Mama Said's Julkalender 2019 – Sammanfattning lucka 16-24

Under hela december har vi bjudit på kunskap och tips i vår julkalender på Instagram och varje vecka har du kunnat ta del av en summering av veckans luckor här i bloggen. December har bokstavligt talat rusat fram och nu har det har blivit dags för den sista summeringen av årets julkalender här på Mama Said. 

info julkalender.jpg

Lucka nr 16 – Så skapar du snygg och enkel grafik – helt gratis

När du jobbar med sociala medier och innehåll så behöver du ibland kunna skapa enklare grafiskt innehåll. Men att lära sig program som Photoshop eller InDesign kan vara både kostsamt och svårt. Därför vill vi slå ett slag för Canva

Canva är ett gratis onlineverktyg som hjälper dig att skapa snygg grafik — helt utan några förkunskaper. Det vi gillar med Canva är att det är lätt att lära sig samt att det finns en stor mängd färdiga mallar som hjälper dig att göra snygga dokument, bilder, CV’s, Facebook- och Instagram-inlägg, logotyper med mera.

Lucka nr 17 – Så kan du se statistik på ditt Instagram-konto

I lucka nr 17 gömde sig ett tips på hur du se statistik på ditt Instagram-konto. Att ha tillgång till din statistik är viktigt om du vill växa på Instagram eftersom det ger dig indikation på dina följares beteenden och på vilken typ av innehåll som engagerar just dina följare. Genom att ändra ditt konto på Instagram till företagskonto eller till ett professionellt konto så kommer du, bland annat, att få tillgång till massor av bra statistik. 

I statistikfunktionen kan du exempelvis se när dina följare är som mest aktiva och när det är som bäst för dig att posta dina inlägg. Du kan även se var dina följare befinner sig rent geografiskt och du kommer också kunna se hur ålders- och könsfördelningen ser ut. Utöver detta så kan du se vilket innehåll som har fått flest kommentarer och likes under det senaste året, för att nämna några av de data du kan läsa ut. 

För att ändra ditt konto till företag- eller professionellt konto så går du enkelt in på din profil, trycker på “redigera profil” och följer sedan instruktionerna. Och du, du behöver alltså inte vara influencer eller ha ett företag för att kunna ha denna typ av konto. 

Lucka nr 18 – Tips kring annonsering på Facebook

I lucka nr 18 delade vi med oss av tre av våra tips kring hur du annonserar på Facebook.

1. Definiera målgruppen! Stäng ner datorn och fundera på – Vem är det du vill nå? Skriv upp de olika budskapen och matcha med respektive målgrupp. Ta reda så mycket du kan om din målgrupp så att du har klart för dig exakt vem det är du vill nå ut till. Detta behöver du ha koll på innan du går in i Ads manager och börjar skapa målgrupperna där rent tekniskt...

2. Ibland kan det vara bra att välja “konvertering” som mål istället för “trafik” — även om “trafik” är billigare! Att välja “konvertering” som mål istället för “trafik” innebär att Facebook visar dina annonser för folk som med stor sannolikhet kommer att interagera med din annons, dvs. som har visat den typen av beteende tidigare. Det är visserligen dyrare än att ha “trafik” som mål, men i slutändan blir det ändå ofta billigare eftersom du får fler relevanta träffar. Att välja “trafik” som mål innebär visserligen att Facebook visar dina annonser för målgruppen, och då för så många som möjligt i den, men det är inte säkert att de är beredda att interagera och då blir det ju i slutändan dyrare ändå.

3. Använd rörligt innehåll! Det tar lite längre tid att skapa rörliga annonser men vi råder dig ändå att använda dig av rörligt innehåll! Med det sagt så behöver det inte ligga en avancerad filmproduktion bakom din annons utan det kan exempelvis vara text som rör sig eller bilder som rör sig. Rörelse i din annons kommer att göra att den sticker ut lite från mängden.

Lucka nr 19 – Därför är 80/20-regeln så viktig!

