Så använde vi oss av internet 2016

Så använde vi oss av internet 2016

Året går mot sitt slut och det är dags att göra en sammanfattning. Hur tar vi del av värdefull information? Kommer papperstidningen att överleva? Och vad kommer digitaliseringen att innebära för oss i framtiden? Vi spenderar mer och mer tid på internet, men vad gör vi egentligen där? I november släpptes den årliga rapporten Svenskarna och Internet, där vår internetanvändning kartläggs. För att spara dig tiden det tar att ta sig igenom den tunga rapporten kommer här allt som kan vara intressant att veta om internetanvändningen det gångna året.

  • Internet är vår viktigaste informationskälla
    För första gången rankar svenskarna internet som den viktigaste källan till information. Internet går nu om gammel-tvn och andra traditionella medier, och vi använder oss inte längre i första hand av dagstidningar, utan av internet när vi söker information om allt från busstider till valkampanjer.
  • YouTube är den största sajten
    Den ensamt största sajten för alla åldrar är YouTube. Ju yngre målgrupp desto större andel användare. 100% av 11-19 åringar kollar på YouTube, men även 80% av internetanvändare över 76 år använder Youtube någon gång. Vi ser att YouTube genererar starka profiler med stark trovärdighet. Clara Henry, som är en svensk YouTuber,  tar sig till exempel an de traditionella medierna genom att släppa bok och leda Melodifestivalen.

  • Facebook ökar i andel användare - Twitter minskar.
    Användningen av sociala medier ligger sedan några år tillbaka på stabila 75% av befolkningen, däremot ser vi en förändring i våra vanor och mest använda medier. Facebook lägger sig på en förstaplats, och kort därefter kommer Instagram, medan Twitter tappar några procentenheter. 

  • Snapchat växer snabbast
    Sedan förra året är Snapchat ett av de sociala medier som vuxit snabbast. Störst framgång har appen vunnit bland ungdomar. Bland vuxna över 35 år är användare av Snapchat sällsynt.

  • Influencers istället för traditionella medier
    Allt färre skapar eget innehåll medan allt fler delar. Vi hänvisar alltså hellre till artiklar och influencers åsikter för att förmedla det vi vill ha sagt. Alternativa medier får ett större inflytande och vi frågar oss; kommer papperstidningen att överleva?

  • Poddlyssnandet fortsätter att öka
    Dagliga, veckovisa och då & då-lyssnande av poddar fortsätter att öka i takt med att intresset för tablåradio minskar. Däremot så är distributionen av poddar fortfarande splittrad. När det blir lättare att hitta till poddar och i samband med att stora mediehus börjar producera poddar kommer vi enligt Måns Jonasson, Internetstiftelsen, se ytterligare en ökning i lyssnandet.

Så vad tar vi med oss av detta? Vi har aldrig använt oss av internet så mycket som vi gör idag, användningen sträcker sig ner i allt lägre åldrar och tar en allt större plats i våra liv. Genomsnittligen använder vi oss av internet ca 23 timmar per vecka. Unga personer mellan 16-25 år slutar inte där utan använder internet i genomsnitt 40 timmar per vecka. Nu undrar vi; vad gjorde vi innan internet fanns?