Vad hände egentligen under sociala medier-året 2019? Vi har summerat hur vi har uppfattat året, så häng med oss på en tillbakablick. Och tala gärna om hur du har uppfattat 2019!
Facebook-flödet börjar dö ut!
Sen Facebook gjorde drastiska förändringar i sin algoritm i januari 2018 så har det blivit svårare och svårare för företag att nå ut genom det organiska flödet. Under 2019 har de flesta företag, på riktigt, börjat förstå detta, och många har mer eller mindre gett upp tanken på att bygga varumärke och jobba med social selling genom att jobba på Facebook. Vi kan dock inte enbart skylla på algoritmen utan det handlar även om att vi inte längre är lika aktiva i flödet idag som vi var förr. Vi är mycket mer intresserade av att ha one-to-one-konversationer såsom vi till exempel har på Messenger.
Instagram börjar gömma likes
I april i år upptäckte Jane Manchun Wong, en utvecklare som har specialiserat sig på att hitta gömda features och nyheter i koden i appar, att Instagram testade att gömma likes. Adam Mosseri, “head of Instagram”, bekräftade detta under F8-konferensen i april och sa samtidigt så här: "The big idea is to try and make Instagram feel less pressurized, to make it less of a competition… so, you can spend a little bit less time worrying about how many likes you have and a little bit more time connecting with people or things that inspire you."
För bara några veckor sedan började man, efter att ha testat på några platser i världen, att även testa detta med dolda likes i USA. Nu kan vi bara spekulera i vad som kommer att ske framöver — kanske väljer Instagram att detta är rätt väg att gå och att även vi i Sverige, och användare i övriga världen, snart kommer se våra vänners inlägg utan att se hur många likes de har.
För oss som jobbar i branschen ställer det så klart till det lite grann eftersom vi gärna vill se hur högt engagemang företag och influencers har, men om det kan hjälpa ungdomar (och oss andra) att känna mindre press så är det klart att det kan vara en positiv utveckling. Frågan är bara: Kommer det verkligen att lösa det problemet?
Bloggläsandet har ökat!
En annan sak som vi tycker är lite extra rolig är att bloggläsandet faktiskt har ökat lite de senaste åren! Vi älskar bloggen, dels eftersom det är något som vi själva — som företag — äger till skillnad från våra konton på Facebook, Instagram, LinkedIn osv, och dels eftersom det ger värde över tid. Läs gärna mer om fördelarna med en företagsblogg här.
Instagram lanserar Reels — en feature som känns väldigt TikTok-ig
I november fick vi veta att Instagram, genom sin funktion “Reels”, kommer tillåta oss att göra 15-sekunders-videos till musik och dela dem som stories, precis som TikTok med andra ord. Vi tror att det här, när det väl kommer till Sverige, kommer att bli en populär feature. För som du kanske vet så är TikTok inte längre enbart dansande kids, utan så väldigt mycket mer. Det fina med TikTok, och förmodligen även med Reels, är att det är så oerhört lätt att göra snygga, kreativa och varierande videos UTAN att behöva klippa och redigera i efterhand. Det här tror vi på! I skrivande stund finns Reels enbart som ett test i Brasilien.
Vi kunde börja publicera IGTV-videos i det vanliga flödet på Instagram
I år gjorde Instagram det möjligt för oss att publicera första delen av våra IGTV-videos i flödet, vilket var en självklar förbättring. Det är svårt att få folk att förändra beteende och använda nya appar och features, och vi är rätt säkra på att det faktum att man nu kan börja se IGTV-videos i flödet har gjort att fler tittar på IGTV. En annan sak, kring IGTV, som har hänt under året är att det numera går att lägga upp liggande videos, inte bara stående som när appen lanserades alltså.
Isabella Löwengrips luftslott rasade!
Under de senaste åren har Isabella haft en tydlig strategi kring att bygga upp en image om att vara rik, internationellt framgångsrik och på god väg mot att bli “världens mäktigaste kvinna”. Det har dock till stor del handlat om “fake it til’ you make it”. Det är i alla fall det vi kan tro nu när allt verkar ha rasat. Företagen har inte gått så bra som hon har låtit påskina, hon har tvingats säga upp stora delar av sin personal, lagt ner alla planer på internationell expansion och har även sålt sitt stora lyxiga hus på Lidingö. Hon har vid flera tillfällen sagt sig ha 1,5 miljoner bloggläsare i veckan — något som inte finns bekräftat någonstans och som nu verkar vara en lögn. Om du är intresserad av att läsa mer om hela Löwengrip-storyn så har Jennifer Sandström skrivit en bra bloggartikel om det här. Vad lär vi oss av det här då? Att man inte kan lita på influencers? Att influencer marketing inte är något som är värt att satsa på? Nej, det tycker vi verkligen inte. Tvärtom! Influencer marketing kommer bara bli mer och mer intressant för företag att satsa på. Formen för hur det kommer att gå till kommer så klart att förändras och utvecklas över tid — men en sak kan vi vara överens om: Det är de genuina och autentiska som kommer att vinna. Man vinner alltid på att vara äkta!
Nu har vi nått peaken! Vad händer härnäst?
När Svenskarna och internet-rapporten kom ut i höstas så kunde vi konstatera att de flesta sociala kanaler nu antingen har nått sin peak eller i alla fall är nära att göra det. Facebook-användarna är något färre i år än föregående år, Instagrams tillväxttakt har minskat något, och precis detsamma har hänt för Snapchat. Vad innebär det här? Har vi nått peaken nu? Och vad händer härnäst? Kommer det att dala nu..? Kommer vi att sluta hänga i sociala medier? Nej, självklart kommer vi inte att sluta med det — det är bara våra beteenden där som kommer att förändras. Ett medium som dock fortfarande ökar är podcasts. Fler och fler lyssnar på poddar i Sverige — och under 2019 lyssnade hela 55 % på poddar.
Instagram lanserar Threads — appen som ska hjälpa oss att ha kontakt med våra nära vänner
I oktober gick Instagram ut med att de lanserade den nya “camera first-appen” Threads som skulle hjälpa oss att ha kontakten med våra nära vänner. Efter att ha testat appen så kunde vi snabbt konstatera att vi inte förstod poängen. Eller jo, poängen förstod vi förstås — det påminner ju lite om Snapchat — men i ärlighetens namn så förstod vi inte nyttan av ännu en app. Varför inte integrera det i Instagram-appen istället?
Nu lönar det sig att vara autentisk!
Det här är visserligen inget nytt — man har pratat om autencitet i många år — men vi tycker ändå att det formligen vibrerar av genuinitet och autencitet i sociala medier nuförtiden. Visst finns det fortfarande mycket att lära för många företag men fler och fler verkar i alla fall ändå börja prata om, och till stor del förstå, vitsen med att inte bara försöka kommunicera sina envägs kommunikativa budskap utan istället satsa på bra innehåll och en autenticitet som bygger lojalitet på riktigt, en lojalitet som består över tid. Det är fint! Vi älskar autencitet! Och det gör även den yngre generationen. Det kommer vara svårt för företag, som inte är autentiska, att överleva nu när millenials och generation Z växer upp.
Har vi missat något som hände i sociala medier-världen under året som har gått? Lämna gärna en kommentar och tala om hur du upplevde 2019!