Sociala medier

Krishanteringskommunikation - Så bör ditt företag kommunicera i kris

Som företag kan det vara svårt att veta hur man ska jobba med sin kommunikation i svåra tider likt den vi befinner oss i nu. Sverige och hela världen befinner sig i nuläget i en svår kris på grund av Corona-viruset och det är viktigt att tänka till när vi kommunicerar i sociala medier. Hur ska man kommunicera i en krissituation? Vad är viktigast att tänka på och hur tar man fram en strategi för krishanteringskommunikation? 

  1. Säg någonting. Även om ditt företag inte är direkt drabbat av Corona-viruset, låt det inte gå obemärkt förbi. Skicka en kort hälsning till dina kunder att ni tänker på dem eller liknande. Har du en närvaro på sociala medier blir det märkligt att inte nudda vid en stor internationell kris som denna.

  2. Var transparent. Många branscher blöder just nu och har svårt att få ihop det. Är du drabbad så våga säga det. Våga vara öppen om att Corona-viruset har satt dig eller ditt företag i en krissituation. 

  3. Ge värdefulla tips om hur dina kunder kan använda dina tjänster online. SATS stängde ner sina gym och tipsar under tiden sina medlemmar om online-träningar de anordnar, hur du tränar hemma samt om utomhusträning. Kan du tipsa dina kunder på ett liknande sätt för att behålla er kontakt?

  4. Se över ert annonsmaterial. Finns det något i era annonser som kanske inte passar just nu? Ett exempel kan vara glada annonser om att upptäcka världen eller uppmaningar om att bege sig ut och resa. Eller annonser som drar vinning på Corona-viruset på något vis. Se över ditt annonsmaterial, din hemsida och dina sociala medier med ett kritiskt öga – utifrån den kris som vi befinner oss i just nu.

  5. Informera kontinuerligt. Har du en verksamhet som behöver ge ut information till dina kunder? Se till att gå ut med information kontinuerligt. Det kan vara så att du inte har någon ny information att ge just nu, men var ändå närvarande i dina kanaler och säg då det. Håll dina kunder uppdaterade om vad som händer även om du inte vet så mycket just nu.

  6. Låtsas inte som ingenting. Om ni ska leverera någonting — ni kanske har ett fysiskt event som nu inte går att genomföra på samma sätt längre – tala om hur läget är och hur saker kommer att förändras. Du kanske inte kommer ha möjligheten att betala tillbaka hela summan din kund har betalat för exempelvis ett evenemang, utan bara en del av den – Säg det. Låtsas inte som ingenting när du levererar nåt annat än det som kunden egentligen har köpt.

  7. Var mänsklig. Ha respekt för situationen vi befinner oss i och våga be om hjälp. Många av oss vill hjälpa till där det behövs, så våga sträck ut din hand om du eller ditt företag drabbas av någon slags kris på grund av Corona-viruset.

Alexandra Bylund som driver Mama Said Media har jobbat med sociala medier i många år och ger i videon nedan sina tips på vad du ska tänka på vid kriskommunikation i sociala medier. 

“Valet kändes enkelt” — Cherie om Social Media Academy

Cherie beskrivs av sina vänner som en riktig sportnörd. Hon ställer mer än gärna klockan på nätterna för att kunna se NHL och har inga som helst problem att köra 71 mil för att heja fram Rögle för att sedan köra samma väg hem igen. Men vid sidan av sitt sportintresse så finns också ett stort intresse för kommunikation och sociala medier. Under hösten har hon gått Social Media Academy som ett komplement till sin utbildning inom Digital Marknadskommunikation. Vi fick en pratstund med Cherie för att höra vad utbildningen gett henne.

Hej Cherie, du har gått Social Media Academy under hösten. Varför valde du att komplettera din befintliga utbildning med Social Media Academy?
Den utbildning jag går inom digital marknadskommunikation är ganska bred och jag ville fördjupa mig inom just sociala medier. Jag har följt Alexandra och Mama Saids kanaler under något år så det var så jag hittade Social Media Academy. Valet kändes enkelt eftersom jag, både genom Alexandras och Mama Saids sociala kanaler, fått en inblick i den kompetens som finns eftersom de ofta delar med sig av sin kunskap — och det känns genuint.

