Social Selling, del 2 - Så bygger man ett community
Innan man kan börja tänka ”Selling” så måste man bygga upp ett community som på riktigt gillar det man gör. Och kom ihåg: Det krävs äkta intresse och engagemang för att bygga ett värdefullt community. Ett bra innehåll kan inte födas ur syftet att sälja, utan den som skapar innehållet måste brinna för ämnet och på riktigt vilja interagera med de som ska läsa.
What’s in it for the reader?
I allt man gör, i de sociala kanalerna, ska man tänka What’s in it for the reader? Allting som man säger ska ha ett värde för mottagaren snarare än att man basunerar ut sånt som man själv vill förmedla. Det är många företag som tror sig arbeta efter teorin ”What’s in it for the reader?” och som förstår det rent teoretiskt, men när man tittar närmare på deras sociala kanaler så ser man ändå att man ofta fokuserar mer på sig själv och sina produkter än på att ge läsaren ett värdefullt innehåll. Ett exempel är att om en researrangör vill presentera ett nytt familjehotell, så istället för att lägga ut ”Här är vårt nya femstjärniga familjehotell med barnvänlig strand” så kanske de istället borde skapa artiklar och blogginlägg som har ett större värde för barnfamiljer: ”Så här roar du en 1-åring på stranden” eller ”Barnens favoritleksaker vid poolen”… eller liknande. Artiklar som faktiskt har ett innehåll och som folk vill dela och sprida. Man kan vara helt säker på att folk förstår vem avsändaren är, så det behöver man inte oroa sig för.
Tvåvägskommunikaiton
Att kommunicera i sociala medier fungerar precis som med all annan kommunikation, även som den man har i verkliga livet. Det handlar om möten mellan människor – kanalen är bara ett osynligt filter. Man kan tänka sig att man är på ett mingel. Tänk vad otrevligt det skulle vara om någon hade gått fram till en annan person och börjat prata en massa om sig själv och talat om vilka bedrifter hen hade åstadkommit. Och sen bara hade vänt på klacken när den andra personen skulle börja prata. Inte ställt några frågor och inte visat något som helst intresse. Precis så är det om man, i de sociala medierna, postar något om sig själv och sen knappt svarar när folk vill interagera. Man älskar ju folk som lyssnar och har ett intresse för en.
Tydlig strategi
Det är bra att bestämma sig för:
- Vad man ska prata om (vilka ämnen ska man prata om i de olika kanalerna?)
- Vart man ska finnas (Vilka kanaler passar det att man kommunicerar i? Och hur många klarar man att göra ett bra jobb i?)
- Hur man ska prata (tonalitet)
- När man ska prata (frekvens och tidpunkt)
Läs också vår introduktion om Social Selling här.
Eller ”Social Selling del 3: Så konvertarar man sitt community till kunder”