På samma sätt som vi människor har en personlighet så har även ditt företag en personlighet. Hur andra uppfattar denna personlighet avgörs till stor del av den tonalitet som du använder i kommunikationen. Därför är det viktigt att du har en tydlig strategi för företagets tonalitet. Trots att tonaliteten är en så viktig del av varumärkeskommunikationen så är detta dock en sak som många missar. Tonaliteten ska genomsyra allt från hur ni skriver och interagerar med andra konton till hur ni svarar på kommentarer, vilken typ av konton ni följer och vilka bilder ni gillar — ja allt! Tonaliteten är med andra ord det som sätter känslan för ert företag.
Så här kommer du igång med att sätta er tonalitet
Ta reda på vem ni är som företag
Börja med att se till att du har koll på företagets personlighet. Ställ dig, eller er, frågor som ”Vem är vi?” “Hur vill vi att andra ska uppfatta oss?”
Gör en nulägesanalys
Be 5-10 personer i din närhet att tala om vad de tänker på när de besöker företagets konto. Fråga familj, vänner, bekanta eller kollegor i branschen — ja, det kan vara vem som helst som har något slags intryck av företaget. Exempel på saker som du kan få höra, som sen kan kopplas till tonalitet, kan var allt från ”mycket energi”, “kompetenta” och ”proffsiga”, till ”splittrade”, ”färgglada” eller ”inspirerande”.
Kill your darlings
Sammanställ de egenskaper och intryck som ni får er tillskrivna. Bestäm dig sedan för vilka av dessa du vill inkludera och som ska synas utåt. Fokusera på vad du vill ta fasta på och välj det som är relevant när det kommer till företagets tonalitet. Tänk på att hellre välja ut några saker som sitter mitt i prick än att du har flera halvdana. Less is more! När du, eller ni, har definierat hur er personlighet är så blir det även lättare och tydligare hur ni ska kommunicera.
Vem är i er målgrupp?
Er tonalitet bör också ta hänsyn till den målgrupp ni vill nå och de personas som finns i era målgrupper. Är er målgrupp exempelvis personer som gått i pension så är kanske inte ungdomliga slangord som kidsen slänger sig med något som ska finnas med i tonaliteten. Sen är det — såklart — viktigt att inte utforma sin tonalitet helt till förmån för sin målgrupp. Det här kan vara svårt och det är lite av en balansgång där ni får experimentera er fram.
Ha en workshop
Ha gärna en eller flera workshops där ni sitter några stycken och ser över hur konkurrenter och kollegor i branschen skriver och kommunicerar. Hur pratar dem? Hittar ni kanske något konto som får extra mycket engagemang och kommentarer? Hur kommer det sig? Hur skriver dem? Det viktigaste är inte vad som sägs, utan hur det sägs. När det kommer till tonalitet så gäller det att hitta sitt eget DNA och sen vara konsekvent.
Diskutera detaljer!
Diskutera det ni har kommit fram till i workshopen och gå även in på de små detaljerna! Ska ni använda utropstecken? Vilken typ av emojis ska ni använda? Hur många? Ska ni använda slang och talspråk? Ju mer ni diskuterar när det kommer till den här typen av detaljer desto bättre blir det!
Så, när det kommer till att sätta er tonalitet så är det viktigt att ni går in på djupet. Vad är det egentligen man ska känna när man kommer in på ert konto? Vad är det ni vill förmedla? Var noga när ni sätter er strategi för tonaliteten och framförallt — var noga med att följa den. Gå återigen tillbaka och fråga andra vilken känsla de får när de går in på ert konto eller tar del av det ni delar med er av. Stämmer deras känsla överens med den känsla ni vill förmedla — ja, då har ni lyckats med er tonalitet!
För att summera:
Bestäm er för hur ni som företag vill uppfattas
Gör en nulägesanalys — hur uppfattar andra företaget?
Ta hänsyn till er målgrupp när ni sätter tonaliteten
Titta på andra i branschen, hur kommunicerar dem?
Gå in på djupet och diskutera detaljerna kring tonaliteten
Följ upp — uppfattar andra er så som ni önskar?
I utbildningen “Social Media Academy” går vår VD Alexandra igenom mer utförligt hur du hittar din och företagets tonalitet! Klicka här för att läsa mer!