Så skapar du innehåll till Instagram Reels!

I somras lanserade Instagram sin nya funktion “Reels” i Sverige och vi har sett blandade recensioner. Men mest en del förvirring kanske? För vad är Reels egentligen? Och hur används funktionen?

Det är inte första gången Instagram ser en möjlighet och väljer att haka på en framgångsrik trend. Vi såg det först när de lanserade Instagram Stories – som då liknade Snapchats koncept Snapstory – och vi ser det nu med Reels, som är Instagrams motsvarighet till den extremt populära appen TikTok. Reels är alltså en funktion, likt TikTok, där du kan skapa och upptäcka korta, underhållande videoklipp på Instagram med hjälp av olika funktioner. Och Instagram Stories blev ju en stor succé så det kan mycket väl bli så att Reels slår igenom med samma popularitet!

Men hur använder du Reels då? Och hur vet du vad för typ av innehåll du ska skapa?

Här kommer några av våra tips på hur du kan göra för att skapa innehåll till Instagram Reels!

TA ETT STEG TILLBAKA & UTFORSKA FUNKTIONEN

Det är lätt att tänka att nu när det kommer en ny funktion och du ska använda dig av ett nytt format så måste du anpassa ditt innehåll efter det. Men här säger vi – backa lite, ta ett steg tillbaka och tänk efter först. Vad är det för typ av innehåll som passar för ert varumärke och för er målgrupp? Utforska funktionen, kolla runt och se vad för typ av innehåll som andra redan har skapat. Kanske finns det något du kan hämta inspiration ifrån? Scrolla på!

claudio-schwarz-purzlbaum-vj3nOtiX85Y-unsplash.jpg

TÄNK PÅ DIN MÅLGRUPP & TA FRAM PERSONAS

Precis som i alla andra sociala kanaler så ska du tänka på din målgrupp. Ett tips från oss är att börja med att ta fram personas. Det vill säga fiktiva personer som du tillskriver olika egenskaper, intressen, fritidsintressen, värderingar samt kartlägger mediekonsumtion kring. Och så vidare... Ju mer du vet om dina personas – desto bättre är det! Vi människor är olika och om du försöker skapa innehåll till “alla” så blir det ofta för brett, vilket kan resultera i att du inte når ut till någon alls. Därför är det viktigt att du har dina personas nära till hands när du skapar innehåll och verkligen känner dem utan och innan. Då blir det lättare för dig att besvara frågan: Vad är det för innehåll som hen vill ha?

Så – vad för typ innehåll ska du nu skapa?

Vi säger att du har din persona framför dig. Börja med att ställa frågor! Fundera till exempel på hur du kan effektivisera hens vardag. Kan du få hen att skratta, gråta eller framkalla känslor? Kan du få hen att bli snyggare, fräschare, bli en bättre förälder, blir en bättre partner eller förbättra sig inom sitt yrkesliv? Kan du få hen att lyckas med något? Ställ massa frågor som du sen kan besvara genom att skapa innehåll specifikt för din persona. Tänk efter hur du kan skapa innehåll som kompetenshöjer din målgrupp!

priscilla-du-preez-cIfLUEZYLVg-unsplash.jpg

VAD ÄR SYFTET?

Gör precis som med allt annat innehåll du skapar. Fundera över vad ert syfte är i era sociala kanaler. Vad är syftet med ditt eller ert varumärke? Vad vill du nå fram med? Börja med det och fokusera på era personas. När du har koll på det, så vet du också vilken typ av innehåll du ska skapa. Det finns alltid en risk, när det kommer nya appar och funktioner som till exempel Reels eller TikTok, att du tappar bort dig själv som varumärke och hakar på de senaste trenderna — t ex att börja dansa — trots att det kanske inte alls är relevant för dig eller ert företag. Kanske behöver du vara lite innovativ och anpassa trenderna så att det blir relevant för din målgrupp.

Så för att sammanfatta – Instagram Reels är egentligen inget konstigt eller komplicerat, utan precis som med alla nya funktioner så gäller det att spendera lite tid med funktionen för att lära känna den. Testa dig fram och se vad som passar ditt eller ditt företags varumärke så att du sedan kan skapa innehåll som passar!


Hoppas att dessa tips hjälper dig lite på traven när det gäller den nya funktionen Instagram Reels och vi önskar dig stort lycka till i ditt skapande!

alice-dietrich-FwF_fKj5tBo-unsplash.jpg

Och du! Alexandra Bylund har gjort en video om hur du gör när du skapar innehåll till Instagram Reels. Där går hon igenom hur du går tillväga och visar dig tydliga exempel. Kolla in den här!

Så går ni från 0 - 1000 följare på Instagram

Så går ni från 0 - 1000 följare på Instagram

Ska du starta upp ett Instagram-konto för ett företag och är osäker på hur du ska göra för att få era första följare? Ja, idag är det definitivt svårare än vad det var för några år sen eftersom konkurrensen på Instagram är väldigt hög. Vi är många företag som tävlar om att få följarnas uppmärksamhet och det finns egentligen inte så många genvägar — det handlar om att skapa bra innehåll och att vara genuin och konsekvent. Gå alltså inte på myten om quick fixes!

Här ska du få tips på hur du, steg för steg, kan jobba för att få era 1000 första följare. Vi lovar dig att om du följer våra råd så kommer du att lyckas — och det ganska så snabbt!

Krishanteringskommunikation - Så bör ditt företag kommunicera i kris

Som företag kan det vara svårt att veta hur man ska jobba med sin kommunikation i svåra tider likt den vi befinner oss i nu. Sverige och hela världen befinner sig i nuläget i en svår kris på grund av Corona-viruset och det är viktigt att tänka till när vi kommunicerar i sociala medier. Hur ska man kommunicera i en krissituation? Vad är viktigast att tänka på och hur tar man fram en strategi för krishanteringskommunikation? 

  1. Säg någonting. Även om ditt företag inte är direkt drabbat av Corona-viruset, låt det inte gå obemärkt förbi. Skicka en kort hälsning till dina kunder att ni tänker på dem eller liknande. Har du en närvaro på sociala medier blir det märkligt att inte nudda vid en stor internationell kris som denna.

  2. Var transparent. Många branscher blöder just nu och har svårt att få ihop det. Är du drabbad så våga säga det. Våga vara öppen om att Corona-viruset har satt dig eller ditt företag i en krissituation. 

  3. Ge värdefulla tips om hur dina kunder kan använda dina tjänster online. SATS stängde ner sina gym och tipsar under tiden sina medlemmar om online-träningar de anordnar, hur du tränar hemma samt om utomhusträning. Kan du tipsa dina kunder på ett liknande sätt för att behålla er kontakt?

  4. Se över ert annonsmaterial. Finns det något i era annonser som kanske inte passar just nu? Ett exempel kan vara glada annonser om att upptäcka världen eller uppmaningar om att bege sig ut och resa. Eller annonser som drar vinning på Corona-viruset på något vis. Se över ditt annonsmaterial, din hemsida och dina sociala medier med ett kritiskt öga – utifrån den kris som vi befinner oss i just nu.

  5. Informera kontinuerligt. Har du en verksamhet som behöver ge ut information till dina kunder? Se till att gå ut med information kontinuerligt. Det kan vara så att du inte har någon ny information att ge just nu, men var ändå närvarande i dina kanaler och säg då det. Håll dina kunder uppdaterade om vad som händer även om du inte vet så mycket just nu.

