Podcast som medium har ökat dramatiskt under de senaste åren. Sedan podcastens genombrott i Sverige 2006 har antalet podcastlyssnare ökat lavinartat och idag lyssnar hela 2,3 miljoner på poddar. Faktum är att Sverige — procentuellt — är det tredje största landet i världen när det kommer till konsumtion av podcasts. Ja, vi är ett poddälskande folk helt enkelt.
I takt med att podcast växt sig allt starkare som medium så har även företag börjat att få upp ögonen för dess potential — och det med all rätt. Ändå är det många företag som ställer sig frågan om det ger något att ha en företagspodd. Svaret på den frågan är utan tvekan JA! Podcast som medium erbjuder en fantastiskt plattform för företag att positionera sig inom ett specifikt område, att visa upp sin kompetens, stärka sitt varumärke och framförallt, att på ett trovärdigt och genuint sätt, nå ut till sin målgrupp och sina köpare.
Men vad är det som gör att vi älskar podcasts så mycket då? Till att börja med — det är ett passivt medium, det vill säga att du kan lyssna samtidigt som du gör något annat. Öronen är ofta lediga, oavsett vad vi gör i övrigt. Om vi så sitter på bussen, på jobbet eller är ute på promenad, så har du som företag möjlighet att nå din målgrupp. 🎧
En intim och personlig relation
Som poddare kommer du väldigt nära dina lyssnare. Du finns som sagt i deras öron, vilket ofta skapar en intim relation mellan poddare och lyssnare och många menar att riktigt bra poddar får en att känna sig som en vän som lyssnar på en annan vän. Att vi kan höra olika röst- och tonlägen gör också att innehållet vi tar del av känns mer autentiskt. Rösten i sig har nämligen en djupare effekt än exempelvis bild och text. Detta gör att vi har lättare att ta till oss budskap eller information när vi hör någon prata om det, än när vi läser om det eller ser det i en annons.
Podcaststatistik visar att podcast är ett effektivt medium
Men för att bli mer konkreta då, låt oss prata siffror. Enligt Svenskarna och internet 2018 så framgick det att hälften av internetanvändarna lyssnar på podcasts och att hela 19 procent av alla 26-35-åringar lyssnar på podcast varje dag. Och som sagt, procentuellt så är Sverige det tredje största landet i världen när det kommer till konsumtion av podcasts, så ja — vi älskar poddar. Undersökningar visar också att över 45 procent av podcastlyssnare säger sig klicka in på ett företags hemsida efter att ha hört om det i en podcast samt att 43 procent av dessa säger sig överväga att göra ett köp.
Om ni som företag fortfarande ställer er frågan om det är värt att starta en företagspodd så får ni lita på oss. Svaret är JA! Det går inte att jämföra med bloggartiklar eller annan närvaro i sociala medier. Podcast är något helt annat, och ni kan därmed också — på sikt — förvänta er helt andra (bättre) resultat!
Ett par saker att tänka på för dig som vill starta en företagspodd:
Poddnamn
När det kommer till namnet så tänk kreativt och tänk att det ska vara ett namn som låter inspirerande och som kan locka målgruppen till lyssning! Döp alltså inte din podcast till ditt företagsnamn. Tänk efter själv, vad hade du helt lyssnat på — “IKEA-podden” eller “Inredningspodden”?
Men, vad ska man prata om i en företagspodd då? Till att börja med — ingen vill lyssna på en 30-50 minuter lång reklampodd om ditt företag. Nä, vi lyssnar på poddar för att få inspiration, underhållning, avkoppling eller för att lära oss nya saker. Därför måste du ställa dig frågan: Vad har vi som vi kan bjuda våra lyssnare på som är intressant för dem? Har du en inredningsbutik, prata om inredning generellt istället för att berätta om vilka produkter just du har. Detta kommer skapa ett förtroende hos dina lyssnare, och de kommer märka att du har koll på just ditt område. Det kommer i sin tur göra att du är den som ligger top of mind när det väl ska inhandlas inredning. Tro det eller ej, men ju mindre du pratar om ditt företag, desto mer ökar trovärdigheten för dig och din kompetens.
Lycka till! 👋🏽
PS. Vill du även ha “7 hemligheter bakom en lyckad podcast”? — ladda ner vår gratisguide här!