Så lyckas du på Instagram Stories

Så lyckas du på Instagram Stories - Do´s and Dont´s!

Ingen har väl gått miste om Instagrams 15 sekunder långa videofunktion - Instagram Stories? Vi på Mama Said Media älskar allt som är in the moment och vi använder oss dagligen utav dessa korta videosnuttar för att visa hur vi har det “bakom kulisserna”, med syfte att bygga en närmre relation till våra följare. Även om Instagram Stories kanske ses som en kanal tillägnad flams och stoj (iallafall i vårt fall), så krävs det en hel del eftertanke, timing och fingertoppskänsla för att lyckas. Nedan delar vi med oss av våra främsta do´s and dont´s för att lyckas i denna in the moment-kanal - men först en djupdykning i hur det fungerar och varför det som företag är bra att arbeta med.

Hur fungerar Instagram Stories?

På Instagram Stories har du 15 värdefulla sekunder på dig att, via bild, video eller Boomerang-funktionen, förmedla ett budskap, berätta något roligt, visa vart du befinner dig eller göra en sketch. För att komma igång går du in på startsidan i Instagram-appen och klickar på kamerasymbolen uppe i det vänstra hörnet. Nu är du inne i Stories-läget. Trycker du på den runda, vita knappen en gång så tar du en bild. Håller du däremot in knappen så filmar du, och i menyraden längst ned kan du även välja att skapa en Boomerang. När du nu skapat din sekvens så kan du smycka och personifiera din Story, till exempel genom att swipe:a med tummen åt höger eller vänster för att få fram olika filter, genom att rita något med hjälp av pennan uppe i det högra hörnet eller så kan du infoga text, emojis, hashtags och platsfunktion. Försök att hitta just din stil och håll dig gärna till samma ton, filter och uttryckssätt. Den senaste nyheten från Instagram Stories är att du numera även kan använda dig av Location Stories, vilket innebär att alla personer som taggar samma location (till exempel Malmö) kan välja att hamna i en och samma story som alla kan se. En story syns för dina följare, och även för andra - om de aktivt går in på din profil och klickar på din profilbild -  om du har ett offentligt konto, i 24 timmar innan den försvinner. Stories kan även synas under Instagrams flik “Upptäck”.  I dina inställningar kan du också ställa in vilka du vill ska kunna se din story.

Vad är bra innehåll på Instagram Stories?

Till att börja med; lägg inte upp sekvenser på Instagram Stories bara för sakens skull. Försök att alltid tänka på om det finns ett värde för mottagaren som tittar. Med det sagt behöver du inte skriva ett manus och regissera varenda sekvens - det är ju trots allt en in the moment-kanal. För att fånga dina tittare så kan det vara bra att till exempel jobba med storytelling, det vill säga att arbeta med återkommande sekvenser med karaktärer och röster och att lyfta dina personlighetsdrag, intervjua folk på events, visa vad som sker i din vardag, berätta spännande nyheter eller visa upp dina nya kollega eller partners. Men, kom ihåg - var inte för intern, tänk alltid “less is more” och våga “kill your darlings” och försök att hålla dig till de 15 sekunder du har tillgodo.

Varför är det bra att, som företag, använda Instagram Stories?

Vi på Mama Said Media ser samtliga av våra kanaler som skiftande möjligheter att nå ut med olika budskap till olika målgrupper. På LinkedIn håller vi en mer formell ton än vad vi gör på Facebook och i vårt Instagramflöde har vi möjlighet att skapa en närmare relation med våra följare, eftersom vi där kan interagera med dem på ett sätt som är svårare i de andra kanalerna. Dock håller vi gärna vårt Instagramflöde “rent”, snyggt, professionellt och till viss del personligt, men för att få utlopp för den där behind-the-scenes-känslan så är det kul att kunna komplettera med Instagram Stories där vi får möjlighet att visa upp en lite mer opolerad yta. Flera undersökningar visar på att människor vill följa människor - inte produkter och företag - och Stories är en utmärkt kanal för att visa upp personerna bakom företaget. Dessutom så kan följarna via Direct Message kommentera Stories-sekvenserna och när detta sker är man, som företag, på god väg att skapa det viktigaste ett företag kan ha - en genuin och äkta tvåvägskommunikation människor emellan.

Do´s:

  • Hitta just din ton och ditt uttryckssätt
  • Uppdatera din Story kontinuerligt
  • Våga testa olika koncept
  • Våga visa vem du är
  • Ha återkommande inslag
  • Se din Story som en kanal av högt värde där du kan kommunicera med dina följare
  • Svara alltid på meddelanden och kommentarer
  • Använd dig gärna av hashtags, geotaggar och Location Stories

Dont´s

  • Ha inte för många sekvenser på rad. Och ha absolut inte för många på rad i samma miljö. Less is more!
  • Håll dig inte till ett och samma format. Att köra 10 Boomerangs eller stillbilder efter varandra blir lätt tröttsamt, så variera! 
  • Lägg inte upp allt för interna sekvenser - tänk på att det som är kul och intressant för er kanske inte alltid är det för utomstående
  • Försök att hålla mobilen i styr under en festkväll. Fylle-stories är aldrig lika roliga dagen efter...
  • Lägg inte upp stories där ljudet är rent förkastligt. Blåst och skräniga konserter går alltså bort
  • Om du vill berätta något - håll dig till dina 15 sekunder! Behöver du berätta något som tar längre tid än så; avsluta alltid din mening. Fortsätt alltså inte samma mening i nästa sekvens

Alltså - för att lyckas på Instagram Stories krävs det en hel del eftertanke, timing och fingertoppskänsla från dig eller ditt företag: Vad vill du förmedla? Vad är intressant för den som tittar? Är det verkligen kul med tio likadana sekvenser? Men - framförallt så är det otroligt roligt att få visa upp den lite mer ostädade sanningen, skapa en mer personlig relation med sitt community och att få interagera med de som tittar.

Använder du Instagram Stories? Isåfall - HUR?


Här är några exempel på hur vi våra Instagram Stories kan se ut: