sälja

Först och främst, innan man börjar bygga sitt community så ska man som sagt inse en sak: Det tar tid! Att bygga ett stort community är ingenting som man gör under några veckor eller månader, utan man måste ha tålamod och låta det ta tid. Och en annan sak som är viktig att ha i åtanke: Det krävs äkta intresse och engagemang för att bygga ett värdefullt community. Ett bra innehåll kan inte födas ur syftet sälja, utan den som skapar innehållet måste brinna för ämnet och på riktigt vilja interagera med de som ska läsa. På sociala medier ska man vara just social! Det handlar om att:

  1. Synas
  2. Skapa värde
  3. Bygga förtroende
  4. Vara äkta

Man ska aldrig missbruka sitt communitys förtroende genom att först låtsas vara intresserad, trevlig och lyhörd och sen slå till med säljpitchen när de minst anar. Att leta upp följare som är aktiva på ens Instagramkonto och sen ringa och sälja till dem vore att missbruka deras förtroende radikalt.

Få dem att ta kontakt

Det man ska göra är att istället få personerna i communityt att själva kontakta en. Om det sker på deras intiativ så är det någonting helt annat. Så det man själv kan göra, och borde lägga ner tid på, är att hjälpa dem att aktivt be om kontakt. Mer om hur man kan göra detta i ”Social Selling del 3: Så konverterar du ditt community till kunder” (som kommer snart).

Läs gärna också: 
Social Selling del 2: Så bygger du ditt community
Social Selling del 3: Så konverterar du ditt community till kunder