Guide: Så gör du succé på Youtube - steg för steg

Skapa en egen kanal på YouTube

Hur får man många prenumeranter på Youtube? Vad vill tittarna se och hur gör man egentligen för att lyckas med det rörliga formatet? Det är faktiskt relativt enkelt att fånga upp tittare, speciellt om du är nischad. På Youtube får allt och alla plats och med rörligt format finns det många olika möjligheter att marknadsföra dig eller ditt företag. Vi har gjort en guide gällande hur du kan tänka för att göra succé på Youtube.

Steg 1 - Vad och varför?

Det kan vara bra att skriva ner några punkter om syfte och mål med att ha en Youtubekanal. Vad är det du vill nå ut med? Och kanske framförallt besvara frågan; varför vill jag göra det här? Det finns många sätt att uttrycka sig på i sociala medier, så fundera gärna ut anledningen till varför ditt innehåll behöver vara just rörligt. Vad är behållningen i det för tittarna? Gör ditt innehåll sig bättre i text eller behöver det vara rörligt? Om svaret på frågan är att det behöver vara i videoformat för att nå fram, ja då är det en Youtubekanal du ska satsa på.

Här kommer några saker du kan tänka på inför skapandet av din kanal:

Namn på kanalen?

Tänk på att döpa din kanal till något som faktiskt speglar det den innehåller. Heter ditt företag ”Hundtrim deluxe”, så kan du döpa din kanal till ”Hundtrim deluxe”. Eller så kan du döpa kanalen till exempelvis “Trimningstips”. Istället för att använda företagsnamnet kan du, genom namnet på din kanal, visa att du faktiskt bjuder på något värdefullt innehåll till dina följare – i detta fall på tips och knep på hur du trimmar hunden hemma.

Syftet med kanalen?

Ditt syfte kan till exempel vara att man ska få större inblick i ditt liv eller företag. Syftet kan absolut också vara rent nöje och att du vill underhålla din publik. Det viktigaste är inte vad syftet är, utan snarare att du har en tanke och en idé om varför du vill finnas på Youtube. Det gör det dessutom enklare att hålla dig till din plan och vad det är du vill nå ut med.

Mål?

Vill du ha många prenumeranter? Vill du tjäna pengar på din kanal? Eller gör du det för att du tycker att det är roligt? Sätt upp rimliga mål och gör gärna delmål som du ska uppnå. Det kan vara att få 100 prenumeranter inom en viss tid eller att få x antal visningar på en film.

youtube_succé.jpg

Steg 2 - Skapa en kanal

Det är enkelt att skapa en kanal och det gör du i några enkla steg. För att skapa en kanal på Youtube behöver du ha ett Google-konto. Det skapar du här. Genom att ha ett Google-konto kan du prenumerera och gilla andra videor på Youtube. När du har ett konto gör du följande:

1. Logga in på Youtube på en dator, eller i mobilappen.

2. Om du inte redan har en kanal kommer du att bli tillfrågad att skapa en. Kontrollera att dina uppgifter stämmer, bland annat namnet och fotot för ditt Google-konto här. 

3. Öppna din kanallista och välj mellan att skapa en ny kanal eller använda ett redan befintligt varumärkeskonto. För att skapa en ny kanal klickar du på ”Skapa en ny kanal”. Nu anger du kanalens namn och sedan verifierar du kontot. Klicka sedan på klar. Är ni flera som ska ansvara för samma konto? Här kan du ändra kanalens ansvariga.

Steg 3 - Kom igång med skapandet av innehåll

Här är en lista med fem steg för hur du kommer igång med rörligt material. Och – det behöver inte vara svårt eller krävas avancerad utrustning för att kunna producera bra material. Det finns många gratisprogram för redigering och klippning. Exempel på program är GoPro Quik och VideoPad Video Editor. Gör även en kort presentationsfilm där du berättar vem eller vilka ni är och vad man kan förvänta sig i din kanal – en välkomstvideo helt enkelt.

Steg 4 - Var kontinuerlig

Precis som med alla andra kanaler i sociala medier är det viktigt att uppdatera konsekvent. Då vet dina följare och tittare vad de har att förvänta sig. Om du har bestämt dig för att släppa en video i veckan – håll dig till det då. Du kan absolut lägga ut en bonusvideo men missa inte att uppdatera, då kan följarna tröttna och du tappar dem. Ett tips är att spela in mycket material till fler filmer från start. Då kan du lägga ut flera filmer redan från början, så att du skapar ett bibliotek. Det kan också vara en idé att göra en serie med klipp som du spelar in vid ett tillfälle som du sedan klipper och portionerar ut i olika delar.

Steg 5 - Gör samarbeten

Samarbeta gärna med andra som gör liknande saker som du och som redan har en Youtubekanal. Gör en film tillsammans som ni delar i bådas kanaler. På så sätt kan du få fler att få upp ögonen för just din kanal. Det är också ett bra sätt att få fler prenumeranter. Ett annat sätt att öka antalet prenumeranter är berätta i din video vad som ska hända i kommande video och uppmana tittarna att prenumerera för att inte missa några uppdateringar från dig. Prenumeranter visar att de är intresserade av ditt innehåll och de kommer förmodligen att gilla det du gör och dela det vidare. Kom ihåg att det är okej att inspireras av andra. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt. Idag finns det hur mycket som helst att inspireras av på Youtube. Leta upp dina konkurrenter och se hur de har gjort. Vad har de gjort för att lyckas? Kan du göra det bättre eller åtminstone lika bra?

succe_youtube_.jpg

Steg 6 - Sökmotoroptimera

Lägg in nyckelord när du laddar upp dina klipp. På så sätt kan dina videos dyka upp som relaterade klipp i andra kanaler med liknande innehåll. Tänk på att använda relevanta nyckelord för att inte göra tittaren besviken. Innehållet i din film behöver alltid stämma överens med både rubriken på ditt klipp och dina nyckelord.

Steg 7 - Koppla ihop dina sociala medier

Att tänka sina sociala kanaler som ett ekosystem kan ge mervärde för dina följare och tittare. Med återkoppling till temat hundklippning så kan till exempel ditt företag, ”Hundtrim deluxe”, lägga ut en bild på ert Instagramkonto där ni visar det färdiga resultatet av en trimning på en kunderna, låt oss säga att  det är pudeln Zorro som fått sig en trimning. Skriv att följarna kan se hur trimningen gick till steg för steg i bloggen. I bloggen har ni då alltså postat bilder på Zorro både före, efter och under tiden de gjort trimningen och här kan ni också hänvisa till Youtube och att man där kan få se hur trimningen gick till i rörligt format. På Insta stories kan ni lägga ut ett kort klipp från trimningen och säga att man ska svepa upp för att komma till Youtube-kanalen. Det ska alltså ge ett värde för läsaren och tittaren att följa dig i de olika kanalerna, därför bör du alltså inte publicera exakt samma innehåll i de olika kanalerna. Här kan du läsa mer om varför du gynnas av att ha en företagsblogg.

Det viktigaste om du vill ha en framgångsrik Youtubekanal är att du kommer igång – och uppdaterar kontinuerligt. Allt behöver inte vara perfekt från start. Stort lycka till med din kanal!