  6. Låtsas inte som ingenting. Om ni ska leverera någonting — ni kanske har ett fysiskt event som nu inte går att genomföra på samma sätt längre – tala om hur läget är och hur saker kommer att förändras. Du kanske inte kommer ha möjligheten att betala tillbaka hela summan din kund har betalat för exempelvis ett evenemang, utan bara en del av den – Säg det. Låtsas inte som ingenting när du levererar nåt annat än det som kunden egentligen har köpt.

  7. Var mänsklig. Ha respekt för situationen vi befinner oss i och våga be om hjälp. Många av oss vill hjälpa till där det behövs, så våga sträck ut din hand om du eller ditt företag drabbas av någon slags kris på grund av Corona-viruset.

Alexandra Bylund som driver Mama Said Media har jobbat med sociala medier i många år och ger i videon nedan sina tips på vad du ska tänka på vid kriskommunikation i sociala medier. 

“Valet kändes enkelt” — Cherie om Social Media Academy

Cherie beskrivs av sina vänner som en riktig sportnörd. Hon ställer mer än gärna klockan på nätterna för att kunna se NHL och har inga som helst problem att köra 71 mil för att heja fram Rögle för att sedan köra samma väg hem igen. Men vid sidan av sitt sportintresse så finns också ett stort intresse för kommunikation och sociala medier. Under hösten har hon gått Social Media Academy som ett komplement till sin utbildning inom Digital Marknadskommunikation. Vi fick en pratstund med Cherie för att höra vad utbildningen gett henne.

Hej Cherie, du har gått Social Media Academy under hösten. Varför valde du att komplettera din befintliga utbildning med Social Media Academy?
Den utbildning jag går inom digital marknadskommunikation är ganska bred och jag ville fördjupa mig inom just sociala medier. Jag har följt Alexandra och Mama Saids kanaler under något år så det var så jag hittade Social Media Academy. Valet kändes enkelt eftersom jag, både genom Alexandras och Mama Saids sociala kanaler, fått en inblick i den kompetens som finns eftersom de ofta delar med sig av sin kunskap — och det känns genuint.

Vad tyckte du om utbildningens upplägg?
Jag tyckte om att det fanns en tydlig struktur i utbildningen och det har varit skönt att kunna göra den steg för steg. Strukturen på sidan gjorde att man inte ville hoppa fram eller så i utbildningen. Framförallt så gillar jag att man kunnat lyssna på varje avsnitt flera gånger och vid olika tillfällen för att verkligen ta till sig informationen.

... jag har fått nya insikter då det har diskuterats saker som jag själv kanske inte har tänkt på alla gånger.

Vad tyckte du om Alexandra som utbildningsledare?
Det märks att hon har stor kunskap och passion för vad hon gör. Det är intressant att lyssna på henne och hon gör ett bra jobb!

Chereie Mårtensson.png

Vad tyckte du om Social Media Academys slutna Facebookgrupp? 
Gruppen har varit väldigt bra tycker jag. Jag har inte själv varit så aktiv med att kommentera och skriva där men jag har hållit mig uppdaterad och läst vad de andra deltagarna har skrivit. Det har varit nyttigt och jag har fått nya insikter då det har diskuterats saker som jag själv kanske inte har tänkt på alla gånger.

Kan du nämna tre saker som du tar med dig från utbildningen?
Jag tyckte modul tre var värdefull eftersom man där verkligen gick igenom, steg för steg, hur man skapar en bra sociala medier-strategi. Det som har passat mig bra har varit att varje lektion inte har varit så lång och därför har gett mig möjlighet att arbeta med små delar. Detta har gjort att utbildningen är lättarbetad. Jag fick väldigt stor nytta av mina kunskaper under en av mina LIA-perioder. Då tog jag fram en kommunikationsplan för företaget jag var på, och där kunde jag verkligen applicera den kunskap som jag fått genom Social Media Academy.

Utbildningen ger en större förståelse och ett annat tänk kring allt från att planera och skapa innehåll till att mäta och analysera hur resultatet blir.

Skulle du rekommendera Social Media Academy till andra?
Ja, jag skulle varmt rekommendera utbildningen, framförallt till de som har fått uppgiften att sköta ett företags sociala medier. Utbildningen ger en större förståelse och ett annat tänk kring allt från att planera och skapa innehåll till att mäta och analysera hur resultatet blir.  

Vad har du för förhoppningar för din framtida yrkeskarriär?
I maj tar jag examen från min utbildning Digital Marknadskommunikatör och jag hoppas att det ska leda mig till ett arbete inom kommunikation och sport och idrott framöver. Det behövs ett bättre klimat, framförallt på sociala medier, för våra barn och ungdomar eftersom det är där de spenderar mycket av sin tid. Att få möjlighet att skapa värdefullt innehåll som inspirerar dem hade varit ett arbete som jag verkligen hade tyckt var både viktigt och roligt.

Tusen tack Cherie och lycka till med din examen och i din kommunikations-karriär.

 
logotype-100x100-lag kvalitet.jpg

Social Media Academy är en webbutbildning med personlig handledning för dig som vill jobba som Social media manager eller som vill bli proffs på företagets sociala medier. Här kan du läsa mer om utbildningen!

Trendspaning Sociala medier 2020

Det är alltid lika spännande att fundera över framtiden. Vad kommer att hända i sociala medier-världen under 2020? Ja det är det förstås ingen som vet, men vi har ändå gett oss på att göra en trendspaning. Varsågod! Och du, kommentera gärna! Håller du med? Tycker du att vi har missat något?

TikTok (eller Instagram Reels) blir det nya heta — även för den äldre publiken

TikToks oerhörda succé fortsatte under 2019 och nu när Instagram har smyglanserat Reels — deras variant av TikTok — så kan vi ana att även den äldre publiken kommer att börja spela in och publicera videos på det superenkla sätt som apparna erbjuder. Det fina med TikTok, och förhoppningsvis även Reels (som än så länge enbart har lanserats i Brasilien), är att det är oerhört lätt att göra snygga, kreativa och varierande videos utan att behöva klippa och redigera i efterhand. Just tidsåtgången är ofta det som gör att företag låter bli att göra rörligt material så det här kommer (om Instagram lanserar Reels worldwide snart…) bli 2020’s stora grej!

Skärmavbild 2020-01-10 kl. 13.52.30.png

One-to-one-konversationer tar större plats

Kommer du ihåg att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg, under deras f8-möte i våras, sa att “The future is private”? Under samma möte förklarade han att de skulle fokusera mindre på Facebook-flödet och mer på t ex. Messenger och WhatsApp (som också ägs av Facebook).

Skärmavbild 2020-01-10 kl. 10.38.00.png

Vi har ju sett att färre och färre människor postar inlägg på Facebook, så vart ska detta leda då? Jo, men han har såklart rätt den där Zuckerberg. Vi har blivit mer restriktiva med att posta “public content” och gillar mer och mer att ha one-to-one-konversationer — även med företag. Så som företag kan det alltså vara en bra idé att hitta en vettig balans mellan “public content” och privata konversationer mellan er och era kunder. Ett exempel på detta skulle kunna vara att ni gör en annons på Facebook och väljer att skickar användarna direkt till att starta en privat konversation med er via Messenger.

 

Autencitet och transparens blir allt viktigare

I takt med att generation Y och Z växer upp så ställs det högre och högre krav på autenticitet och transparens hos företag. Det här är nämligen generationer som ställer krav och vill veta allt om företaget de ska handla hos, interagera med eller jobba på. Det här är en trend som har kommit för att stanna så det är lika bra att ni som företag redan nu tar tag i den här frågan… om ni inte redan har gjort det. 

