Så skapar du innehåll till Instagram Reels!

I somras lanserade Instagram sin nya funktion “Reels” i Sverige och vi har sett blandade recensioner. Men mest en del förvirring kanske? För vad är Reels egentligen? Och hur används funktionen?

Det är inte första gången Instagram ser en möjlighet och väljer att haka på en framgångsrik trend. Vi såg det först när de lanserade Instagram Stories – som då liknade Snapchats koncept Snapstory – och vi ser det nu med Reels, som är Instagrams motsvarighet till den extremt populära appen TikTok. Reels är alltså en funktion, likt TikTok, där du kan skapa och upptäcka korta, underhållande videoklipp på Instagram med hjälp av olika funktioner. Och Instagram Stories blev ju en stor succé så det kan mycket väl bli så att Reels slår igenom med samma popularitet!

Men hur använder du Reels då? Och hur vet du vad för typ av innehåll du ska skapa?

Här kommer några av våra tips på hur du kan göra för att skapa innehåll till Instagram Reels!

TA ETT STEG TILLBAKA & UTFORSKA FUNKTIONEN

Det är lätt att tänka att nu när det kommer en ny funktion och du ska använda dig av ett nytt format så måste du anpassa ditt innehåll efter det. Men här säger vi – backa lite, ta ett steg tillbaka och tänk efter först. Vad är det för typ av innehåll som passar för ert varumärke och för er målgrupp? Utforska funktionen, kolla runt och se vad för typ av innehåll som andra redan har skapat. Kanske finns det något du kan hämta inspiration ifrån? Scrolla på!

claudio-schwarz-purzlbaum-vj3nOtiX85Y-unsplash.jpg

TÄNK PÅ DIN MÅLGRUPP & TA FRAM PERSONAS

Precis som i alla andra sociala kanaler så ska du tänka på din målgrupp. Ett tips från oss är att börja med att ta fram personas. Det vill säga fiktiva personer som du tillskriver olika egenskaper, intressen, fritidsintressen, värderingar samt kartlägger mediekonsumtion kring. Och så vidare... Ju mer du vet om dina personas – desto bättre är det! Vi människor är olika och om du försöker skapa innehåll till “alla” så blir det ofta för brett, vilket kan resultera i att du inte når ut till någon alls. Därför är det viktigt att du har dina personas nära till hands när du skapar innehåll och verkligen känner dem utan och innan. Då blir det lättare för dig att besvara frågan: Vad är det för innehåll som hen vill ha?

Så – vad för typ innehåll ska du nu skapa?

Vi säger att du har din persona framför dig. Börja med att ställa frågor! Fundera till exempel på hur du kan effektivisera hens vardag. Kan du få hen att skratta, gråta eller framkalla känslor? Kan du få hen att bli snyggare, fräschare, bli en bättre förälder, blir en bättre partner eller förbättra sig inom sitt yrkesliv? Kan du få hen att lyckas med något? Ställ massa frågor som du sen kan besvara genom att skapa innehåll specifikt för din persona. Tänk efter hur du kan skapa innehåll som kompetenshöjer din målgrupp!

priscilla-du-preez-cIfLUEZYLVg-unsplash.jpg

VAD ÄR SYFTET?

Gör precis som med allt annat innehåll du skapar. Fundera över vad ert syfte är i era sociala kanaler. Vad är syftet med ditt eller ert varumärke? Vad vill du nå fram med? Börja med det och fokusera på era personas. När du har koll på det, så vet du också vilken typ av innehåll du ska skapa. Det finns alltid en risk, när det kommer nya appar och funktioner som till exempel Reels eller TikTok, att du tappar bort dig själv som varumärke och hakar på de senaste trenderna — t ex att börja dansa — trots att det kanske inte alls är relevant för dig eller ert företag. Kanske behöver du vara lite innovativ och anpassa trenderna så att det blir relevant för din målgrupp.

Så för att sammanfatta – Instagram Reels är egentligen inget konstigt eller komplicerat, utan precis som med alla nya funktioner så gäller det att spendera lite tid med funktionen för att lära känna den. Testa dig fram och se vad som passar ditt eller ditt företags varumärke så att du sedan kan skapa innehåll som passar!


Hoppas att dessa tips hjälper dig lite på traven när det gäller den nya funktionen Instagram Reels och vi önskar dig stort lycka till i ditt skapande!

alice-dietrich-FwF_fKj5tBo-unsplash.jpg

Och du! Alexandra Bylund har gjort en video om hur du gör när du skapar innehåll till Instagram Reels. Där går hon igenom hur du går tillväga och visar dig tydliga exempel. Kolla in den här!