Fem saker att tänka på om du vill lyckas med din webbutbildning

Vi på Mama Said media brinner för sociala medier men också för att hjälpa andra att utvecklas och bli bättre inom just sociala medier. Varje vecka så får vi in massor av frågor om sociala medier och även om vi gör vårt bästa för att hinna med att besvara alla frågor så har vi länge gått och funderat över hur vi skulle kunna nå ut till, och utbilda, fler personer än bara dem som redan finns i vår närhet. 2019 blev året då vi hittade svaret på denna fråga och vi satte igång vårt största projekt någonsin — att skapa webbutbildningar.

priscilla-du-preez-jLH2jMEL6Ls-unsplash.jpg

Under 2019 lanserade vi inte mindre än tre olika webbutbildningar och lyckades uppnå våra mål och slå rekord flera gånger om. Aldrig förr har vi, så snabbt, lyckats med någonting på det här sättet och vi har förstås lärt oss en hel del under resans gång — och detta vill vi dela med oss av till dig. Så varsågod, här är fem saker att tänka på för att lyckas med din webbutbildning:

1. Hitta din ideal-kund

Se till att verkligen ta reda på vem din typiska kund är! Vem är det som ska gå den här utbildningen? Vad har hen för behov och utmaningar? Ta reda på så mycket som möjligt om målgruppen och ställ frågor. Be minst tio personer ur målgruppen att besvara frågor som dels talar om vilka de är och vad de behöver och dels talar om vad de önskar för innehåll i utbildningen. Vi — som hade “Social media managers”, eller “blivande Social media managers” som målgrupp — ställde till exempel de här frågorna innan hon påbörjade planeringen av innehållet till utbildningen:

  • “Söker du just nu jobb inom sociala medier? Om inte, planerar du att göra det längre fram?

  • Upplever du att det är svårt att få jobb inom sociala medier?

  • Om du svarade ja på föregående fråga, vad är det som saknas hos dig enligt arbetsgivarna? (Kompetens, erfarenhet, annat?)

  • Har du gått nån annan utbildning inom det här området?

  • Känner du dig själv trygg med din kompetens inom sociala medier? Om inte, vad saknas för att du ska kunna jobba med ett företags sociala medier? (enligt dig själv)

  • Vad tycker du är svårast med sociala medier?

  • Varför vill du jobba med sociala medier?

  • Vad önskar du att du hade kunnat? (Med tanke på det yrke du vill ha)

  • Hur mycket skulle du vara beredd att betala för en utbildning som gör dig redo för arbetslivet och ett jobb där får jobba med sociala medier för ett företag?

  • Hur mycket tid skulle du vara beredd att lägga på att gå en webbutbildning? Hur snabbt vill du bli klar?

  • Finns det nåt särskilt som du vill tillägga som du tänker kan vara av värde för mig innan jag skapar Social Media Academy? Till exempel vad utbildningen bör innehålla…”

Vi fick många värdefulla insikter tack vare detta. Bland annat att vi behövde ha med en modul som handlade om hur man mäter och räknar ut ROI, KPI’er till exempel. 

En sak att komma ihåg när du börjar arbetar mot en väldigt specifik målgrupp är att det även kommer att ge ringar på vattnet. Att vi valde just Social media managers som målgrupp innebär inte att det enbart är de som går Social Media Academy — vi har lika många småföretagare som går utbildningen. För som sagt — om du lyckas nå ut bra till en målgrupp så kommer detta även att sprida utanför denna målgrupp.

umit-bulut-qbTC7ZwJB64-unsplash.jpg

2. Töm dig själv på kunskap 

Börja med att kasta ur dig allt, allt, allt i ett dokument, huller om buller. Censurera inte utan få ur dig allt som du kan tänkas vilja ha med i din utbildning. Låt det här vara ett levande dokument som du sen fyller på efter hand. Och kom ihåg — det viktigaste av allt är: Censurera inte! Även om du redan från början vet att vissa saker inte kommer att få vara med i den färdiga utbildningen så skriv ändå ner dem för säkerhets skull. 

3. Sätt strukturen

Det är viktigt att du lägger upp en plan för att dina elever, så fort som möjligt och steg för steg, ska ta sig från A till Ö. Med andra ord — se till att de direkt får komma igång med att ta sig mot målet och att de faktiskt snabbt kan se sina framgångar. Det är oerhört viktigt att man, när man som elev sitter där själv bakom en skärm, hela tiden känner att man kommer framåt samt att man får bekräftelse på att man är på rätt väg. Och här kommer också en annan viktig lärdom in — Kill your darlings! Du behöver inte ha med precis allt du kan om ämnet. Du kommer att behöva harva och plocka bort bland innehållet du tänkt ha med i utbildningen. Det är som sagt viktigt att du låter dina elever ta sig snabbt framåt så plocka bort sånt som inte tillför något eller sånt som inte för eleven snabbt framåt. Om du vill ha med något som inte för eleven framåt i processen så lägg hellre till en bonusmodul i slutet.

ilya-pavlov-wbXdGS_D17U-unsplash.jpg

4. Skapa och distribuera din webbutbildning

När innehållet är klart behöver du lägga din utbildning någonstans. Vi använder oss av Kajabi som är en all-in-one-plattform för online business. Där kan vi bland annat “hosta” vår utbildning, skapa maillistor, ta in betalningar och framförallt så är det en plattform som är både snygg och användarvänlig för våra elever.   

5. Lansera och sälj

När du väl har satt ihop och skapat din utbildning så är det dags att se till att folk faktiskt köper den. Planera din lansering noga! Vi har valt att endast ha registreringarna till våra webbutbildningar öppna under tio dagar i samband med att vi lanserar och efter det går det alltså inte att registrera sig för utbildningen. Detta gör att det går att kampanja väldigt hårt inför, och under, själva lanseringen samt att folk vet att de måste passa på där och då. Ett bra sätt att få andra att få upp ögonen för din webbutbildning är att, i samband med lanseringen, bjuda in målgruppen till gratis-webinar där du delar med dig av värdefullt innehåll och sedan — under den sista kvarten — göra reklam för och sälja, utbildningen. Viktigt är dock att webinaret inte handlar om din utbildning utan att det ska ge din målgrupp värdefulla tips för att skapa mersmak för kunskap. Säljet kommer som sagt först på slutet. Genom att erbjuda några extra bonusar för folk som köper där och då så har ni stor chans att lyckas. 

Hoppas att du har fått lite hjälp på vägen. Vi har hämtat otroligt mycket kunskap från den amerikanska webbutbildingsgurun Amy Porterfield. Lyssna gärna på hennes poddar kring ämnet. 

Lycka till!


PS. Är du nyfiken på någon av våra utbildningar Social Media Academy, Instagram Academy eller Podcast Production så kan du läsa mer om dem här.