Vad tyckte du om utbildningens upplägg?
Jag tyckte om att det fanns en tydlig struktur i utbildningen och det har varit skönt att kunna göra den steg för steg. Strukturen på sidan gjorde att man inte ville hoppa fram eller så i utbildningen. Framförallt så gillar jag att man kunnat lyssna på varje avsnitt flera gånger och vid olika tillfällen för att verkligen ta till sig informationen.

... jag har fått nya insikter då det har diskuterats saker som jag själv kanske inte har tänkt på alla gånger.

Vad tyckte du om Alexandra som utbildningsledare?
Det märks att hon har stor kunskap och passion för vad hon gör. Det är intressant att lyssna på henne och hon gör ett bra jobb!

Chereie Mårtensson.png

Vad tyckte du om Social Media Academys slutna Facebookgrupp? 
Gruppen har varit väldigt bra tycker jag. Jag har inte själv varit så aktiv med att kommentera och skriva där men jag har hållit mig uppdaterad och läst vad de andra deltagarna har skrivit. Det har varit nyttigt och jag har fått nya insikter då det har diskuterats saker som jag själv kanske inte har tänkt på alla gånger.

Kan du nämna tre saker som du tar med dig från utbildningen?
Jag tyckte modul tre var värdefull eftersom man där verkligen gick igenom, steg för steg, hur man skapar en bra sociala medier-strategi. Det som har passat mig bra har varit att varje lektion inte har varit så lång och därför har gett mig möjlighet att arbeta med små delar. Detta har gjort att utbildningen är lättarbetad. Jag fick väldigt stor nytta av mina kunskaper under en av mina LIA-perioder. Då tog jag fram en kommunikationsplan för företaget jag var på, och där kunde jag verkligen applicera den kunskap som jag fått genom Social Media Academy.

Utbildningen ger en större förståelse och ett annat tänk kring allt från att planera och skapa innehåll till att mäta och analysera hur resultatet blir.

Skulle du rekommendera Social Media Academy till andra?
Ja, jag skulle varmt rekommendera utbildningen, framförallt till de som har fått uppgiften att sköta ett företags sociala medier. Utbildningen ger en större förståelse och ett annat tänk kring allt från att planera och skapa innehåll till att mäta och analysera hur resultatet blir.  

Vad har du för förhoppningar för din framtida yrkeskarriär?
I maj tar jag examen från min utbildning Digital Marknadskommunikatör och jag hoppas att det ska leda mig till ett arbete inom kommunikation och sport och idrott framöver. Det behövs ett bättre klimat, framförallt på sociala medier, för våra barn och ungdomar eftersom det är där de spenderar mycket av sin tid. Att få möjlighet att skapa värdefullt innehåll som inspirerar dem hade varit ett arbete som jag verkligen hade tyckt var både viktigt och roligt.

Tusen tack Cherie och lycka till med din examen och i din kommunikations-karriär.

 
logotype-100x100-lag kvalitet.jpg

Social Media Academy är en webbutbildning med personlig handledning för dig som vill jobba som Social media manager eller som vill bli proffs på företagets sociala medier. Här kan du läsa mer om utbildningen!

Så kommer du igång med företagets Instagram Stories

Har du lagt märke till de runda bilderna med rosa ringar omkring som ligger högst upp i ert Instagram-flöde? Just det, Instagram Stories! Det som från början var en trend som få kände till, har nu nästan blivit som en kanal för sig själv. Idag är det faktiskt så att många användare tittar igenom vännernas Instagram Stories innan de ens börjar scrolla i flödet. Det är med andra ord viktigt att ni syns där om ni vill växa på Instagram! Så hur kommer man, som företag, igång med Instagram Stories?

Screenshot_20190924_153824_com.instagram.android.jpg

Så fungerar Instagram Stories

Instagram Stories — eller Stories som vi också kan kalla det — är bilder eller korta videos på upp till 15 sekunder som ligger kvar i 24 timmar i det enskilda Instagram Stories-flödet, högst upp i appen. Det finns flera format att välja på, och ni kan lägga man diverse effekter och funktioner; text, bilder, emojis, gif:ar, omröstningar och mycket mer! 

