Det här gäller för Instagrams algoritm
Sedan mars 2016 använder Instagram en ny sorts algoritm, vars syfte framförallt är att du ska se det du faktiskt bryr dig om först. Instagramanvändare missar nämligen i snitt 70 % av innehållet som kontona de följer publicerar. Bilderna publiceras alltså inte kronologiskt på samma sätt som tidigare, utan relevansen står i centrum. Detta innebär främst att du måste vara medveten om att mottagandet, samt din respons, ligger till grund för hur mycket du kommer synas på Instagram då de vill åt en sorts positiv spiral. Vill du växa som till exempel företag eller influencer så är det smart att ha algoritmens grundregler i bakhuvudet. Nedan följer ett par handfasta råd för att du inte ska bli bortglömd på grund av det relativt nya systemet.
Interaktion är vitalt
Interagera mycket och med många! Om du vill synas räcker det alltså inte bara med att publicera intresseväckande bilder, du måste numera även se till att svara på dina följares kommenterar och själv göra dig hörd via exempelvis kommentarsfälten. En bra tumregel är att alltid svara på kommentarer fort och alltid med minst fyra ord. Att skicka iväg en ensam emoji eller ett generiskt “Snyggt” eller “Love it!” räcker inte för att du ska belönas med uppmärksamhet. Gilla, svara, följ, kommentera och diskutera - var så aktiv du kan utan att mista din autenticitet, naturligtvis.
Skapa ett engagemang - snabbt!
Det du publicerar måste kort och koncist vara tillräckligt engagerande för att dina följare ska vilja reagera omedelbart. För att algoritmen ska lyfta fram ditt inlägg så måste ett visst engagemang ha uppnåtts inom kort, helst inom 15 minuter (!) Ett tips är att bara publicera inlägg när dina följare är aktiva. För att få stenkoll på bland annat det kan du numera skapa ett företagskonto som låter dig mäta all aktivitet. Vart kommer dina följare ifrån? När är de mest benägna att gilla och kommentera? Vad är det för bilder de faktiskt gillar? Finns det något mönster? Allt detta kan du få fram genom statistiken som finns att tillgå när du har ett företagskonto.
För att lyckas med att bli uppmärksammad av algoritmen så har folk även provat att skapa sig egna nätverk - så kallade pods - där man meddelar när man behöver hjälp med att få snabb respons. