Så arbetar du strategiskt med #hashtags i sociala medier

Så arbetar du strategiskt med #hashtags i sociala medier

Hashtag (#) - det lilla men ack så effektiva fenomenet som kan göra underverk för ert community - om ni arbetar med det strategiskt! Twitter var det första sociala mediet där hashtags började användas. När Twitter växte blev hashtags ett sätt att strukturera ämnen och tack vare dem kunde man gå utanför sitt eget nätverk och därmed hitta nya användare att interagera med, inom de ämnen man var intresserad av. Man kan alltså säga att hashtags var ett av startskotten för äkta tvåvägskommunikation i sociala medier. Därefter dröjde det inte lång tid innan andra sociala nätverk, som Facebook och Instagram, också började anamma hashtags. För att hashtags ska kunna bidra till att fler människor hittar er och ert konto, och i slutändan förhoppningsvis också konverteras till kunder, så gäller det att arbeta strategiskt med dem. I det här inlägget kommer vi att dela med oss av våra bästa tips gällande användandet av hashtags, och även gå in lite mer specifikt på Twitter, Facebook och Instagram - de tre sociala nätverken där hashtags är mest relevanta. Men först; några generella tips!

  • Viktigast av allt: Se till att era sociala medie-konton är öppna (det vill säga inte privata) när ni hashtaggar. Annars fyller hashtaggen ingen funktion då människor utanför ert nätverk ändå inte hittar till er.

  • Se upp för hashtagväggar - det vill säga att använda alldeles för många hashtags i ett och samma inlägg. Det kan lätt se “reklamigt” och spammigt ut. Sikta istället på att använda några få, men desto mer relevanta hashtags i varje inlägg.

  • Samla ihop 10-20 hashtaggar som är relevanta för ert varumärke och för de ämnen ni pratar om i era sociala kanaler, som ni sedan kan varva mellan i era olika inlägg. Om ni använder olika hashtags hela tiden, och inte har återkommande hashtags, så framstår ni lätt som spretiga.

  • Att hashtagga sitt företagsnamn i sina inlägg är i princip bara relevant om ni har ett företagsnamn som ni tror att folk söker efter i sociala medier. Vi på Mama Said Media hashtaggar till exempel inte #mamasaidmedia i våra inlägg. Mycket för att vi, med handen på hjärtat, inte tror att så många människor söker på #mamasaidmedia i sina sociala medier. Hade vi däremot hetat McDonald’s så hade det kanske varit en annan femma...

  • Gör en spaning efter aktuella hashtags i er bransch som kan driva ny trafik till er sida, och var inte rädda för att hämta inspiration från era branschkollegor. Det finns sidor som http://www.hashtagsforlikes.co/ där man listar de mest populära hashtagsen inom olika ämnen. Men - kom ihåg att hashtags är lika föränderliga som sociala medier, så följ utvecklingen av just era hashtags.

  • Hashtags kan också användas i ett komiskt eller berättande syfte - det vill säga att man berättar någon genom hashtaggen. Till exempel: "Idag sprang jag till bussen! #fitness4life #jajagförsovmigidagigen". I detta fall används hashtagsen inte för att utvigda sitt community, utan mer för komisk eller berättande effekt. Just denna sortens hashtaggande kommer vi inte gå igenom i detta blogginlägg. 

  • I varken LinkedIn, Snapchat eller Pinterest är det i dagsläget särskilt relevant att arbeta med hashtags över huvud taget.

Att använda hashtags på Twitter

Genom att söka på en specifik hashtag på Twitter, och därigenom engagera er i diskussioner som ligger ert företag varmt om hjärtat, kan ni hitta likasinnade människor att interagera med. För att interagera med er målgrupp, och öka möjligheterna att fler människor hittar ert företag, så är det även viktigt att använda hashtags kontinuerligt i era egna tweets. Skriver ni om ledarskap, så använd er till exempel av hashtags så som #ledarskap, #ledare eller #utveckling. Ett bra tips är att försöka väva in hashtagsen i er caption, då ni inte har så många tecken att använda er av på Twitter. Till exempel: “#ledarskap och #personligtledarskap är inte samma sak, men precis lika viktigt. Har du som #ledare koll på skillnaden?”.

Exempel på hur hashtags kan användas på Twitter: 

twitter_hashtags
hashtags_twitter.PNG

Att använda hashtags på Instagram

Att använda sig av hashtags på Instagram innebär att andra människor, än de som redan följer ert konto kan se era bilder. Välj ut femton relevanta hashtags som är återkommande i era inlägg, men ha inte med alla varje gång. Ha hellre runt tre till sju hashtags per inlägg. Ifall det ser för mycket ut så kan man hoppa ner några rader i sitt inlägg med hjälp av punkter, symboler eller emojis och lägga till hashtagen på samma gång längst ner. Då syns hashtagsen bara om man klickar sig vidare till att läsa mer. Ett annat bra tips är även att väva in hashtags i själva caption, på samma sätt som i exemplet ovan kring Twitter. Som företag kan man dessutom skapa en unik hashtag, och där under samla alla era bilder och förhoppningsvis blir era följare även inspirerade att göra inlägg under just den hashtagen. Men för att bygga ett äkta community på Instagram så går det inte att bara luta sig tillbaka och låta följarna komma till er, utan man måste vara aktiv och vara beredd på att lägga ner tid och möda på sitt konto. Här är hashtags ett stort hjälpmedel för att hitta nya människor att följa och interagera med. Sök på relevanta hashtags för er målgrupp och hitta med hjälp av dem nya konton att följa och aktivt interagera med. Hashtaggar ni på rätt sätt på Instagram så kan Instagrams algoritmer dessutom “belöna” er bild så att den hamnar på “Inläggstoppen” under just den hashtaggen ni använt.

Exempel på hur hashtags kan användas på Instagram, där vi hashtaggat dels i captionen, men också ett par stycken några rader längre ner: 

hashtags_instagram.jpg
instagram_hashtags

Att använda hashtags på Facebook

Hashtags är inte en lika självklar del på Facebook som det är på Twitter och Instagram. På Facebook breddas istället ert nätverk främst när ni ser vad era vänner gillar och delar. När hashtags används på Facebook är det oftast vid tävlingar eller för att ge ett komiskt intryck. Men när något stort har inträffat i världen har hashtags på Facebook haft en avgörande roll. Ett exempel är #openstockholm som användes i samband med terrorattacken i Stockholm den 7 april. Hashtaggen användes för att samla ihop de boenden i centrala Stockholm man kunde gå till om man var i centrum och inte kunde ta sig hem. Tack vare hashtags likt dessa kan flera inlägg samlas för ett specifikt ändamål. Hashtags används också på Facebook om ett företag eller en organisation går ut med en större kampanj, och vill sprida kampanjen och etablera just den hashtagen. Men för att sammanfatta: Hashtags används ytterst sparsamt på Facebook, och främst vid större kampanjer, händelser eller tävlingar. Och om man nu vill använda sig av hashtags, skulle vi rekommendera att aldrig använda mer än en hashtag per inlägg.

Exempel på hur hashtags kan användas på Facebook, där vi använt hashtaggen för en kampanj vi drev i sociala medier (där hashtaggen är samma som namnet på kampanjen): 

hashtags_facebook

Stort lycka till, och hoppas att ni kommer igång med ert hashtag-användande! Det är verkligen en stor tillgång och man har som företag mycket att vinna på det!