I vimlet av sociala medier känns det som att ett väldigt värdefullt medium fallit i glömska… Nämligen mail! Sanna våra ord, email är fortfarande ett väldigt effektivt sätt att nå ut till sin målgrupp, påminna om saker och locka nya kunder. Lär dig hur du ska göra för att nå ut via email!
Bygg en bra maillista
Det första du måste göra är att bygga upp en bra maillista. Den ska fyllas med mailadresser från människor som är genuint intresserade av det du försöker att nå ut med. Köp alltså aldrig färdiga maillistor, det kommer inte att ge dig någonting. Avsätt hellre tid till att planera sätt som fångar de som du faktiskt vill nå ut till. Lägg ett pop-up fönster på din hemsida och teasa med en bra rabatt mot att man skriver upp sin mail, skriv om något i ett blogginlägg och ge möjligheten till att veta mer om man skriver upp sig på en maillista eller skapa en landningssida inför en lansering och låt de intresserade anmäla sig. Listan på bra sätt kan göras lång!
Ge ett värde tillbaka
Människor är väldigt kräsna med vilka företag de släpper in i sin inkorg. Tänk efter själv, hur många nyhetsbrev har du valt att prenumerera på? Precis. Så det gäller att du skapar en vilja att få dina mail, och ett fortsatt intresse när du väl börjar skicka ut dem.
Bjud på ett riktigt bra mervärde tillbaka. Du måste se mailadresserna som hårdvaluta, för så värdefulla är dem! Ge rabatter som får dina kunder att höja på ögonbrynen, eller ännu bättre, dela med dig av kunskap kring ett ämne som är kopplat till ditt företag. Om du exempelvis driver en webbutik med friluftskläder — tipsa då om utomhusaktiviteter, vackra vandringsleder, bra övernattningar… You name it! Huvudsaken är att din målgrupp får ut något av dina mail, precis som du får av deras mailadresser.
En annan idé som visserligen kan tyckas vara något “säljig”, men som vi fortfarande anser vara värdefull för din kund, är att skicka mail till de som har lämnat din webbshop med något i varukorgen. Då kan du skicka ut ett personligt mail där det står något som “Vi ville bara påminna om att den här finns kvar i lager, om du fortfarande vill ha den”. Men, gör inte så för ofta!
Var personlig
Det skadar sällan att vara personlig i mailutskick. Det gör att du sticker ut från mängden, och samtidigt blir dina mail roligare att läsa. Lägg in någon bild, GIF eller ett roligt citat! Men tänk samtidigt på att låta innehållet vara konkret och koncist, dina läsare ska inte behöva läsa stora mängder text för att komma fram till budskapet i ditt mail. Ha en tydlig call to action så att din läsare förstår syftet med mailet!
Respektera inkorgen
Till det allra viktigaste… Du måste respektera dina mottagares inkorgar! Om du märker att många inte öppnar mailen eller trycker “unsubscribe” — då måste du göra något. Antingen får du rensa i din maillista och ta bort dem som troligen inte är intresserade, eller börja med att ändra innehållet i dina mail. Kanske funkar tips bättre än rabatter? Eller så vill de ha kortare mail? Något du definitivt måste tänka på är att inte vara uppenbart “säljig”, i alla fall inte för ofta. En tumregel är att cirka 20 % får vara säljande, medan 80 % bör vara värdefullt innehåll.
Exklusiva erbjudanden
Om du skickar ut erbjudanden — se då till att de är exklusiva! Både på så sätt att det är riktigt bra erbjudanden, men även att du inte har samma erbjudanden i dina andra kanaler. De som tar emot mail från dig i sin inkorg måste få känna sig speciella och få något extra bra. Du kan självklart flagga för extra bra erbjudanden i dina andra kanaler, men man ska inte kunna ta del av dem om man inte skriver upp sig på maillistan eller tar emot nyhetsbrev.
Nå genom skräpposten
En allt mer utvecklad skräppost gör det tuffare att nå ut till dina kunders inkorgar. Men med rätt knep och tålamod så ska du se att det går. Först och främst så är det bättre om du skriver ett personnamn som avsändare, istället för företagets namn. Då är det mindre risk att mailet hamnar i skräpposten!
Anpassa även ämnesraden och välj något annat än “månadens nyhetsbrev” — skriv hellre något fyndigt om mailets ämne och gärna någonting som lockar till läsning.
Du bör ha en balans mellan text och bilder i mailet. För många bilder kan göra att ditt mail räknas som spam! Använd inte heller för mycket av specialtecken eller versaler.
Lär av dina misstag
Som avslut vill vi bara säga att börja försöka och våga misslyckas för att lära! I början kan det att vara svårt, för du vet inte exakt hur din målgrupp reagerar. Så testa olika ämnesrader, olika typer av mail och olika sorters erbjudanden. Du kommer att märka vad som fungerar — Kämpa på och lycka till!