Kortlivat content fortsätter att trenda

Instagram Stories, Snapchat, TikTok... ja oavsett vilken kanal man väljer så kan vi konstatera att kortlivat content, sånt som försvinner efter 24 timmar, fortsätter att dominera. Det kan vara eventuellt vara så att det är en direkt motpol till allt annat innehåll som med åren har blivit mer och mer professionellt och ofta väldigt snyggt gjort. Det kortlivade innehållet är relativt lätt att producera och samtidigt väldigt lätt att konsumera. Det krävs inte samma hängivenhet (och inte heller lika många klick) som när man till exempel ska titta på en YouTube-video.

Rörligt först!

Vi har pratat om rörligt innehåll i många år nu, men det är ändå värt att nämnas eftersom det kommer att fortsätta att trenda. Sannolikheten att vi nu skulle gå tillbaka och börja göra fler bilder igen är såklart försvinnande liten, så om ni inte redan har en tydlig plan för hur ni ska börja göra rörligt innehåll så är det dags nu. Kanske 2020 är året då ALLT ert innehåll är rörligt på ett eller annat sätt? Kanske det är “rörligt först” som gäller? Precis som “mobile first”. Vi tror det! Cisco spår till exempel att 82 % av allt innehåll online kommer vara rörligt år 2022. 

Influencer Marketing fortsätter att ta mark

woman-sitting-and-smiling-1858175.jpg

Nu har företag, och då pratar vi inte enbart om stora företag med huvudkontor i Stockholm, på riktigt börjat jobba med Influencer marketing. Medan influencer-branschen har blivit mer och mer tydlig kring vilka lagar och regler som gäller samt att influencer-yrket har blivit ett “riktigt” yrke så har företag nu börjat inse att det ofta ger mer att samarbeta med en influencer än att spendera pengarna på traditionell reklam/ marknadsföring. Vi tror inte att det sker några större, revolutionerande förändringar i branschen men att det kommer att bli ännu mer populärt att jobba med mikro-influencers, som ofta har en högre konverteringsgrad än makro-influencers. Alternativet är att man väljer att jobba med större influencers under en längre tidsperiod så att de fungerar som ambassadörer för ett varumärke snarare än att de gör enstaka samarbeten här och där. 

Vi kommer att se mer personaliserat content

Det kommer bli allt viktigare att personalisera content och annonser, och även om många stora företag jobbar med detta redan idag så har vi som arbetar i mindre organisationer lite att ta tag i. Eftersom det finns så otroligt mycket bra innehåll i sociala medier samtidigt som vi människor blir mer och mer restriktiva så kommer det krävas att vi personaliserar innehållet om vi vill nå ut. När det kommer till annonsering i sociala medier till exempel så skulle vi kunna ha mycket mer nischade annonser som rätt person får se i rätt tid och på rätt plats och med rätt bild och budskap.

Stängda communities växer 

Communities, där man träffar likasinnade och pratar om ämnen som man är intresserad av, kommer att bli fler. Vi vill inte längre ta del av innehåll som inte är relevant för oss, och eftersom det finns så mycket innehåll där ute så kommer vi att, än mer än tidigare, dra oss till platser där vi vet att där är relevant och där man kan fördjupa sig inom ämnen med andra människor — utan att alla andra ser eller hör. Vi kommer alltså att fortsätta att vara aktiva i Facebookgrupper, men också vara beredda på att betala för att gå med i stängda communities.

Genuint engagemang blir viktigt på riktigt

Vi tjatar ofta om hur viktigt det är att få engagemang på våra inlägg i sociala medier eftersom man annars inte får nån räckvidd. Företag har under flera år förstått det här och har hållit sig till regler såsom “Ni måste sitta kvar en kvart efter att ni har postat på Instagram” och liknande, men under 2020 så kommer man att, på allvar, förstå vad det här med engagemang innebär. Det är nämligen så mycket mer än bara “sitt kvar när du har postat”. Det handlar mycket mer om att, på riktigt, vara engagerade, att på riktigt vara intresserade av målgruppen och att på riktigt vilja prata med dem. Genuint engagemang från hjärtat alltså.

portrait-of-young-woman-using-mobile-phone-in-cafe-323503.jpg

Kommer Instagram-likesen att gömmas för alla?

Instagram testade, under 2019, att dölja likes — det vill säga att man inte längre kan se hur många likes andras inlägg har — och nu är den stora frågan: Kommer det här att rullas ut till alla? Kommer det här vara något som är bestående?

Vi tror att de kommer att rulla ut det till alla och i och med det så kan vi ana en ny era där vi blir mer måna om vårt välmående och där antal likes inte längre blir en måttstock (det har aldrig varit en bra idé) för företag som vill göra samarbeten med influencers.

På tal om välmående så säger Adam Mosseri, “head of Instagram”, så här: "The big idea is to try and make Instagram feel less pressurized, to make it less of a competition… so, you can spend a little bit less time worrying about how many likes you have and a little bit more time connecting with people or things that inspire you." 

Det ska bli spännande att följa det här och samtidigt se vad som händer härnäst men vi tror alltså att dolda likes på Instagram blir verklighet för alla under 2020. 

Podcasten fortsätter att växa

Det kan (med de två egenproducerade poddar vi har) eventuellt hända att vi är lite partiska här men siffrorna talar också sitt tydliga språk: Podcastlyssnandet fortsätter att öka.

2019 lyssnade hela 55 % av Sveriges befolkning på poddar, mot 51 % 2018. Vad blir siffran 2020? Vi gissar på 58 %

Vi tjatar ofta om att podden är något att satsa på och vi tänker fortsätta att göra det. Fler företag kommer att starta poddar, fler influencers och vanliga människor kommer att göra det och framförallt så kommer företag att satsa mer på marknadsföring i poddar eftersom man nu, på riktigt, har börjat förstå att det konverterar bra samt att det är väldigt bra för varumärkesbyggandet.

bruce-mars-DBGwy7s3QY0-unsplash.jpg

Vad tror du? Är vi nåt på spåren? Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar med vad du tror om 2020!

PS. Vill du stärka din kompetens som Social Media manager? Eller bli bättre på företagets sociala medier? I vår nya membershipsite “Social Media Community” får du alla verktyg för att lyfta företagets sociala kanaler, du blir en del av ett starkt nätverk samt får personlig coaching. Registreringen öppnar den 2 mars, men du kan redan nu anmäla dig till vårt gratis online-webinar “8 saker du behöver för att lyckas med företagets sociala medier”. Där får du värdefulla tips och mer info om Social Media Community!

Fem saker att tänka på om du vill lyckas med din webbutbildning

Vi på Mama Said media brinner för sociala medier men också för att hjälpa andra att utvecklas och bli bättre inom just sociala medier. Varje vecka så får vi in massor av frågor om sociala medier och även om vi gör vårt bästa för att hinna med att besvara alla frågor så har vi länge gått och funderat över hur vi skulle kunna nå ut till, och utbilda, fler personer än bara dem som redan finns i vår närhet. 2019 blev året då vi hittade svaret på denna fråga och vi satte igång vårt största projekt någonsin — att skapa webbutbildningar.

priscilla-du-preez-jLH2jMEL6Ls-unsplash.jpg

Under 2019 lanserade vi inte mindre än tre olika webbutbildningar och lyckades uppnå våra mål och slå rekord flera gånger om. Aldrig förr har vi, så snabbt, lyckats med någonting på det här sättet och vi har förstås lärt oss en hel del under resans gång — och detta vill vi dela med oss av till dig. Så varsågod, här är fem saker att tänka på för att lyckas med din webbutbildning:

1. Hitta din ideal-kund

Se till att verkligen ta reda på vem din typiska kund är! Vem är det som ska gå den här utbildningen? Vad har hen för behov och utmaningar? Ta reda på så mycket som möjligt om målgruppen och ställ frågor. Be minst tio personer ur målgruppen att besvara frågor som dels talar om vilka de är och vad de behöver och dels talar om vad de önskar för innehåll i utbildningen. Vi — som hade “Social media managers”, eller “blivande Social media managers” som målgrupp — ställde till exempel de här frågorna innan hon påbörjade planeringen av innehållet till utbildningen:

  • “Söker du just nu jobb inom sociala medier? Om inte, planerar du att göra det längre fram?

