Trendspaning Sociala medier 2020

Det är alltid lika spännande att fundera över framtiden. Vad kommer att hända i sociala medier-världen under 2020? Ja det är det förstås ingen som vet, men vi har ändå gett oss på att göra en trendspaning. Varsågod! Och du, kommentera gärna! Håller du med? Tycker du att vi har missat något?

TikTok (eller Instagram Reels) blir det nya heta — även för den äldre publiken

TikToks oerhörda succé fortsatte under 2019 och nu när Instagram har smyglanserat Reels — deras variant av TikTok — så kan vi ana att även den äldre publiken kommer att börja spela in och publicera videos på det superenkla sätt som apparna erbjuder. Det fina med TikTok, och förhoppningsvis även Reels (som än så länge enbart har lanserats i Brasilien), är att det är oerhört lätt att göra snygga, kreativa och varierande videos utan att behöva klippa och redigera i efterhand. Just tidsåtgången är ofta det som gör att företag låter bli att göra rörligt material så det här kommer (om Instagram lanserar Reels worldwide snart…) bli 2020’s stora grej!

Skärmavbild 2020-01-10 kl. 13.52.30.png

One-to-one-konversationer tar större plats

Kommer du ihåg att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg, under deras f8-möte i våras, sa att “The future is private”? Under samma möte förklarade han att de skulle fokusera mindre på Facebook-flödet och mer på t ex. Messenger och WhatsApp (som också ägs av Facebook).

Skärmavbild 2020-01-10 kl. 10.38.00.png

Vi har ju sett att färre och färre människor postar inlägg på Facebook, så vart ska detta leda då? Jo, men han har såklart rätt den där Zuckerberg. Vi har blivit mer restriktiva med att posta “public content” och gillar mer och mer att ha one-to-one-konversationer — även med företag. Så som företag kan det alltså vara en bra idé att hitta en vettig balans mellan “public content” och privata konversationer mellan er och era kunder. Ett exempel på detta skulle kunna vara att ni gör en annons på Facebook och väljer att skickar användarna direkt till att starta en privat konversation med er via Messenger.

 

Autencitet och transparens blir allt viktigare

I takt med att generation Y och Z växer upp så ställs det högre och högre krav på autenticitet och transparens hos företag. Det här är nämligen generationer som ställer krav och vill veta allt om företaget de ska handla hos, interagera med eller jobba på. Det här är en trend som har kommit för att stanna så det är lika bra att ni som företag redan nu tar tag i den här frågan… om ni inte redan har gjort det. 

Kortlivat content fortsätter att trenda

Instagram Stories, Snapchat, TikTok... ja oavsett vilken kanal man väljer så kan vi konstatera att kortlivat content, sånt som försvinner efter 24 timmar, fortsätter att dominera. Det kan vara eventuellt vara så att det är en direkt motpol till allt annat innehåll som med åren har blivit mer och mer professionellt och ofta väldigt snyggt gjort. Det kortlivade innehållet är relativt lätt att producera och samtidigt väldigt lätt att konsumera. Det krävs inte samma hängivenhet (och inte heller lika många klick) som när man till exempel ska titta på en YouTube-video.

Rörligt först!

Vi har pratat om rörligt innehåll i många år nu, men det är ändå värt att nämnas eftersom det kommer att fortsätta att trenda. Sannolikheten att vi nu skulle gå tillbaka och börja göra fler bilder igen är såklart försvinnande liten, så om ni inte redan har en tydlig plan för hur ni ska börja göra rörligt innehåll så är det dags nu. Kanske 2020 är året då ALLT ert innehåll är rörligt på ett eller annat sätt? Kanske det är “rörligt först” som gäller? Precis som “mobile first”. Vi tror det! Cisco spår till exempel att 82 % av allt innehåll online kommer vara rörligt år 2022. 

Influencer Marketing fortsätter att ta mark

woman-sitting-and-smiling-1858175.jpg

Nu har företag, och då pratar vi inte enbart om stora företag med huvudkontor i Stockholm, på riktigt börjat jobba med Influencer marketing. Medan influencer-branschen har blivit mer och mer tydlig kring vilka lagar och regler som gäller samt att influencer-yrket har blivit ett “riktigt” yrke så har företag nu börjat inse att det ofta ger mer att samarbeta med en influencer än att spendera pengarna på traditionell reklam/ marknadsföring. Vi tror inte att det sker några större, revolutionerande förändringar i branschen men att det kommer att bli ännu mer populärt att jobba med mikro-influencers, som ofta har en högre konverteringsgrad än makro-influencers. Alternativet är att man väljer att jobba med större influencers under en längre tidsperiod så att de fungerar som ambassadörer för ett varumärke snarare än att de gör enstaka samarbeten här och där. 

