Pressmeddelanden

Ett pressmeddelande är en text utformad som en artikel och är alltid skrivet i tredje person. Detta för att det ska kunna användas som färdigt material för en journalist. Det skrivs i syfte att förmedla en nyhet eller större händelse och det skickas ofta ut via mail, gärna på morgonen eftersom det är då det sägs vara störst chans att nå ut. De flesta journalister får flera hundra pressmeddelanden om dagen så det är viktigt att ditt sticker ut och är relevant. Genom att skicka pressmeddelandet till en person i taget – i stället för som massutskick – har du större chans att nå fram till journalisten. Dessutom skriver många journalister endast om de får ensamrätt, det vill säga att de får vara de första att ensamma publicera en artikel om din nyhet.  

En publicerad artikel sägs i många fall ha 90 % högre trovärdighet än en annons eller ett direktsäljande reklamutskick! Det beror till stor del på att pressmeddelandet är skrivet av en tredje part som inte lägger ner egna känslor och värderingar och som kan se företaget på ett objektivt sätt och ur ett annat perspektiv än enbart det säljande.

HUR JOBBAR VI MED PRESSMEDDELANDEN?

Det var här allting en gång startade - med just pressmeddelanden. Vi brinner för att hjälpa företag - stora som små - att nå ut i media. Vi hittar en passande vinkel, skapar själva pressmeddelandet och försöker sen nå ut i relevant media. Ibland kan man behöva lägga ner tid på just mediabearbetningen och det är alltid viktigt att innehållet är intressant och relevant.