  • Upplever du att det är svårt att få jobb inom sociala medier?

  • Om du svarade ja på föregående fråga, vad är det som saknas hos dig enligt arbetsgivarna? (Kompetens, erfarenhet, annat?)

  • Har du gått nån annan utbildning inom det här området?

  • Känner du dig själv trygg med din kompetens inom sociala medier? Om inte, vad saknas för att du ska kunna jobba med ett företags sociala medier? (enligt dig själv)

  • Vad tycker du är svårast med sociala medier?

  • Varför vill du jobba med sociala medier?

  • Vad önskar du att du hade kunnat? (Med tanke på det yrke du vill ha)

  • Hur mycket skulle du vara beredd att betala för en utbildning som gör dig redo för arbetslivet och ett jobb där får jobba med sociala medier för ett företag?

  • Hur mycket tid skulle du vara beredd att lägga på att gå en webbutbildning? Hur snabbt vill du bli klar?

  • Finns det nåt särskilt som du vill tillägga som du tänker kan vara av värde för mig innan jag skapar Social Media Academy? Till exempel vad utbildningen bör innehålla…”

Vi fick många värdefulla insikter tack vare detta. Bland annat att vi behövde ha med en modul som handlade om hur man mäter och räknar ut ROI, KPI’er till exempel. 

En sak att komma ihåg när du börjar arbetar mot en väldigt specifik målgrupp är att det även kommer att ge ringar på vattnet. Att vi valde just Social media managers som målgrupp innebär inte att det enbart är de som går Social Media Academy — vi har lika många småföretagare som går utbildningen. För som sagt — om du lyckas nå ut bra till en målgrupp så kommer detta även att sprida utanför denna målgrupp.

umit-bulut-qbTC7ZwJB64-unsplash.jpg

2. Töm dig själv på kunskap 

Börja med att kasta ur dig allt, allt, allt i ett dokument, huller om buller. Censurera inte utan få ur dig allt som du kan tänkas vilja ha med i din utbildning. Låt det här vara ett levande dokument som du sen fyller på efter hand. Och kom ihåg — det viktigaste av allt är: Censurera inte! Även om du redan från början vet att vissa saker inte kommer att få vara med i den färdiga utbildningen så skriv ändå ner dem för säkerhets skull. 

3. Sätt strukturen

Det är viktigt att du lägger upp en plan för att dina elever, så fort som möjligt och steg för steg, ska ta sig från A till Ö. Med andra ord — se till att de direkt får komma igång med att ta sig mot målet och att de faktiskt snabbt kan se sina framgångar. Det är oerhört viktigt att man, när man som elev sitter där själv bakom en skärm, hela tiden känner att man kommer framåt samt att man får bekräftelse på att man är på rätt väg. Och här kommer också en annan viktig lärdom in — Kill your darlings! Du behöver inte ha med precis allt du kan om ämnet. Du kommer att behöva harva och plocka bort bland innehållet du tänkt ha med i utbildningen. Det är som sagt viktigt att du låter dina elever ta sig snabbt framåt så plocka bort sånt som inte tillför något eller sånt som inte för eleven snabbt framåt. Om du vill ha med något som inte för eleven framåt i processen så lägg hellre till en bonusmodul i slutet.

ilya-pavlov-wbXdGS_D17U-unsplash.jpg

4. Skapa och distribuera din webbutbildning

När innehållet är klart behöver du lägga din utbildning någonstans. Vi använder oss av Kajabi som är en all-in-one-plattform för online business. Där kan vi bland annat “hosta” vår utbildning, skapa maillistor, ta in betalningar och framförallt så är det en plattform som är både snygg och användarvänlig för våra elever.   

5. Lansera och sälj

När du väl har satt ihop och skapat din utbildning så är det dags att se till att folk faktiskt köper den. Planera din lansering noga! Vi har valt att endast ha registreringarna till våra webbutbildningar öppna under tio dagar i samband med att vi lanserar och efter det går det alltså inte att registrera sig för utbildningen. Detta gör att det går att kampanja väldigt hårt inför, och under, själva lanseringen samt att folk vet att de måste passa på där och då. Ett bra sätt att få andra att få upp ögonen för din webbutbildning är att, i samband med lanseringen, bjuda in målgruppen till gratis-webinar där du delar med dig av värdefullt innehåll och sedan — under den sista kvarten — göra reklam för och sälja, utbildningen. Viktigt är dock att webinaret inte handlar om din utbildning utan att det ska ge din målgrupp värdefulla tips för att skapa mersmak för kunskap. Säljet kommer som sagt först på slutet. Genom att erbjuda några extra bonusar för folk som köper där och då så har ni stor chans att lyckas. 

Hoppas att du har fått lite hjälp på vägen. Vi har hämtat otroligt mycket kunskap från den amerikanska webbutbildingsgurun Amy Porterfield. Lyssna gärna på hennes poddar kring ämnet. 

Lycka till!


PS. Är du nyfiken på någon av våra utbildningar Social Media Academy, Instagram Academy eller Podcast Production så kan du läsa mer om dem här. 

Årskrönika Sociala medier — detta hände 2019

Vad hände egentligen under sociala medier-året 2019? Vi har summerat hur vi har uppfattat året, så häng med oss på en tillbakablick. Och tala gärna om hur du har uppfattat 2019!

Facebook-flödet börjar dö ut!

Sen Facebook gjorde drastiska förändringar i sin algoritm i januari 2018 så har det blivit svårare och svårare för företag att nå ut genom det organiska flödet. Under 2019 har de flesta företag, på riktigt, börjat förstå detta, och många har mer eller mindre gett upp tanken på att bygga varumärke och jobba med social selling genom att jobba på Facebook. Vi kan dock inte enbart skylla på algoritmen utan det handlar även om att vi inte längre är lika aktiva i flödet idag som vi var förr. Vi är mycket mer intresserade av att ha one-to-one-konversationer såsom vi till exempel har på Messenger. 

kate-torline-VeiqoYAEeis-unsplash.jpg

Instagram börjar gömma likes

I april i år upptäckte Jane Manchun Wong, en utvecklare som har specialiserat sig på att hitta gömda features och nyheter i koden i appar, att Instagram testade att gömma likes. Adam Mosseri, “head of Instagram”, bekräftade detta under F8-konferensen i april och sa samtidigt så här: "The big idea is to try and make Instagram feel less pressurized, to make it less of a competition… so, you can spend a little bit less time worrying about how many likes you have and a little bit more time connecting with people or things that inspire you." 
För bara några veckor sedan började man, efter att ha testat på några platser i världen, att även testa detta med dolda likes i USA. Nu kan vi bara spekulera i vad som kommer att ske framöver — kanske väljer Instagram att detta är rätt väg att gå och att även vi i Sverige, och användare i övriga världen, snart kommer se våra vänners inlägg utan att se hur många likes de har.
För oss som jobbar i branschen ställer det så klart till det lite grann eftersom vi gärna vill se hur högt engagemang företag och influencers har, men om det kan hjälpa ungdomar (och oss andra) att känna mindre press så är det klart att det kan vara en positiv utveckling. Frågan är bara: Kommer det verkligen att lösa det problemet?

