Så går ni från 0 - 1000 följare på Instagram

Ska du starta upp ett Instagram-konto för ett företag och är osäker på hur du ska göra för att få era första följare? Ja, idag är det definitivt svårare än vad det var för några år sen eftersom konkurrensen på Instagram är väldigt hög. Vi är många företag som tävlar om att få följarnas uppmärksamhet och det finns egentligen inte så många genvägar — det handlar om att skapa bra innehåll och att vara genuin och konsekvent. Gå alltså inte på myten om quick fixes!

Instagram så får ni följare.jpg

Här ska du få tips på hur du, steg för steg, kan jobba för att få era 1000 första följare. Vi lovar dig att om du följer våra råd så kommer du att lyckas — och det ganska så snabbt!

Vad har ni för syfte?

Börja med att bestämma dig för vad syftet med att ni ska finnas på Instagram är. Ni har säkert som syfte att ni vill sälja mer eller kanske att ni vill minska kundservicebelastningen eller kanske sänka försäljningskostnaden. Ofta har man, som företag, ekonomiska syften och det är ju bra. MEN… fundera också ifall ni kanske har nåt annat syfte. Kanske ni vill nå ut med ett visst budskap till exempel? Eller kanske börja lära känna er målgrupp på ett bättre sätt? Det är bra om ni kan komma på fler syften än bara de ekonomiska.

Vad finns det för syfte för följarna att följa er?

Nu behöver du fundera över vad det ska finnas för syfte för era följare att faktiskt följa er? De struntar ju i era försäljningsmål, eller hur?! Så vad finns det då för syfte att följa er? Vad har ni som gör att jag kommer vilja klicka “Följ” när jag trillar in på ert konto? Den här frågan är grundläggande så ta tid på dig att besvara den innan du går vidare.

Instagram tips.jpg

Posta 15 inlägg

Se till att du har 15 kvalitativa inlägg på plats innan du börjar prata med andra på Instagram och innan du börjar tala om att ni finns där. Det är ingen, eller i alla fall få, som kommer att klicka “Följ” på ett konto som bara har tre bilder.

Var konsekvent

Gör en plan och bestäm dig för hur många inlägg ni ska posta varje vecka, och se sen till att ni håller er till den. Att dyka upp, som gubben i lådan ibland, och sen försvinna lika snabbt är inte bra. Varken för relationen mellan er och följarna eller för hur algoritmen jobbar.

Använd hashtags

Lägg till passande hashtags till varje inlägg. På så sätt kan ni få nya följare som hittar till er tack vare att de har sökt efter innehåll som ni delar med er av. Tänk på att hashtagsen alltid ska vara relevanta. Vill du gå en gratis crash course, som vår VD Alexandra Bylund har skapat, om hur du jobbar strategiskt med hashtags så kan du anmäla dig här.

Interagera med målgruppen

Lägg minst 20 minuter om dagen på att interagera med er målgrupp. Det här kan vara den absolut viktigaste saken att göra när ni är nya på Instagram. Ni måste visa att ni finns, och det gör ni enklast genom att gå in på målgruppens konton och prata med dem där. Gilla och kommentera deras bilder helt enkelt. OBS! Vi rekommenderar att ni gör det här på ett genuint sätt och inte försöker gå in på så många konton som möjligt och lämna meningslösa kommentarer där. Tänk på hur ni skulle ha gjort om det var i verkliga livet, om ni till exempel hade varit på en mässa. Då hade ni inte rusat omkring och försökt ta i hand på så många människor som möjligt utan att prata, eller hur? Nej tricket är att vara genuin och att faktiskt skapa relation på riktigt. Inte samla så många visitkort som möjligt från människor som du varken är intresserad av eller ens kommer ihåg alltså.

Instagram-tips.jpg

Sprid att ni finns

När du har postat era 15 första inlägg — se till att ni länkar till Instagram från andra sociala kanaler, från er hemsida, kanske i era nyhetsbrev osv. Kom ihåg en sak dock: När ni länkar — tala om VARFÖR de ska följa er. Säg inte bara “Följ oss gärna på Instagram” utan istället “Om du vill ha XXX så kan du följa oss på Instagram”.

Hoppas att det här hjälper er på er Instagram-resa. Om du vill lära dig mer om sociala medier så är du välkommen att gå vår utbildning Social Media Academy. Den passar för dig som vill jobba som Social Media Manager eller för dig som är egenföretagare och vill bli bättre på sociala medier. Du kan läsa mer om utbildningen här.

Lycka till med Instagram! 👋