Att tänka på när man skapar bra innehåll
Vad bör man egentligen tänka på när man ska skapa bra innehåll? Är det bara att sätta igång, eller ska man ha funderat igenom saken innan? Vi på Mama Said Media producerar aldrig något av en “slump”, utan allting är genomtänkt, planerat och analyserat och alltid med vetskapen om att innehållsskapande tar tid och kräver engagemang. Här är sju tips som är bra att ha med sig i bakhuvudet när man ska skapa bra innehåll:
1. Att bestämma sig!
Vill du skapa bra innehåll? Tycker du att det är roligt på riktigt? Har du tid, utrymme och inspiration nog? Att skapa bra innehåll tar tid. Hur många timmar i veckan är du beredd att lägga ned? Mäktar du med att hålla uppe en frekvens och samtidigt leverera kvalitativt innehåll? Tänk helt enkelt igenom detta innan du sätter igång och börjar skapa innehåll - vare sig du skriver som privatperson, jobbar för ett företag eller jobbar som influencer.
2. Lägg upp en strategi
Vad brinner du för? Eller vilka ämnen är ditt företags nyckelämnen? Det är nämligen det du borde skriva om. Definiera en rad ämnen eller hjärtefrågor och håll dig sen gärna till dem. Självfallet kan du då och då gå utanför ramarna, men det är bra att på något sätt nischa sig eller i alla fall ha en röd tråd genom sina texter. Det är dessutom lättare att få många läsare och man har en tydlig riktning. Bestäm dig också för vem du vill nå med ditt innehåll. Rita upp ett par personas, alltså dina tänkta läsare, och namnge dem. Fundera över vad de har för intressen, vad de gillar och ogillar, vad de konsumerar och läser om och så vidare. Tänk sen igenom hur du kan skriva på ett sätt som attraherar och intresserar dina personas. Sätt även upp en frekvens - alltså hur många inlägg per vecka som du ska producera - och försök att hålla dig till denna.
3. "What's in it for me?"
Så - vad ska du då ha för innehåll i din blogg eller i den kanal du nu använder? Hur ska du vinkla det? Det är svårt att säga vad som är rätt och fel, men en gemensam faktor för det som ofta klassas som bra innehåll är att det finns ett “What´s in it for me”-mindset som genomsyrar texten eller innehållet. Det innebär alltså att det du skriver har ett värde för mottagaren och “me” i detta fall är alltså jag - som läsare. Om man tänker efter så är det få bloggar som idag, 2017, blir stora genom “dagboksinlägg” där man bara rabblar upp hur dagen varit, eller - om man som företag - rent av skriver alldeles för säljigt. Det är istället bättre att till exempel välja ut en händelse från dagen och skriva om den mer ingående (och med fler bilder) och bjuda på sig själv och sin story. Eller att, som företag, bjuda på kompetens, tips och inspiration. Ett blogginlägg bör också läggas upp som en artikel med en början, en mitt och ett slut.
Vad brukar du själv läsa? Utgå från det och skapa ditt innehåll därefter.
4. Skriv hållbart
Tänk på att då och då blanda upp dina “vanliga” inlägg med mer hållbara inlägg - alltså inlägg som är lika intressanta och värdefulla om sex månader, eller varför inte om två år, som de är idag. Det är nämligen sådana inlägg som folk kommer till genom att googla. Exempel på hållbara inlägg som vi skrivit i vår Mama Said Media-blogg är: “Hur skriver man ett pressmeddelande?”, “Så lyckas du på Instagram Stories”, “Knepet för att lyckas i sociala medier: Tvåvägskommunikation” och “Fem sajter för gratisbilder”.
5. Kom ihåg att länka!
Kom ihåg att alltid länka, både internt och ut till andra. Med internt menar vi att du i din text kan länka till andra texter, artiklar eller inlägg som du själv skrivit (se hur vi gjort i punkt 4). Och med länkar till andra menar vi att du kan länka till andra bloggar, - bloggkollegor eller folk inom samma eller andra branscher - sidor eller produkter. Självfallet ska detta alltid göras med relevans och inte bara för sakens skull. För det första så tillhör det ju någon slags vett och etikett att länka och för det andra så ökar det användarvänligheten för dina läsare. Dessutom så vinner även du själv på att göra det. Google älskar länkar, både in och ut från sajter, och premierar innehåll på de sajter som länkar och som blir länkade till.
6. SEO-anpassa!
Att jobba med SEO, det vill säga SearchEngine Optimization, innebär att du skriver på ett sätt så att du hamnar högt upp när folk gör sökningar på nätet. Men, du behöver inte bli nitisk och för “SEO:ig” på det här området - Google och de andra sökmotorerna gillar nämligen texter som gemene person tycker är bra. Så se hellre till att skapa bra och relevant innehåll, men ha SEO-aspekten med dig i bakhuvudet när du till exempel väljer rubrik och när du länkar.
7. Sprid!
De inlägg som du tycker är extra bra bör du sprida i dina sociala kanaler. Om du till exempel bloggar flera gånger om dagen, så kanske det blir lite väl mycket att sprida alla inlägg. Välj istället ut det innehåll som du är riktigt nöjd med och pusha det. Om du skriver en företagsblogg så kan du exempelvis sätta en frekvens på att skriva en bloggartikel i veckan och alltid sprida det i dina sociala kanaler.
Så här tänker vi alltså när vi skapar innehåll. Hur tänker du? Berätta!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Skillnaden mellan bra och dåligt innehåll
Vi slår hål på myter om sociala medier!
Fem sajter för gratisbilder