Bloggläsandet har ökat!

En annan sak som vi tycker är lite extra rolig är att bloggläsandet faktiskt har ökat lite de senaste åren! Vi älskar bloggen, dels eftersom det är något som vi själva — som företag — äger till skillnad från våra konton på Facebook, Instagram, LinkedIn osv, och dels eftersom det ger värde över tid. Läs gärna mer om fördelarna med en företagsblogg här.

Instagram lanserar Reels — en feature som känns väldigt TikTok-ig

I november fick vi veta att Instagram, genom sin funktion “Reels”, kommer tillåta oss att göra 15-sekunders-videos till musik och dela dem som stories, precis som TikTok med andra ord. Vi tror att det här, när det väl kommer till Sverige, kommer att bli en populär feature. För som du kanske vet så är TikTok inte längre enbart dansande kids, utan så väldigt mycket mer. Det fina med TikTok, och förmodligen även med Reels, är att det är så oerhört lätt att göra snygga, kreativa och varierande videos UTAN att behöva klippa och redigera i efterhand. Det här tror vi på! I skrivande stund finns Reels enbart som ett test i Brasilien.

patrick-tomasso-KGcLJwIYiac-unsplash.jpg

Vi kunde börja publicera IGTV-videos i det vanliga flödet på Instagram

I år gjorde Instagram det möjligt för oss att publicera första delen av våra IGTV-videos i flödet, vilket var en självklar förbättring. Det är svårt att få folk att förändra beteende och använda nya appar och features, och vi är rätt säkra på att det faktum att man nu kan börja se IGTV-videos i flödet har gjort att fler tittar på IGTV. En annan sak, kring IGTV, som har hänt under året är att det numera går att lägga upp liggande videos, inte bara stående som när appen lanserades alltså. 

Isabella Löwengrips luftslott rasade!

Under de senaste åren har Isabella haft en tydlig strategi kring att bygga upp en image om att vara rik, internationellt framgångsrik och på god väg mot att bli “världens mäktigaste kvinna”. Det har dock till stor del handlat om “fake it til’ you make it”. Det är i alla fall det vi kan tro nu när allt verkar ha rasat. Företagen har inte gått så bra som hon har låtit påskina, hon har tvingats säga upp stora delar av sin personal, lagt ner alla planer på internationell expansion och har även sålt sitt stora lyxiga hus på Lidingö. Hon har vid flera tillfällen sagt sig ha 1,5 miljoner bloggläsare i veckan — något som inte finns bekräftat någonstans och som nu verkar vara en lögn. Om du är intresserad av att läsa mer om hela Löwengrip-storyn så har Jennifer Sandström skrivit en bra bloggartikel om det här. Vad lär vi oss av det här då? Att man inte kan lita på influencers? Att influencer marketing inte är något som är värt att satsa på? Nej, det tycker vi verkligen inte. Tvärtom! Influencer marketing kommer bara bli mer och mer intressant för företag att satsa på. Formen för hur det kommer att gå till kommer så klart att förändras och utvecklas över tid — men en sak kan vi vara överens om: Det är de genuina och autentiska som kommer att vinna. Man vinner alltid på att vara äkta!

Nu har vi nått peaken! Vad händer härnäst?

När Svenskarna och internet-rapporten kom ut i höstas så kunde vi konstatera att de flesta sociala kanaler nu antingen har nått sin peak eller i alla fall är nära att göra det. Facebook-användarna är något färre i år än föregående år, Instagrams tillväxttakt har minskat något, och precis detsamma har hänt för Snapchat. Vad innebär det här? Har vi nått peaken nu? Och vad händer härnäst? Kommer det att dala nu..? Kommer vi att sluta hänga i sociala medier? Nej, självklart kommer vi inte att sluta med det — det är bara våra beteenden där som kommer att förändras. Ett medium som dock fortfarande ökar är podcasts. Fler och fler lyssnar på poddar i Sverige — och under 2019 lyssnade hela 55 % på poddar.

priscilla-du-preez-nF8xhLMmg0c-unsplash.jpg

Instagram lanserar Threads — appen som ska hjälpa oss att ha kontakt med våra nära vänner

I oktober gick Instagram ut med att de lanserade den nya “camera first-appen” Threads som skulle hjälpa oss att ha kontakten med våra nära vänner. Efter att ha testat appen så kunde vi snabbt konstatera att vi inte förstod poängen. Eller jo, poängen förstod vi förstås — det påminner ju lite om Snapchat — men i ärlighetens namn så förstod vi inte nyttan av ännu en app. Varför inte integrera det i Instagram-appen istället? 

Nu lönar det sig att vara autentisk!

Det här är visserligen inget nytt — man har pratat om autencitet i många år — men vi tycker ändå att det formligen vibrerar av genuinitet och autencitet i sociala medier nuförtiden. Visst finns det fortfarande mycket att lära för många företag men fler och fler verkar i alla fall ändå börja prata om, och till stor del förstå, vitsen med att inte bara försöka kommunicera sina envägs kommunikativa budskap utan istället satsa på bra innehåll och en autenticitet som bygger lojalitet på riktigt, en lojalitet som består över tid. Det är fint! Vi älskar autencitet! Och det gör även den yngre generationen. Det kommer vara svårt för företag, som inte är autentiska, att överleva nu när millenials och generation Z växer upp. 

Har vi missat något som hände i sociala medier-världen under året som har gått? Lämna gärna en kommentar och tala om hur du upplevde 2019!

Mama Said's Julkalender 2019 – Sammanfattning lucka 16-24

Under hela december har vi bjudit på kunskap och tips i vår julkalender på Instagram och varje vecka har du kunnat ta del av en summering av veckans luckor här i bloggen. December har bokstavligt talat rusat fram och nu har det har blivit dags för den sista summeringen av årets julkalender här på Mama Said. 

info julkalender.jpg

Lucka nr 16 – Så skapar du snygg och enkel grafik – helt gratis

När du jobbar med sociala medier och innehåll så behöver du ibland kunna skapa enklare grafiskt innehåll. Men att lära sig program som Photoshop eller InDesign kan vara både kostsamt och svårt. Därför vill vi slå ett slag för Canva

Canva är ett gratis onlineverktyg som hjälper dig att skapa snygg grafik — helt utan några förkunskaper. Det vi gillar med Canva är att det är lätt att lära sig samt att det finns en stor mängd färdiga mallar som hjälper dig att göra snygga dokument, bilder, CV’s, Facebook- och Instagram-inlägg, logotyper med mera.

Lucka nr 17 – Så kan du se statistik på ditt Instagram-konto

I lucka nr 17 gömde sig ett tips på hur du se statistik på ditt Instagram-konto. Att ha tillgång till din statistik är viktigt om du vill växa på Instagram eftersom det ger dig indikation på dina följares beteenden och på vilken typ av innehåll som engagerar just dina följare. Genom att ändra ditt konto på Instagram till företagskonto eller till ett professionellt konto så kommer du, bland annat, att få tillgång till massor av bra statistik. 

I statistikfunktionen kan du exempelvis se när dina följare är som mest aktiva och när det är som bäst för dig att posta dina inlägg. Du kan även se var dina följare befinner sig rent geografiskt och du kommer också kunna se hur ålders- och könsfördelningen ser ut. Utöver detta så kan du se vilket innehåll som har fått flest kommentarer och likes under det senaste året, för att nämna några av de data du kan läsa ut. 

