Så använder du LinkedIn på bästa sätt
När vi tänker på vår digitala närvaro i de olika sociala kanalerna kan LinkedIn lätt hamna i skuggan av Instagram och Facebook. Men faktum är att det är minst lika viktigt för både dig och ditt företag att synas även där, inte minst för seriositetens skull och för möjligheten att nätverka bland 500 miljoner användare. Tyvärr räcker det dock inte att bara ha ett registrerat konto, utan du måste aktivt visa de andra att du finns där. Lägger du däremot ner lite tid och vårdar ditt konto rätt, så är du en bra bit på väg – oavsett om du har ett person- eller företagskonto.
Berätta vem du är
Det viktigaste att börja med är att se över din egen profil och hur du presenterar dig själv. Det är trevligt och framför allt fördelaktigt att välkomna dina besökare med en personlig presentation. Denna bör vara kort och koncis, och med en tonalitet som passar din tilltänkta målgrupp. Presentera det viktigaste först och försök gärna få plats med det i dina två första meningar. Berätta om din kompetens genom att prata om det du kan bidra med i framtida uppdrag, då blir det lättare att ta till sig än om din kompetens bara radas upp.
Om du tycker att det är svårt att bestämma vad du vill ha med, ger vi här några rekommendationer på vad vi tycker att du ska ha med:
vad du jobbar med – det är en stor fördel om detta framgår tydligt.
vilka städer du jobbar i/ har möjlighet att jobba i, så att det blir lättare för framtida arbetsgivare att se om ni kan matcha geografiskt.
vilka dina främsta styrkor är, vad just du kan bidra med.
vad du brinner för och vad du har för drivkrafter, om du kan tillföra något utöver det vanliga.
om du har några specifika mål i din karriär – skriv det, det kan bekräfta målmedvetenhet eller hjälpa dig bana ny väg.
Profilbilden är viktig!
De kan kännas lite lustigt att bläddra bland sina selfies, eller att till och med arrangera en photoshoot för att ta bilder på dig själv. Men faktum är att det kommer löna sig att ha en profilbild på LinkedIn. Undersökningar visar att om du har en profilbild blir du automatiskt mer intressant för dina besökare, och får upp till 21 gånger så hög träff-rate. Så därför är det viktigt att du väljer din profilbild med omsorg. Den ger ofta besökaren det första intrycket, och det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. Exempelvis olika ansiktsuttryck, omgivningar eller bildkvalitet kan påverka besökarens intryck mer än du själv kanske tänker. Bilder som är professionellt tagna är alltid att föredra, men med det sagt behöver de inte nödvändigtvis vara tagna i en fotostudio – om din yrkesprofil inte specifikt gynnas av det. Du behöver istället tänka efter vad du vill att bilden ska förmedla för känsla. Generellt sett tilltalas människan mest av färgbilder i ljusa toner, snarare än svartvita bilder. Tittar du dessutom in i kameran utstrålar det en pålitlighet, som i yrkessammanhang kan vara till en stor fördel. Och ha alltid i bakhuvudet att bilden ska matcha ditt professionella jag, men att du ändå försöker bevara ditt personliga uttryck. Hitta balansen som känns bra för dig.
Stå för din kompetens
På LinkedIn är det viktigt att tänka bort allt vad jantelag heter, här ska du med stolthet berätta om din kompetens och vad som utmärker dig. Om det är fler som känner till din kompetens, gynnas du av att våga be dem intyga dina meriter på din profil. I dina profilinställningar finns det dessutom ett färdigt fält för dina meriter, så det är bara att fylla på med rätt kompetenser och erfarenheter!
Skriv gärna om dina tidigare arbetsplatser och återge din kompetenshistoria för framtida arbetsgivare. Genom detta kan de se om du har fler kompetenser som de kan få användning för, även om du bara har haft en kortare anställning.
Våga be andra om hjälp
Den här punkten går hand i hand med föregående. Att ha flera kompetenser uppradade säger nämligen inte särskilt mycket om du inte har folk som har intygat om dem. Var därför inte rädd att be både nuvarande och tidigare arbetsgivare, kunder eller medarbetare om hjälp att intyga om kompetenser eller till och med ge skriftliga rekommendationer. Denna funktionen är kanske en av de mest värdefulla på LinkedIn, och en funktion som även skiljer nätverket avsevärt från andra sociala nätverk. Men kom igår: Om du vill att andra ska intyga dina kompetenser och ge rekommendationer, bör du även göra detsamma till andra.
