Ni känner säkert igen er i att Facebook blivit allt svårare att nå ut via, framförallt som företag. Ordet “privacy” ekade mellan väggarna när Mark Zuckerberg presenterade appens förändringar under deras årliga konferens F8 i april. De vill fräscha upp konceptet, säkra privatpersoners integritet och dessutom skrota den blå färgen när vindarna av förändring ändå blåser. Ska det alltså bli ännu svårare för oss företag nu?
Vad är det som kommer att ske?
Bland annat så liknas förändringar med en promenad från det publika torget till det familjära vardagsrummet. Det vill säga — fokus flyttas från den gemensamma tidslinjen till stängda grupper där användarna tillåts vara mer personliga.
Och visst kan ni väl hålla med om att nära och kära inte delar med sig av sina tankar och personliga minnen på Facebook längre? Det kretsar snarare kring en lång tidslinje fylld av företagsannonser och videos från olika intressekonton; gulliga hundar, arga tanter, recept… Ni förstår! Det vill alltså Facebook ändra på nu. De vill ha tillbaka relationsbyggandet.
Efter upprepade skandaler kring läckt information så lovar Mark Zuckerberg även att säkerheten och hanteringen av både personuppgifter och användardata ska bli mycket bättre. Och det är ju toppen! Men okej, vi med företagsprofiler då? Vad tjänar vi på det här?
Företagare — lägg ner eller prioritera om!
Eftersom att det uttalade syftet är att göra Facebook mer privat och relationsinriktat, tja, vi med företagsprofiler ligger illa till. Så antingen får vi kasta in handduken och lägga ner vår närvaro på appen — eller så tänker vi om kring vårt sätt att synas och iklär oss en betydligt personligare approach. Läs vidare för tips!
Genom att skapa en grupp som baseras på en nisch inom företaget så kan ni starta diskussioner om intressanta ämnen, och på så vis bjuda in till en mer personlig relation. Era kunder kan då engagera sig på ett avslappnat vis och samtidigt få ut något av det. Genom att dela företagets kunskaper och tankar kommer ni bygga ett starkt community — och ett genuint intresse för ert varumärke! Win win.
Livesändningar är ett utmärkt komplement till grupperna. Ni kan till exempel be om frågor kring ett ämne i er bransch, och sedan besvara dem i en livesändning. På så vis uppfattas ni som mer närvarande och era kunder får chansen att interagera direkt med er.
Vi ska inte heller överge skeppet när det gäller annonser. Det är fortfarande ett fantastiskt sätt för er att bilda en uppfattning kring vilken er målgrupp är. Ni betalar ju trots allt bara för de personerna som nåtts av annonserna, så det är inte utkastade pengar även fast räckvidden kanske inte är lika imponerande som förr. Att kunna skräddarsy vem som träffas av er reklam ska aldrig underskattas!
Summan av kardemumman…
Om ni som företag gärna vill stanna kvar på Facebook för att locka kunder, då måste ni hitta ett sätt att bli mer personliga. Tänk hela tiden på att ni ska bygga upp ett härligt gäng där alla har något att hämta. Bjud era kunder på kunskaper inom ämnen ni kan — tjata inte bara på om era produkter eller tjänster, den tiden är förbi. Var kreativa och se till så att det blir kul att följa ert företag.
Så om ni har ett genuint intresse för att bygga en stark relation med era kunder, stanna kvar på Facebook och kämpa på! Men om det inte passar ert varumärke så är det nog dags att se sig om efter andra kanaler att nå ut genom. Kanske funkar Linkedin bättre för er? Eller mailutskick?
Se över ert varumärke och tänk efter om ni passar som personliga, det här klarar ni!