För att ändra ditt konto till företag- eller professionellt konto så går du enkelt in på din profil, trycker på “redigera profil” och följer sedan instruktionerna. Och du, du behöver alltså inte vara influencer eller ha ett företag för att kunna ha denna typ av konto. 

Lucka nr 18 – Tips kring annonsering på Facebook

I lucka nr 18 delade vi med oss av tre av våra tips kring hur du annonserar på Facebook.

1. Definiera målgruppen! Stäng ner datorn och fundera på – Vem är det du vill nå? Skriv upp de olika budskapen och matcha med respektive målgrupp. Ta reda så mycket du kan om din målgrupp så att du har klart för dig exakt vem det är du vill nå ut till. Detta behöver du ha koll på innan du går in i Ads manager och börjar skapa målgrupperna där rent tekniskt...

2. Ibland kan det vara bra att välja “konvertering” som mål istället för “trafik” — även om “trafik” är billigare! Att välja “konvertering” som mål istället för “trafik” innebär att Facebook visar dina annonser för folk som med stor sannolikhet kommer att interagera med din annons, dvs. som har visat den typen av beteende tidigare. Det är visserligen dyrare än att ha “trafik” som mål, men i slutändan blir det ändå ofta billigare eftersom du får fler relevanta träffar. Att välja “trafik” som mål innebär visserligen att Facebook visar dina annonser för målgruppen, och då för så många som möjligt i den, men det är inte säkert att de är beredda att interagera och då blir det ju i slutändan dyrare ändå.

3. Använd rörligt innehåll! Det tar lite längre tid att skapa rörliga annonser men vi råder dig ändå att använda dig av rörligt innehåll! Med det sagt så behöver det inte ligga en avancerad filmproduktion bakom din annons utan det kan exempelvis vara text som rör sig eller bilder som rör sig. Rörelse i din annons kommer att göra att den sticker ut lite från mängden.

Lucka nr 19 – Därför är 80/20-regeln så viktig!

Dags att prata om det här med med värdefullt innehåll vs. säljande innehåll. Här har vi faktiskt tagit fram en regel och det är just den regeln som lurade bakom nittonde luckan denna vecka — nämligen 80/20-regeln. 

Sociala medier kan vara ett bra verktyg för att sälja MEN... det får aldrig vara ditt primära syfte. Om du bara pumpar ut säljbudskap i dina kanaler så kommer ingen att vilja följa dig. Eller, ja kanske om du är IKEA förstås, men är du ett mindre företag så måste du värna om dina följare och se till att mata dem med huvudsakligen värdefullt innehåll. I alla fall om de ska finna någon mening med att följa dig.

En bra regel är därför att tänka att 80 % av det du delar med dig av i sociala medier bör vara värdefullt innehåll för dina följare — exempelvis att du bjuder på kompetens och insikter, ger tips och råd eller bygger relation med dina följare — och endast 20 % får vara av säljande karaktär. 

Så med andra ord, om du lägger ut fem inlägg i veckan så ska alltså bara ett av dessa vara ett säljande inlägg. 

Lucka nr 20 – Så får du bra ljus när du ska fota & filma!

Vi får in många frågor om ljussättning när det kommer till film och foto och i lucka 19 tipsade vi därför om ett par bra, och prisvärda, studiolampor som du kan använda för att få till ett extra bra och skarpt ljus!För att få till bästa möjliga ljus tycker vi att du ska ha tre lampor. Två som lyser från sidorna och en som lyser uppifrån. Vi rekommenderar lamporna av typen du ser på bilden och de kan du bland annat hitta här.

Lucka nr 21 – Så hittar du bra hashtags

Veckans sista lucka bjöd på hashtag-tips. Ibland kan det vara svårt att veta vilka hashtags man ska använda och då kan du surfa in på hashtagsforlikes.co för att få inspiration och hjälp.På hashtagsforlikes.co kan du göra en spaning efter aktuella och populära hashtags i din bransch och du kan också få tips på olika hashtags som skulle passa ett specifikt inlägg. Där kan du också se statistik över hur konkurrensen bland olika hashtags ser ut, vilket kan vara bra att veta beroende på vad du har för syfte med att använda en specifik hashtag. Men – kom ihåg att hashtags är lika föränderliga som sociala medier, så följ utvecklingen av just dina “favorit”-hashtags så att du håller dig uppdaterad!

Lucka nr 21 – Tvåvägskommunikation

Det bästa med sociala medier är att vi kan, och bör, vara just sociala. Den 23:e luckan innehöll därför en påminnelse om att i sociala medier så sysslar vi med tvåvägskommunikation – inte enkelriktad information. Här skapar vi relationer, precis som i verkliga livet, och du ska behandla alla som vill följa dig som guld. 

Så hur bör du jobba med tvåvägskommunikation?

  • Var inkluderande i dina inlägg. Ställ genuina frågor och involvera ditt community. 

  • Varje kommentar ska besvaras och varje interaktion ska uppmuntras. 

  • Starta konversationer med dina följare och håll dem vid liv. 

  • Ge dig “ut” och leta upp nya — och relevanta — människor att följa och kommentera, och starta konversationer med dem. 

  • Viktigast av allt: Var genuin! Engagemang är den ultimata valutan i sociala medier och du kommer att belönas av såväl dina följare som algoritmen för ditt arbete. 

Lycka till! 

I den 24 luckan gömde sig en julhälsning från en kär gammal Mama Said-vän, nämligen ingen mindre än Annika från Skurups kommun, Sannas alter ego. Under åren har vi, på Mama Saids Stories, kunnat följa Annika resa in i den digitala världen, och i lucka nummer 24 delar hon med sig av sitt bästa digitala tips. Se själv!

Det var allt för Mama Saids Julkalender 2019! Hoppas du har fått med dig många värdefulla tips som kan hjälpa dig i ditt fortsatta jobb i sociala medier. Och gå som sagt gärna in på Instagram – vi heter MamaSaidmedia.

God jul önskar vi på Mama Said!

Mama Said's Julkalender 2019 – Sammanfattning lucka 8-14

Ytterligare en december-vecka har passerat , vilket också innebär att det är dags för den andra sammanfattningen av årets julkalender. Här kommer veckans värdefulla tips från vår julkalender som ni hittar här!

info julkalender.jpg

Lucka nr 8 – Så optimerar du din LinkedIn-profil!

När vi tänker på vår digitala närvaro i de olika sociala kanalerna kan LinkedIn lätt hamna i skuggan av exempelvis Instagram och Facebook. Men LinkedIn skall inte underskattas! Det är ett bra verktyg att finnas på för att knyta värdefulla kontakter både i och utanför din egen bransch och  för att hålla dig ajour med olika saker som händer i din bransch — men också om du är arbetssökande såklart. I kalenderns åttonde lucka delade vi därför med oss av några tips på hur du optimerar din privata profil på LinkedIn!

1. Berätta vem du är!
Presentera det viktigaste först och försök gärna få plats med det i dina två första meningar. Berätta om din kompetens genom att prata om det du kan bidra med i framtida uppdrag. På så vis blir det lättare för den som läser att ta till sig och sätta dig i ett sammanhang än om du du bara radar upp din kompetens i punktform.