Vi kommer att se mer personaliserat content

Det kommer bli allt viktigare att personalisera content och annonser, och även om många stora företag jobbar med detta redan idag så har vi som arbetar i mindre organisationer lite att ta tag i. Eftersom det finns så otroligt mycket bra innehåll i sociala medier samtidigt som vi människor blir mer och mer restriktiva så kommer det krävas att vi personaliserar innehållet om vi vill nå ut. När det kommer till annonsering i sociala medier till exempel så skulle vi kunna ha mycket mer nischade annonser som rätt person får se i rätt tid och på rätt plats och med rätt bild och budskap.

Stängda communities växer 

Communities, där man träffar likasinnade och pratar om ämnen som man är intresserad av, kommer att bli fler. Vi vill inte längre ta del av innehåll som inte är relevant för oss, och eftersom det finns så mycket innehåll där ute så kommer vi att, än mer än tidigare, dra oss till platser där vi vet att där är relevant och där man kan fördjupa sig inom ämnen med andra människor — utan att alla andra ser eller hör. Vi kommer alltså att fortsätta att vara aktiva i Facebookgrupper, men också vara beredda på att betala för att gå med i stängda communities.

Genuint engagemang blir viktigt på riktigt

Vi tjatar ofta om hur viktigt det är att få engagemang på våra inlägg i sociala medier eftersom man annars inte får nån räckvidd. Företag har under flera år förstått det här och har hållit sig till regler såsom “Ni måste sitta kvar en kvart efter att ni har postat på Instagram” och liknande, men under 2020 så kommer man att, på allvar, förstå vad det här med engagemang innebär. Det är nämligen så mycket mer än bara “sitt kvar när du har postat”. Det handlar mycket mer om att, på riktigt, vara engagerade, att på riktigt vara intresserade av målgruppen och att på riktigt vilja prata med dem. Genuint engagemang från hjärtat alltså.

portrait-of-young-woman-using-mobile-phone-in-cafe-323503.jpg

Kommer Instagram-likesen att gömmas för alla?

Instagram testade, under 2019, att dölja likes — det vill säga att man inte längre kan se hur många likes andras inlägg har — och nu är den stora frågan: Kommer det här att rullas ut till alla? Kommer det här vara något som är bestående?

Vi tror att de kommer att rulla ut det till alla och i och med det så kan vi ana en ny era där vi blir mer måna om vårt välmående och där antal likes inte längre blir en måttstock (det har aldrig varit en bra idé) för företag som vill göra samarbeten med influencers.

På tal om välmående så säger Adam Mosseri, “head of Instagram”, så här: "The big idea is to try and make Instagram feel less pressurized, to make it less of a competition… so, you can spend a little bit less time worrying about how many likes you have and a little bit more time connecting with people or things that inspire you." 

Det ska bli spännande att följa det här och samtidigt se vad som händer härnäst men vi tror alltså att dolda likes på Instagram blir verklighet för alla under 2020. 

Podcasten fortsätter att växa

Det kan (med de två egenproducerade poddar vi har) eventuellt hända att vi är lite partiska här men siffrorna talar också sitt tydliga språk: Podcastlyssnandet fortsätter att öka.

2019 lyssnade hela 55 % av Sveriges befolkning på poddar, mot 51 % 2018. Vad blir siffran 2020? Vi gissar på 58 %

Vi tjatar ofta om att podden är något att satsa på och vi tänker fortsätta att göra det. Fler företag kommer att starta poddar, fler influencers och vanliga människor kommer att göra det och framförallt så kommer företag att satsa mer på marknadsföring i poddar eftersom man nu, på riktigt, har börjat förstå att det konverterar bra samt att det är väldigt bra för varumärkesbyggandet.

bruce-mars-DBGwy7s3QY0-unsplash.jpg

Vad tror du? Är vi nåt på spåren? Håller du med oss? Lämna gärna en kommentar med vad du tror om 2020!

PS. Vill du stärka din kompetens som Social Media manager? Eller bli bättre på företagets sociala medier? I vår nya membershipsite “Social Media Community” får du alla verktyg för att lyfta företagets sociala kanaler, du blir en del av ett starkt nätverk samt får personlig coaching. Registreringen öppnar den 2 mars, men du kan redan nu anmäla dig till vårt gratis online-webinar “8 saker du behöver för att lyckas med företagets sociala medier”. Där får du värdefulla tips och mer info om Social Media Community!