Storytelling

På Instagram Stories är det utmärkt att jobba med storytelling! Tack vare det snabba formatet kan ni lätt skapa en sammanhängande historia som era följare blir nyfikna på. Börja exempelvis med att ställa en fråga och visa sen upp svaren samt dela reaktionerna på dem. Eller starta en “behind the scenes”-serie under en dag, där ni börjar med att visa upp förberedelser och sedan jobbar er framåt under dagens händelser. Det är uppskattat! Kom ihåg att ni alltid ska börja och avsluta en story, det blir rörigt om ni bara lägger upp lösryckta saker utan att ha en poäng!

dmitry-ratushny-O33IVNPb0RI-unsplash.jpg

Svara alltid på meddelanden som kommer in 

Det går inte att like:a en Instagram Story, utan era följare kan antingen reagera med en emoji eller skicka ett svar på storyn i direktmeddelande. Det är viktigt att ni svarar på allt som kommer in, även om det bara är en emoji! Instagrams algoritm känner av all aktivitet, och även interaktion i inkorgen kommer att vara positiv för er profils spridning! 

Var gärna personliga

Instagram Stories är ett mer förlåtande format än bilderna i ert flöde — det förväntas inte vara allt för snyggt och prydligt! Passa på att visa upp er personliga sida och filma gärna dig själv eller dina kollegor i “selfie-mode” och prata till era följare. Skämta om stöket på kontoret, prata om ämnen ni brinner för eller visa roliga glimtar från er vardag på jobbet. Det kommer att uppskattas!

Posta ofta och aktuellt 

Instagram Stories får gärna vara “in the moment” så visa gärna saker som är aktuella just nu. Posta alltså helst inte om gamla saker som har hänt, utan försök att bjuda in era följare till den genuina nutiden. Det är bra att posta ofta, för då hamnar er profil först i kön av Stories!

julian-gentilezza-IWoHLg2-UQU-unsplash.jpg

Hitta er egen stil

Ja, vi sa ju precis att det inte behöver vara så snyggt och planerat, men det är ändå bra att hitta en egen stil som gör att följarna känner igen att det är just ni som lagt upp en story! Använd tex. alltid samma typsnitt eller filter på era storie — kanske till och med företagets färger? Då skapar ni en röd tråd och igenkänning!

Variera, variera och variera…

Vi kan inte säga det nog ofta! Variation är viktigt för att era följare ska tycka att det är fortsatt roligt att följa er. Skifta mellan olika format som bild, video och boomerang… Men framförallt: Filma inte för länge i samma typ av miljö, det blir tråkigt att titta på. Försöka att förflytta er till olika platser på företaget eller visa upp samma händelse från olika vinklar. 

Ta tillvara på följarnas uppmärksamhet

Ge era följare ett värde! Det är så otroligt viktigt, för annars kommer de inte fortsätta att titta på era Instagram Stories. Innehållet måste skapa nyfikenhet, vara interagerande eller på något annat sätt ge en anledning till varför den som tittar ska fortsätta göra det. Instagram Stories ger er ett unikt tillfälle att vara personliga med er målgrupp, och ni kan få värdefull information om dem genom att ställa frågor och sen visa ett intresse för deras åsikter. 

Skulle ni vilja veta mer om Instagram Stories, eller få tips om vad ni ska göra härnäst för att växa på Instagram? Boka in en eller flera coaching-sessioner med oss och få värdefulla tips på vad ni gör rätt och vad ni kan förbättra för att nå er målgrupp! 

Du kan läsa mer om coaching här.

Vill du jobba som Social Media Manager? Se hit!

Många drömmer om en karriär inom sociala medier, men vet inte riktigt hur de ska ta sig dit. Är du en av dem? Då kan vi lova dig att din dröm absolut är inom räckhåll! Med tanke på hur stor roll sociala medier spelar i dagen marknadsföring så finns det massor av företag som behöver hjälp med sin digitala närvaro. Men okej, med det sagt — vad är det du behöver kunna för att axla en roll som Social Media Manager? 

Du kommer att behöva en hel del kunskap om sociala medier, och även en del skinn på näsan! Det kommer nämligen att vara din uppgift att styra de sociala medierna i rätt riktning, vilket din arbetsgivare troligen inte har någon aning om hur man gör. Du måste alltså vara säker på din sak för att veta vilka beslut ni ska ta i er marknadsföring. Och om du läser vidare här så delar vi med oss av 11 tips på saker som du bör kunna om du ska jobba som Social Media Manager! 

beverage-browse-browsing-1542252 (1).jpg

1. Du behöver ha koll på vilka de största sociala kanalerna är, och vilka som funkar bäst för just ditt företags bransch. Du hittar statistik över de olika sociala kanalerna här.

