Så blir du digitalt smart

Så blir du digitalt smart

Sociala medier är ett smart och effektivt sätt att få spridning på ditt innehåll eller öka trafiken till din hemsida eller blogg. Tjusningen med sociala medier är, att när du väl fått igång dina kanaler, så kan du nå ut till din publik på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Men som alltid finns det några saker att tänka på. När du väl ska börja bygga ett community är det viktigt att i alla lägen sätta sig in i följarens situation eller i kunden eller läsarens perspektiv och detta gör du bäst genom att, redan från början, lägga upp en digital strategi. Så här kan du tänka när du gör det:

1. Gör dig tillgänglig
Gör det lätt för kunden att komma i kontakt med dig! Oavsett om du har en blogg, en hemsida eller en Facebook-sida -  se till att ha din kontaktinformation lättillgänglig. Samla all kontaktinformation, det vill säga telefonnummer, sociala kanaler, mejl, på ett och samma ställe. Om du har en blogg så se till att det finns en “följ mig här” under varje inlägg, som exempelvis kan göra det lättare för dina följare att börja följa dig via tjänster som exempelvis Bloglovin. På så sätt undviker du att någon skulle missa dina blogginlägg. Och framför allt, se till att din kommentarsfunktion fungerar och är påslagen. Även om du är rädd för negativ feedback så är det viktigt att ha en öppen dialog med dina följare för att skapa genuina och varaktiga relationer.

2. Gör det lätt för dina följare att dela ditt innehåll
Ett av de bästa och mest effektiva sätten att få spridning på ditt innehåll är när andra delar det. Idag är det vanligt att man annonserar men fortfarande får man den bästa  spridningen när någon annan delar innehållet - helt enkelt för att de tyckte innehållet var så pass bra. Man kan inte tvinga någon att dela ditt innehåll, men det är viktigt att göra det enkelt att faktiskt dela. Se till att ha en “dela här”-knapp under varje blogginlägg eller artikel på din hemsida.

3. Förinställ med hjälp av olika verktyg
Det tar mycket tid att ta hand om sina sociala kanaler. Men kanalerna är ovärderliga för att få spridning till dina blogginlägg, artiklar eller podcasts -  så ta den hjälp som finns att få! Istället för att manuellt skriva varje tweet, eller facebookinlägg, kan det vara smart att förtidsinställa en del av inläggen på exempelvis Hootsuite. Förtidsinställ det som går att planera men var noga med att dina uppdateringar är relevanta.

4. Publicera på rätt tidpunkt
Välj tidpunkt med omsorg. Hur stor spridning ditt innehåll får, påverkas av när du sprider vad. Sätt dig in i mottagarens perspektiv! Fundera på vad du själv gillar att få ta del av måndag morgon exempelvis. Kanske är det en matnyttig artikel, medan det på fredag eftermiddag kanske passar bättre med något mer avslappnat och lätt. Tänk också på att folk är aktiva olika tider på olika plattformar. Exempelvis passar det bättre att dela något på LinkedIn på morgonen, medan Twitters användare är som mest aktiva på eftermiddagen. Här fungerar schemaläggningen utmärkt, då det blir enkelt att pricka in rätt tid.

5. Interagera med dina följare
Sociala medier är just ett socialt medium så glöm inte att prata med dina följare - inte minst de som faktiskt delar ditt innehåll och ofta kommer man långt med ett enkelt “tack”. Det må låta tjatigt eller som att vi poängterar det uppenbara, men tvåvägskommunikation är jätteviktigt i sociala medier, något som många faktiskt fortfarande glömmer.

6. Nätverka och inspireras av andra
Det finns massor av grymma bloggare, influencers och content managers att inspireras av idag. Såklart är det viktigt att skapa sitt eget innehåll, men man kan absolut lära sig mycket genom att analysera andras kanaler och hur de använder sociala medier till sin fördel. Kanske lägger du till exempel märke till att de får igång engagemanget genom att helt enkelt ställa en fråga? Inspireras då av detta och  jobba in det i din digitala strategi. Men framför allt, våga ta kontakt med dina digitala förebilder inom din nisch. Följ dem, likea deras bilder eller varför inte skriva direkt till dem? Det är viktigt att nätverka men framför allt så är det roligt att träffa personer inom samma bransch och dela erfarenheter.

7. Var socialt smart
Det är en fantastiskt känsla att ha producerat något riktigt bra, men det är lätt hänt att man blir så exalterad att man vill berätta det för alla. Tänk på att inte sprida allt överallt hela tiden eftersom det kan upplevas som spammigt och irriterande. Sprid det hellre vid olika tidpunkter, på olika kanaler och på olika dagar.

Däremot är det smart att tagga människor i inläggen - när det är relevant. Nämner du någon väldigt kortfattat kanske det inte passar sig att tagga hen, men inkludera gärna influencers eller andra människor i dina sociala mediers uppdateringar om det är relaterat till materialet du vill sprida. På så sätt ökar du chanserna till organisk spridning.

Lycka till!