Dela med dig av dina kunskaper
Sharing is caring, och det gäller även på LinkedIn. Men se hela tiden till att det innehåll du delar är relevant för dina följare. Hur du än vänder och vrider på det handlar det i slutändan alltid om vad dina följare vill höra - inte vad du vill säga. Det är så du vinner i längden.
Det är smart att sätta upp en strategi för vem du är och vad du står för, och därmed vad du vill dela med dig av. Det kan vara allt från din kunskap och expertis, till artiklar och åsikter du står bakom. Det kan vara smart att bestämma några få ämnen du vill beröra i dina kanaler, ungefär tre till fem brukar vara lagom. Delar du med dig av ämnen som berör ditt kunskapsområde är det lättare att skapa innehåll som känns relevant för de som följer dig.
Tänk på att variera hur du delar med dig av dina kunskaper. Det behöver inte alltid vara egna uppdateringar, artiklar och annat egenproducerat innehåll. Din kunskap kan du även visa genom att dela andras artiklar, rapporter och liknande. Då bevisar du att du har koll på det senaste och håller dig ajour inom din expertis. När du delar andras innehåll är det bra att skriva din reflektion kring innehållet du delar, ta ställning eller ställa en öppen fråga. Då blir det lättare för andra att kommentera dina inlägg – och en engagerande diskussion kan uppstå i ditt kommentarsfält. Engagemang är alltid något att sträva efter eftersom det, enligt LinkedIns algoritm, är det som ger högst rankning.
Vid rätt tillfälle
Det är inte bara viktigt att tänka på vad du delar med dig av, tänk även på när du gör det. Vi har ungefär samma internetvanor, oberoende av vilka vi är. Vanligen scrollar vi igenom våra flöden när vi är på väg till jobbet, i samband med pauser på jobbet och någon gång på kvällen. Så det kan vara smidigt att sprida ditt innehåll runt sju på morgonen, och när vi vanligtvis har kafferast på våra arbetsplatser - vid tio på förmiddagen och tre på eftermiddagen. Eller - det som ofta funkar allra bäst: runt klockan 20-21 på kvällen. Men undvik fredagar och lördagar! Då brukar vi vara upptagna med annat, och framförallt så är vi sällan mottagliga för arbetsinriktat innehåll.
Posta kontinuerligt! De flesta kan säkert hitta något bra och relevant innehåll att dela med sig av då och då, men konsten är att göra det aktivt och ganska ofta. Det skapar trovärdighet och kan ge bra resultat om du jobbar kontinuerligt med LinkedIn.
Interagera mera!
Precis som vi tidigare har konstaterat så är det viktigt att ha ett engagerande konto. Men något som faktiskt är lika viktigt är att du interagerar med andra och inte bara är aktiv hos dig själv. Det räcker inte att bara du vet vad du är bra på. Syns du inte finns du inte, och det gäller även din kompetens. Dessutom är det bra att prata med andra för att inte framstå som en person som bara pratar och bryr sig om sig själv - så visa genuint intresse för andra. Gilla deras innehåll och kommentera eller dela deras inlägg om det känns relevant även för dig. Håll alltid en vänlig ton och uppmuntra till vidare konversation. Egentligen är det precis som ett vanligt mingel, så alla sociala koder gäller även här. Allt som du skulle kunna säga, och besvara, ansikte mot ansikte är precis så du bör tänka kring interaktionen här. Och kom alltid ihåg att svara på kommentarer!
Det är också bra att börja följa de företag som du skulle vilja jobba på, eller på annat sätt komma i kontakt med. Försök att göra dig synlig för allt och alla som kan vara intressanta att ha i ditt nätverk. Ytterligare ett bra sätt att stärka din profil och ditt varumärke på är att hitta relevanta grupper att gå med i. Ställ frågor, kommentera och dela med dig av relevant innehåll. Visa vad du kan, och gör det på ett så ödmjukt sätt som möjligt. Då kan du även här skapa dig ett gott rykte hos framtida arbetsgivare, medarbetare eller kunder.
Om du använder LinkedIn varje dag är du en av 500 miljoner. För att du ska sticka ut ur mängden och synas ordentligt behöver du lägga ner både tid, energi och engagemang. Annars är det lätt att du försvinner i mängden. Tänk hela tiden på att skapa relevant innehåll som ger så pass högt värde för mottagaren att de vill engagera sig och kommentera dina inlägg. Har du som rutin att avvara en stund om dagen kommer du snabbt märka stor skillnad. Och med tanke på hur många människor du, på ett så enkelt sätt, har chans till att nätverka med på LinkedIn – så är det väldigt värdefull tid att investera i. Lycka till!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Därför gynnas du av att ha en företagsblogg
7 tips för att skapa bra innehåll
Facebooks nya algoritm - så skapar du bra innehåll