2. Medvetenhet kring vilka målgrupper som finns i de olika kanalerna.

3. Förståelse för vad en bra och engagerande caption är, samt kunskap i hur du anpassar den efter ett varumärke. En caption är den text som du skriver till bilden du postar på exempelvis Instagram, Facebook eller Linkedin. 

4. Du bör ha ett litet öga för bilder så att du vet vilka bilder som är bra. Det betyder inte att du behöver vara proffs med en digitalkamera, men du bör veta grunderna i vad som gör att en bild är bra i sociala medier. 

5. Korta videos är bra att posta i flödet, och därför kommer det hjälpa dig om du har lite koll på hur man gör för att få till en bra men enkel video genom att använda mobilkameran och ett headset. Mer än så krävs inte! 

6. Alla sociala kanaler har olika algoritmer, och det är viktigt att du vet hur de kan påverka det innehåll som du publicerar. Så håll dig uppdaterad och ha en grundläggande förståelse för hur de funkar!

blur-broken-broken-glass-1327388.jpg

7. Som Social Media Manager är ditt främsta ansvar att sköta de sociala kanalerna och planera vad för innehåll som ska finnas där. Ofta finns det någon annan på företaget som sköter design och produktion, men det kan ändå vara bra att du har viss koll på innehållsproduktion. Lär dig gärna några Adobe-program såsom till exempel Photoshop, Indesign eller Lightroom, det är väldigt användbart och dessutom kul! 

8. Du behöver ha känsla för hur man uttrycker sig i text. Copywriting är en stor del av jobbet som Social Media Manager, och det är vanligt att man använder sig av bloggartiklar för att driva trafik. Därför måste du ha en viss talang för att uttrycka dig i skrift, samt ha koll på grammatiken. (Se dock alltid till att någon korrekturläser dina texter innan du publicerar dem)!

9. En förmåga att skilja på värdefullt och säljande innehåll. Det är viktigt att ha en balans och inte låta det säljande ta över, annars kommer företaget att tappa engagemang och därmed så småningom även följare… Den gyllene regeln är att 80% bör vara värdefullt för mottagaren och max 20% av säljande karaktär.

10. Du behöver kunna läsa av statistik på de olika sociala kanalerna och därmed kunna utvärdera hur det går för innehållet som publiceras. 

11. Sist men inte minst — du bör genuint gilla sociala medier! Det är nästan lite av en livsstil och det kan därför vara svårt att bli bra på det i yrkeslivet om du inte är en aktiv användare på fritiden. Det händer ju så mycket hela tiden, och därför måste du vara intresserad av att hålla dig uppdaterad för att hänga med. 

Hoppas att du har fått lite klarhet i vad du behöver kunna som Social Media Manager! Börja träna på allt i listan så ska du se att du steg för steg kommer att bli bättre på sociala medier. Och du? Om du vill ha hjälp på traven så borde du registrera dig till vårt gratis online-webinar “Så lyfter du företagets sociala medier till nästa nivå”. Under en timme får du flera bra tips kring just sociala medier i yrkeslivet, och du får dessutom veta mer om webbutbildningen Social Media Academy. Så registrera dig här idag, för att inte missa chansen till värdefulla kunskaper kring sociala medier!

Guide till hur du anordnar tävlingar på Facebook

Guide till hur du anordnar tävlingar på Facebook

Att anordna en tävling på Facebook är ett effektivt sätt för att skapa engagemang och för att nå ut med sitt innehåll. Men då måste man göra det på rätt sätt! Här sammanställer vi de regler som finns kring tävlingar på Facebook. 

6 tips för hur du kan få fler följare på Instagram

6 tips för hur du kan få fler följare på Instagram

Med det ökande bruset i våra sociala medier blir det allt svårare för oss att synas på Instagram. Men det finns möjligheter för dig att synas mer och låta din följarskara växa om du kan det sociala nätverkets regler. Vi listar de viktigaste stegen för dig att ha koll på för att få fler följare på Instagram.