2. Ha en profilbild
— och ha en bra sådan! Undersökningar visar att om du har en profilbild blir du automatiskt mer intressant för dina besökare. Tänk efter vad du vill att bilden ska förmedla för känsla — och ha alltid i bakhuvudet att bilden ska matcha ditt professionella jag, men att du ändå försöker bevara ditt personliga uttryck. ett extra tips är att ha en bil där du tittar rakt in i kameran. Detta skapar känslan av att du har ögonkontakt med den som tittar på din bild och förmedlar både trovärdighet och professionalitet.

3. Stoltsera med din kompetens!
I dina profilinställningar finns det ett färdigt fält för dina meriter, så det är bara för dig att fylla på med rätt kompetenser och erfarenheter! Och du, här finns det ingen plats för blygsamhet så våga också be andra gå in och intyga dina meriter på din profil.

Lucka nr 9 – Så jobbar du strategiskt för att växa på Instagram!

Instagram är den näst största sociala kanalen vi har och i lucka nr nio bjöd vi på några tips kring hur du kan jobba strategiskt för att växa på Instagram:

1. Hitta ditt “Varför”
Vad är det du vill ha ut att av finnas på Instagram? Vad vill du uppnå? Vad vill du förmedla? Se till att hitta vad det är du vill få sagt och förmedla det till dina följare.
2. Lär känna din målgrupp
Vem är det du pratar med? Vad gillar dem? Föreställ dig din målgrupp och se till att du verkligen förstår dem och vad de vill ha.

3. Kill your darlings!
Utgå från ditt “varför” och håll dig till din nisch. Skapa relevant innehåll som dina följare uppskattar och som rimmar väl med ditt “varför”! Med det sagt så KAN det vara så att familjebilder och semesterbilder inte hör hemma på ditt konto, men det beror ju som sagt helt och håller på vad du har för syfte med ditt konto.
4. Tonalitet
Se till att hitta din tonalitet och jobba sen med den hela tiden. Tonaliteten är det som — tillsammans med bilden — avgör vilken känsla folk får när de kommer in på ditt konto. Bestäm dig för hur du ska prata. Ska du vara charmig? Öppen? Strikt? Inbjudande? Personlig? Proffsig? Ska du använda emojis och i så fall vilka? Och vilka ska du INTE använda? Fundera över vad du vill att folk ska få för känsla när de kommer in till dig, och anpassa tonaliteten efter det.

5. Tänk på tvåvägskommunikationen!
Interaktion är viktigt! Interagera med andra konton för att bygga relationer och stärka ditt varumärke. Sociala medier är just SOCIALA medier och vi ska agera där precis som vi gör i verkliga livet. Tänk efter… om folk börjar prata med dig IRL, visst pratar du tillbaka och för konversationen framåt? Exakt så ska vi tänka även i sociala medier. Och ja det gäller även stora konton!

Lucka nr 10 – “Därför ska du inte redigera dina inlägg efter publicering”

Håll i dig nu för bakom lucka nummer tio så gömde sig ett riktigt värdefullt tips! Där berättade vi nämligen om varför du inte ska redigera dina inlägg efter att du publicerat dem. Det finns en risk med att redigera din caption i sociala medier efter att publicering har skett eftersom inlägget då tenderar att få en lägre räckvidd. 

Detta eftersom de sociala kanalerna, såsom till exempel Facebook och Instagram, är måna om dina följare och om du ändrar i innehållet efter att de likat eller interagerat så finns risken att du kan ha förvrängt innehållet till något de inte står för. Du skulle till exempel kunna lägga ut ett inlägg med ett visst politiskt budskap som flera följare väljer att kommentera. Skulle du sen ändra ditt budskap, till något helt annat, så ligger de ursprungliga kommentarerna kvar där, helt felaktigt. Du skulle alltså i princip kunna lura dig till en massa kommentarer och sen ändra ditt inlägg till något helt annat. Och det är det här som de sociala kanalerna vill undvika.

Lucka nr 11 – Här hittar du bra gratis bildsajter!

När du arbetar med sociala medier och content så arbetar du, per automatik, med bilder. I elfte luckan fanns därför tips på på gratissajter som vi använder oss av när vi letar efter bilder till vårt grafiska innehåll.

Dessa sajter gillar vi:

Pexels, Pixabay, Unsplash, Foodiesfeed, Kaboompics

lucka 12.jpg

Lucka nr 12 – Så lyckas du med företagets Instagram stories!

Instagram stories är ett utmärkt verktyg att för dig att använda dig av för att nå ut till dina följare! Här kommer några av våra tips på hur du lyckas med företagets Instagram stories.

1. Storytelling!
Ha en början, en mitt och ett slut i dina stories. Se det som att du berättar en historia där dina följare ska vilja hänga med från början till slut. Du kan exempelvis göra en “behind the scenes story” där dina följare får följa med från förberedelsernas början och framåt hela vägen fram till slutskedet. Det uppskattas! 
2. Använd dig av effekterna!
Det finns flera olika funktioner som du kan använda dig av när du lägger upp stories. Det finns till exempel text, bilder, emojis, GIFs, omröstningar, musikklipp, ställ frågor etc. Var inte rädd för att utnyttja dessa funktioner för att öka engagemanget i dina stories.
3. Kontinuitet!
Posta ofta och “in the moment”. Lägg gärna upp stories i nutid och håll det aktuellt.
4. Var personlig!
Passa på att visa er personliga sida. Spela in i “selfie-mode”ibland  — alltså med kameran vänd mot dig själva — och prata till era följare. Var gärna genuin och visa verkligheten på arbetsplatsen.
5. Variation!
Variation är viktigt för att hålla dina följare intresserade. Skifta mellan olika format som bild, video och boomerang. Och filma inte för länge i samma typ av miljö — det kan bli tråkigt att titta på. Försök förflytta dig runt på arbetsplatsen och visa olika händelser från olika vinklar.

Lucka nr 13 – Svenskarna och Internet 2019

I lucka nr 13 pratade vi om Svenskarna och internet – en undersökning som genomförs av Internetstiftelsen. Detta är en sammanställning av fakta och insikter om hur internetanvändningen i Sverige utvecklats under året.Detta kompendium är ett jättebra verktyg att använda för att hålla koll på utveckling inom de olika nätverken men också för att lära sig mer om människors digitala beteende. Vi tycker det är är kul, intressant och nyttig information att ta del av. I vår podd, Sociala medier och kommunikationspodden, summerar vår VD och grundare Alexandra Bylund, årets rapport och ger dig sina godbitar ur rapporten. Vill du höra avsnittet så hittar du det här. Annars hittar du hela sammanställningen från året som gått på svenskarnaochinternet.se

Lucka nr 14 – Gynnas jag av algoritmen om jag använder flera funktioner? NEJ - Det är en myt!

I lucka nr 14 spräckte vi hål på en omtala myt, nämligen den om att algoritmen skulle gynna dig om du använder flera av Facebook och Instagrams funktioner, såsom att sända live, göra stories, lägga upp videos osv. Detta stämmer alltså inte.

Detta är alltså inte sant. Algoritmerna gynnar dig om du skapar bra och engagerande innehåll. Om dina inlägg, stories eller livesändningar däremot skapar mycket engagemang såsom likes, visningar och kommentarer – då är det större chans att du gynnas av algoritmen. Det är dock inte användningen av flera funktioner i sig, utan engagemanget du skapar, som kommer att avgöra om du premieras av algoritmen eller inte.

Lycka till med ditt fortsatta arbete i sociala medier. Gå gärna in och följ Mama Said på Instagram så missar du inga kommande luckor!

