Mama Said's Julkalender 2019 – Sammanfattning lucka 8-14

Ytterligare en december-vecka har passerat , vilket också innebär att det är dags för den andra sammanfattningen av årets julkalender. Här kommer veckans värdefulla tips från vår julkalender som ni hittar här!

info julkalender.jpg

Lucka nr 8 – Så optimerar du din LinkedIn-profil!

När vi tänker på vår digitala närvaro i de olika sociala kanalerna kan LinkedIn lätt hamna i skuggan av exempelvis Instagram och Facebook. Men LinkedIn skall inte underskattas! Det är ett bra verktyg att finnas på för att knyta värdefulla kontakter både i och utanför din egen bransch och  för att hålla dig ajour med olika saker som händer i din bransch — men också om du är arbetssökande såklart. I kalenderns åttonde lucka delade vi därför med oss av några tips på hur du optimerar din privata profil på LinkedIn!

1. Berätta vem du är!
Presentera det viktigaste först och försök gärna få plats med det i dina två första meningar. Berätta om din kompetens genom att prata om det du kan bidra med i framtida uppdrag. På så vis blir det lättare för den som läser att ta till sig och sätta dig i ett sammanhang än om du du bara radar upp din kompetens i punktform.

2. Ha en profilbild
— och ha en bra sådan! Undersökningar visar att om du har en profilbild blir du automatiskt mer intressant för dina besökare. Tänk efter vad du vill att bilden ska förmedla för känsla — och ha alltid i bakhuvudet att bilden ska matcha ditt professionella jag, men att du ändå försöker bevara ditt personliga uttryck. ett extra tips är att ha en bil där du tittar rakt in i kameran. Detta skapar känslan av att du har ögonkontakt med den som tittar på din bild och förmedlar både trovärdighet och professionalitet.

3. Stoltsera med din kompetens!
I dina profilinställningar finns det ett färdigt fält för dina meriter, så det är bara för dig att fylla på med rätt kompetenser och erfarenheter! Och du, här finns det ingen plats för blygsamhet så våga också be andra gå in och intyga dina meriter på din profil.

Lucka nr 9 – Så jobbar du strategiskt för att växa på Instagram!

Instagram är den näst största sociala kanalen vi har och i lucka nr nio bjöd vi på några tips kring hur du kan jobba strategiskt för att växa på Instagram:

1. Hitta ditt “Varför”
Vad är det du vill ha ut att av finnas på Instagram? Vad vill du uppnå? Vad vill du förmedla? Se till att hitta vad det är du vill få sagt och förmedla det till dina följare.
2. Lär känna din målgrupp
Vem är det du pratar med? Vad gillar dem? Föreställ dig din målgrupp och se till att du verkligen förstår dem och vad de vill ha.

3. Kill your darlings!
Utgå från ditt “varför” och håll dig till din nisch. Skapa relevant innehåll som dina följare uppskattar och som rimmar väl med ditt “varför”! Med det sagt så KAN det vara så att familjebilder och semesterbilder inte hör hemma på ditt konto, men det beror ju som sagt helt och håller på vad du har för syfte med ditt konto.
4. Tonalitet
Se till att hitta din tonalitet och jobba sen med den hela tiden. Tonaliteten är det som — tillsammans med bilden — avgör vilken känsla folk får när de kommer in på ditt konto. Bestäm dig för hur du ska prata. Ska du vara charmig? Öppen? Strikt? Inbjudande? Personlig? Proffsig? Ska du använda emojis och i så fall vilka? Och vilka ska du INTE använda? Fundera över vad du vill att folk ska få för känsla när de kommer in till dig, och anpassa tonaliteten efter det.

5. Tänk på tvåvägskommunikationen!
Interaktion är viktigt! Interagera med andra konton för att bygga relationer och stärka ditt varumärke. Sociala medier är just SOCIALA medier och vi ska agera där precis som vi gör i verkliga livet. Tänk efter… om folk börjar prata med dig IRL, visst pratar du tillbaka och för konversationen framåt? Exakt så ska vi tänka även i sociala medier. Och ja det gäller även stora konton!

Lucka nr 10 – “Därför ska du inte redigera dina inlägg efter publicering”

Håll i dig nu för bakom lucka nummer tio så gömde sig ett riktigt värdefullt tips! Där berättade vi nämligen om varför du inte ska redigera dina inlägg efter att du publicerat dem. Det finns en risk med att redigera din caption i sociala medier efter att publicering har skett eftersom inlägget då tenderar att få en lägre räckvidd. 

