SOCIALA MEDIER

Idag vet de flesta att man som företag behöver finnas på sociala medier. Dels för att det är där framtiden är, och dels för att det är ett utmärkt forum att bygga ett starkt och troget community i. Ett community som man sedan, om man arbetar på rätt sätt, kan konvertera till betalande kunder.

Idag finns 77% av Sveriges internetanvändare i sociala medier - och det är en siffra som ökar för varje år. Populära sociala medie-kanaler idag är allt från Facebook och LinkedIn, till Snapchat, Instagram och Twitter. Och vi kan med säkerhet säga att de flesta företag bör finnas i minst två av dessa kanaler.

Men trots att många inser vikten av att arbeta i sociala medier, och trots att många faktiskt gör det, så är det en stor del som tyvärr inte gör det på rätt sätt. Man förstår vikten av att finnas i sociala medier, men är inte riktigt beredd att lägga ner den tid, och har kanske inte den expertis, som krävs för att göra det bra.

I sociala medier, och i det innehåll man publicerar, bör det alltid finnas ett stort värde för mottagaren. Man bör alltså fundera ut vem mottagaren är och vilka ämnen man kan prata om för att intressera dem. Därefter hur man vill profilera sig själv som företag och vad ens primära mål är. Sedan utifrån detta bjuda på relevant och värdefullt innehåll för ens mottagare. Ju mer bjussig man är och ju mer kunskap man delar med sig av, desto större möjlighet att bygga ett stort community som får en god bild av er som företag. I sociala medier handlar det alltså inte om vad ni som företag vill säga, utan om vad era mottagare vill höra. Skryt och enkelriktad information hör hemma på en statisk hemsida, inte i sociala medier!

Tvåvägskommunikation är nämligen ytterligare en stor fördel med sociala medier. I sociala medier har man en unik möjlighet att faktiskt bygga en riktig och äkta relation med sina följare, potentiella kunder eller rekryter. Genom att alltid med mottagaren i fokus ställa frågor, svara på frågor, interagera och kommentera på andras innehåll så bygger man en relation. För det är det sociala medier till stor del handlar om - att bygga relationer. Och vi kan nog alla känna igen oss i att det är få personer man tycker så mycket om som de som visar stort intresse för en? Tvåvägskommunikation är alltså lika viktigt i sociala medier som i verkliga livet!

En annan viktig tumregel i sociala medier är att anpassa innehåll och sätt att prata efter kanal. Det är nämligen så att man ofta har olika målgrupper i olika kanaler, och framförallt så befinner man sig i olika sinnesstämningar i olika kanaler. Så även om ni som företag har en och samma ton att följa, i sättet ni pratar, så bör denna anpassas och vinklas efter vilken kanal ni befinner er i. För du pratar väl inte på samma sätt till din kollega som du gör till din partner eller din bror? Och du pratar kanske inte på samma sätt med din kollega på kontoret, som i ett möte eller som när ni är på en AW? Vi pratar alltså olika i de olika kanalerna - dels för att vi pratar med olika målgrupper, och dels för att vi beter oss olika i olika kanaler.

HUR VI JOBBAR MED SOCIALA MEDIER?

Som ni märker så finns det många regler i sociala medier, och vi förstår att det kan kännas förvirrande. Därför kan det vara en bra idé att ta hjälp av specialister som kan lägga stort fokus på just detta. Hur man kommunicerar, interagerar och bygger community i sociala medier skulle vi säga är vår absoluta expertis. Vi vet precis hur man ska prata för att få folk att vilja lyssna. Åt våra kunder gör vi allt från att sätta upp långvariga strategier, till att göra hantverket - både stort och smått! Hör av dig till oss så kan vi berätta mer om hur vi jobbar!