Mama Said's Julkalender 2019 – Sammanfattning lucka 1-7

Du har väl inte missat att vi på Mama Said bjuder på en adventskalender fullspäckad av sociala medier-tips på vårt Instagramkonto — Mamasaidmedia — med luckor av värdefulla tips varje dag ända fram till jul. Här kommer en summering av föregående veckas luckor. 

info julkalender.jpg

Lucka 1 — Så lockar du fler prenumeranter till ditt nyhetsmail

Tro det eller ej, men e-post är fortfarande ett av de bästa verktyg vi har för att samla in leads. Hela 97 procent av Sveriges internetanvändare har en e-post och när vi skickar ett mail så kan vi — till skillnad från när vi postar något i sociala medier — vara säkra på att vårt mail når alla mottagare. Att ha en ordentlig maillista är därför väldigt värdefullt. Men för många är nyhetsbrev synonymt med reklammail och därför kan det vara bra att kalla det för något annat när du vill få folk att registrera sin mailadress. I första luckan gömde sig därför ett tips på hur du kan samla in mailadresser — och på så sätt skapa varma leads — genom något så enkelt som att inte kalla det för nyhetsbrev. Kalla det istället för något som lockar just din publik och som faktiskt visar att de kommer att få något av värde av dig, snarare än en massa reklam i sin inkorg. Ett exempel kan vara att skriva “Vill du få mail från oss om sociala medier?” snarare än “Registrera dig till vårt nyhetsmail”. Sen är det såklart viktigt att du lever upp till det du utlovar. Tänk alltid på “80/20-regeln” — 80 procent av det du skickar ut till din lista ska vara av värde för dem och endast 20 procent får vara av säljande karaktär. 

Lucka 2 — Shadowbanned

I lucka nummer 2 så slog vi hål på en myt som har förbryllat många på Instagram, nämligen shadowbanning. Det har länge florerat ett rykte om att du kan bli så kallat shadowbanned om du använder dig av fel hashtags till dina bilder. Detta stämmer alltså inte. Instagram har bekräftat att du inte kan bli shadowbanned utifrån hur du använder hashtags överhuvudtaget. Däremot kan du bli shadowbanned om ditt konto blir rapporterat eller om Instagram anser att du publicerar känsligt innehåll. Att bli shadowbanned betyder att ditt konto döljs och inte är sökbart i sökfältet, om du inte skriver in hela namnet. Och så betyder det att du inte hittas under de hashtags som du har lagt in till ditt inlägg.

Lucka 3 — Regler för tävlingar på Facebook och Instagram

I lucka tre delade vi med oss av något som vi får väldigt mycket frågor kring här på Mama Said — nämligen vilka regler och riktlinjer som gäller när du skapar tävlingar på Facebook och Instagram. Här kommer en summering av tipsen och vill du läsa mer så har vi också skrivit ett blogginlägg om just hur du skapar tävlingar på Facebook. Det kan du läsa här. 

  1. Först och främst så måste alla som deltar i tävlingen ha en fullständig profil och du måste klargöra att tävlingen inte är sponsrad, administrerad eller organiserad av Facebook.

  2. Det här får du INTE göra: Du får inte lov att kräva att de tävlande ska dela inlägget eller tagga en vän. Detta får alltså inte ingå som tävlingsregel.

  3. Det här FÅR du göra: Det du får göra däremot är att kräva att de tävlande ska gilla inlägget eller din sida. Det här är alltså helt okej att ha som tävlingsregel.

  4. Sen så måste du såklart följa lagen som gäller i det land som tävlingen sker.

Lucka 4 — Tips på bra sajter

En stor del av att jobba med sociala medier handlar om att hålla sig ajour med vad som händer i den digitala världen — och framförallt hur utvecklingen ser ut för de olika sociala kanaler som finns. I lucka nummer fyra delade vi därför med oss av våra personliga favoritsajter som vi använder oss av för att hålla oss uppdaterade kring vad som händer.
Ta gärna 15 minuter varje morgon och scrolla igenom dessa. Då kan du vara säker på att du alltid är uppdaterad. 

lucka 5.jpg

Lucka 5 — Så får du till bra ljud i din podd! 

Just det här med ljud när det kommer till att skapa en podd är något som skrämmer många. Många har föreställningen av att man behöver köpa dyr utrustning eller att man behöver hyra in sig i en studio för att försäkra sig om att ljudkvaliteten håller en bra standard. Men vet du, det behöver varken vara dyrt eller svårt att få till ett bra ljud och i lucka fem bjöd vi därför på följande tips för hur du kan förbättra ljudkvalitén i din podcast!

1. Ljudisolera så mycket du kan! Dra för gardinerna, lägg ut filtar och kuddar, rama in dig själv med möbler, lampor, växter eller annat.

2. Tänk på att prata så nära mikrofonen som möjligt. Är ni två som spelar in? Se till att ni har avstånd från varandras mikrofoner så att ni inte tar upp varandras ljud.

3. Lyssna på hur det låter i rummet och välj ett rum som inte har nån slags ventilation eller annat som låter. Även om det bara susar lite så kan det bli ett rätt störande ljud när det tas upp av mikrofonen. Lyssna alltid av rummet innan du börjar spela in och placera dig där bruset är som minst. 

Och du, är du sugen på att starta en podd så har vi skapat utbildningen Podcast Production där du får lära dig exakt allt du behöver för att starta, producera och distribuera en podcast. Här kan du läsa mer om den.

Lucka 6 — Så tar du bättre bilder

Lucka nummer sex bjöd på tre enkla — men viktiga — tips på hur du tar bättre bilder.

1. Lär känna ljuset! Bra ljus är ofta grunden till en bra bild. Undvik att fota i mörka miljöer och i direkt solsken. Hitta en bra ljusbalans dvs mjukt, naturligt och lagom starkt! Välj gärna att fota mot den väggen i rummet där solen brukar stå på — även om den inte gör det just nu.

2. Glöm perfekt och kör naturligt! Se till att få den du fotar att slappna av och sitta bekvämt, och försök gärna få hen att skratta naturligt. Det bästa är ett naturligt kroppsspråk, och det är ofta lättare att få fram när man inte poserar för en bild.

3. Ta bilder när personen inte är beredd! Nej – du ska inte smygfota! Eller kanske lite. De allra flesta har ett inövat fotoansikte – en omedveten min som skiner igenom då kameran kommer fram. Passa på att ta en bild när personen du fotograferar inte är beredd och slappnar av. Då kan det bli äkta och riktigt bra!

Lucka 7 — Jobba alltid med CTA

I veckans sjunde, och sista, lucka bjöd vi på ett tips kring CTA – Call to action — och hur du kan jobba med detta. Call to action är det som du vill att dina följare ska göra som följd av att de tagit del av ditt innehåll. Det är därför viktigt att du, när du postar något i sociala medier, alltid funderar över vad du vill att folk ska göra när de har sett ditt inlägg. Vill du få interaktion på inlägget? Skicka dem till er hemsida? Att de ska registrera sin mailadress nånstans? 

Det ska vara enkelt för dina följare att förstå vad det är de ska göra och det är därför viktigt att du bara har en CTA per inlägg. Om du ber om att de ska göra fler saker så finns det nämligen en stor risk att de inte gör någonting alls. CTA ska vara en del av strategin när du planerar ditt innehåll. Se till att du blandar upp dina CTA’s så att du exempelvis inte alltid har som mål att driva trafik till din hemsida, du bör också ofta ha “interaktion på ert inlägg” som mål eftersom det i sin tur genererar större räckvidd!

Lycka till med ditt arbete i sociala medier. Gå gärna in och följ Mama Said på Instagram för att ta del av julkalendertipsen varje dag.