Dags att prata om det här med med värdefullt innehåll vs. säljande innehåll. Här har vi faktiskt tagit fram en regel och det är just den regeln som lurade bakom nittonde luckan denna vecka — nämligen 80/20-regeln. 

Sociala medier kan vara ett bra verktyg för att sälja MEN... det får aldrig vara ditt primära syfte. Om du bara pumpar ut säljbudskap i dina kanaler så kommer ingen att vilja följa dig. Eller, ja kanske om du är IKEA förstås, men är du ett mindre företag så måste du värna om dina följare och se till att mata dem med huvudsakligen värdefullt innehåll. I alla fall om de ska finna någon mening med att följa dig.

En bra regel är därför att tänka att 80 % av det du delar med dig av i sociala medier bör vara värdefullt innehåll för dina följare — exempelvis att du bjuder på kompetens och insikter, ger tips och råd eller bygger relation med dina följare — och endast 20 % får vara av säljande karaktär. 

Så med andra ord, om du lägger ut fem inlägg i veckan så ska alltså bara ett av dessa vara ett säljande inlägg. 

Lucka nr 20 – Så får du bra ljus när du ska fota & filma!

Vi får in många frågor om ljussättning när det kommer till film och foto och i lucka 19 tipsade vi därför om ett par bra, och prisvärda, studiolampor som du kan använda för att få till ett extra bra och skarpt ljus!För att få till bästa möjliga ljus tycker vi att du ska ha tre lampor. Två som lyser från sidorna och en som lyser uppifrån. Vi rekommenderar lamporna av typen du ser på bilden och de kan du bland annat hitta här.

Lucka nr 21 – Så hittar du bra hashtags

Veckans sista lucka bjöd på hashtag-tips. Ibland kan det vara svårt att veta vilka hashtags man ska använda och då kan du surfa in på hashtagsforlikes.co för att få inspiration och hjälp.På hashtagsforlikes.co kan du göra en spaning efter aktuella och populära hashtags i din bransch och du kan också få tips på olika hashtags som skulle passa ett specifikt inlägg. Där kan du också se statistik över hur konkurrensen bland olika hashtags ser ut, vilket kan vara bra att veta beroende på vad du har för syfte med att använda en specifik hashtag. Men – kom ihåg att hashtags är lika föränderliga som sociala medier, så följ utvecklingen av just dina “favorit”-hashtags så att du håller dig uppdaterad!

Lucka nr 21 – Tvåvägskommunikation

Det bästa med sociala medier är att vi kan, och bör, vara just sociala. Den 23:e luckan innehöll därför en påminnelse om att i sociala medier så sysslar vi med tvåvägskommunikation – inte enkelriktad information. Här skapar vi relationer, precis som i verkliga livet, och du ska behandla alla som vill följa dig som guld. 

Så hur bör du jobba med tvåvägskommunikation?

  • Var inkluderande i dina inlägg. Ställ genuina frågor och involvera ditt community. 

  • Varje kommentar ska besvaras och varje interaktion ska uppmuntras. 

  • Starta konversationer med dina följare och håll dem vid liv. 

  • Ge dig “ut” och leta upp nya — och relevanta — människor att följa och kommentera, och starta konversationer med dem. 

  • Viktigast av allt: Var genuin! Engagemang är den ultimata valutan i sociala medier och du kommer att belönas av såväl dina följare som algoritmen för ditt arbete. 

Lycka till! 

I den 24 luckan gömde sig en julhälsning från en kär gammal Mama Said-vän, nämligen ingen mindre än Annika från Skurups kommun, Sannas alter ego. Under åren har vi, på Mama Saids Stories, kunnat följa Annika resa in i den digitala världen, och i lucka nummer 24 delar hon med sig av sitt bästa digitala tips. Se själv!

Det var allt för Mama Saids Julkalender 2019! Hoppas du har fått med dig många värdefulla tips som kan hjälpa dig i ditt fortsatta jobb i sociala medier. Och gå som sagt gärna in på Instagram – vi heter MamaSaidmedia.

God jul önskar vi på Mama Said!