Social Selling del 3 - Så konverterar du ditt community till kunder

Social Selling - del 3 - Så konverterar du ditt community till kunder

Nu kommer vi till den riktigt intressanta delen – hur man kan få communityt, eller i alla fall delar av det, att bli kunder? Det finns bara en regel här, men den är viktig: Man ska aldrig missbruka sitt communitys förtroende genom att först låtsas vara intresserad, trevlig och lyhörd och sen slå till med säljpitchen när de minst anar. Att leta upp följare som är aktiva och engagerade på ens sociala medie-konton och sedan ringa och sälja till dem vore att missbruka deras förtroende radikalt.

Det man ska göra är att istället få personerna att själva välja att kontakta en. Om det sker på deras intiativ så är det någonting helt annat. Så det man själv kan göra, och borde lägga ner tid på, är att hjälpa dem att aktivt be om kontakt. Riv de osynliga barriärer som finns!

  1. Bjuda in till nyhetsbrev: Man kan marknadsföra själva nyhetsbrevet i de sociala kanalerna och uppmana de som vill att lämna sin mailadress. Om man redan från början talar om att ”Vi kommer att skicka ut erbjudanden varannan vecka” så går det hur bra som helst att skicka nyhetsbrev med enbart erbjudanden och inte en enda ”värdefull artikel” i, till de som anmäler sig.
     
  2. Bjud in till events: Det är populärt att bjuda in till frukostseminarium eller andra seminarium, och det är ett bra sätt att visa sina kunskaper på och att komma närmre sitt community. Chansen är större att de köper av er när de har ett ansikte på vem som står bakom företaget. Ni hamnar dessutom mer top-of-mind hos era potentiella kunder när ni faktiskt träffat dem IRL. Vill man kan man dessutom, under eventet, be gästerna at lägga sina visitkort i en skål om de vill bli kontaktade för att veta mer om företaget eller produkterna eller tjänsterna man erbjuder. Då är det nämligen helt okej att ringa upp och vara mer "säljig" än vad man kan i sociala medier, för då har de redan gett sitt godkännande och själva bjudit in. 
     
  3. Kartlägga sitt community: Man kan ta reda på vilka branscher communityt representerar samt demografi och geografi. Utifrån detta kan man sen skapa annonser och skräddarsy dessa efter det. Eller så kan man dela upp sina följare i olika grupper och para ihop rätt säljare med rätt grupp. Utan att säljaren för den sakens skull ska börja kontakta personer ur communityt med sin säljpitch.
     
  4. Skriva inlägg på LinkedIn: Man kan be säljarna att en gång i veckan använda LinkedIn till att skriva ett bra inlägg om något som intresserar hen och som kan kopplas till produkten eller kunderna. Det är mycket lättare att bygga sitt varumärke, eller att boka en lunch med en potentiell kund, som privatperson än som företag - människor har större förtroende för andra människor än för ett företag. 
     
  5. Skapa en tydlig call-to-action: Ibland räcker det med att riva det där pyttelilla hindret för att få en person att förstå att hen vill prata närmare med en och kanske till och med bli kund. Det kan räcka med att det står tydligt under "information" i de olika sociala medierna vem man ska kontakta, och hur man ska kontakta dem, om man vill veta mer. Det ska gå snabbt och enkelt för dem, annars är risken att de slutar leta eller hittar en konkurrent istället. Man kan också ha ett ställe där de intresserade skickas vidare till ett ställe på hemsidan när man kan klicka i "jag vill veta mer" och sedan lämna sina kontaktuppgifter. Så fort en person har fyllt i mailadressen så är det okej för er att ringa upp eller maila, utan att ni är för på. 
     
  6. Omvärldsbevaka: Genom att ha koll på sociala medier om vad det är människor vill ha, man kan exempelvis följa hashtags eller specifika ämnen och trådar – så ser ni också när det kan vara relevant för er att kontakta en person. En person som själv ber om tips på en viss produkt i sociala medier, blir förmodligen bara glad om man skulle ringa upp och säga att ”Vi har vad du söker”.

Det här är bara några exempel på hur man kan göra för att få sina följare till kunder. Det finns mängder av andra sätt, men det är bara viktigt att komma ihåg en sak: Kontakta aldrig era följare och riv av din säljpitch – hitta sätt att få de att komma till er istället!

Läs gärna också del 1: Vad är Social Selling? och del 2: Så bygger man ett community