Detta eftersom de sociala kanalerna, såsom till exempel Facebook och Instagram, är måna om dina följare och om du ändrar i innehållet efter att de likat eller interagerat så finns risken att du kan ha förvrängt innehållet till något de inte står för. Du skulle till exempel kunna lägga ut ett inlägg med ett visst politiskt budskap som flera följare väljer att kommentera. Skulle du sen ändra ditt budskap, till något helt annat, så ligger de ursprungliga kommentarerna kvar där, helt felaktigt. Du skulle alltså i princip kunna lura dig till en massa kommentarer och sen ändra ditt inlägg till något helt annat. Och det är det här som de sociala kanalerna vill undvika.

Lucka nr 11 – Här hittar du bra gratis bildsajter!

När du arbetar med sociala medier och content så arbetar du, per automatik, med bilder. I elfte luckan fanns därför tips på på gratissajter som vi använder oss av när vi letar efter bilder till vårt grafiska innehåll.

Dessa sajter gillar vi:

Pexels, Pixabay, Unsplash, Foodiesfeed, Kaboompics

lucka 12.jpg

Lucka nr 12 – Så lyckas du med företagets Instagram stories!

Instagram stories är ett utmärkt verktyg att för dig att använda dig av för att nå ut till dina följare! Här kommer några av våra tips på hur du lyckas med företagets Instagram stories.

1. Storytelling!
Ha en början, en mitt och ett slut i dina stories. Se det som att du berättar en historia där dina följare ska vilja hänga med från början till slut. Du kan exempelvis göra en “behind the scenes story” där dina följare får följa med från förberedelsernas början och framåt hela vägen fram till slutskedet. Det uppskattas! 
2. Använd dig av effekterna!
Det finns flera olika funktioner som du kan använda dig av när du lägger upp stories. Det finns till exempel text, bilder, emojis, GIFs, omröstningar, musikklipp, ställ frågor etc. Var inte rädd för att utnyttja dessa funktioner för att öka engagemanget i dina stories.
3. Kontinuitet!
Posta ofta och “in the moment”. Lägg gärna upp stories i nutid och håll det aktuellt.
4. Var personlig!
Passa på att visa er personliga sida. Spela in i “selfie-mode”ibland  — alltså med kameran vänd mot dig själva — och prata till era följare. Var gärna genuin och visa verkligheten på arbetsplatsen.
5. Variation!
Variation är viktigt för att hålla dina följare intresserade. Skifta mellan olika format som bild, video och boomerang. Och filma inte för länge i samma typ av miljö — det kan bli tråkigt att titta på. Försök förflytta dig runt på arbetsplatsen och visa olika händelser från olika vinklar.

Lucka nr 13 – Svenskarna och Internet 2019

I lucka nr 13 pratade vi om Svenskarna och internet – en undersökning som genomförs av Internetstiftelsen. Detta är en sammanställning av fakta och insikter om hur internetanvändningen i Sverige utvecklats under året.Detta kompendium är ett jättebra verktyg att använda för att hålla koll på utveckling inom de olika nätverken men också för att lära sig mer om människors digitala beteende. Vi tycker det är är kul, intressant och nyttig information att ta del av. I vår podd, Sociala medier och kommunikationspodden, summerar vår VD och grundare Alexandra Bylund, årets rapport och ger dig sina godbitar ur rapporten. Vill du höra avsnittet så hittar du det här. Annars hittar du hela sammanställningen från året som gått på svenskarnaochinternet.se

Lucka nr 14 – Gynnas jag av algoritmen om jag använder flera funktioner? NEJ - Det är en myt!

I lucka nr 14 spräckte vi hål på en omtala myt, nämligen den om att algoritmen skulle gynna dig om du använder flera av Facebook och Instagrams funktioner, såsom att sända live, göra stories, lägga upp videos osv. Detta stämmer alltså inte.

Detta är alltså inte sant. Algoritmerna gynnar dig om du skapar bra och engagerande innehåll. Om dina inlägg, stories eller livesändningar däremot skapar mycket engagemang såsom likes, visningar och kommentarer – då är det större chans att du gynnas av algoritmen. Det är dock inte användningen av flera funktioner i sig, utan engagemanget du skapar, som kommer att avgöra om du premieras av algoritmen eller inte.

Lycka till med ditt fortsatta arbete i sociala medier. Gå gärna in och följ Mama Said på Instagram så missar du inga kommande luckor!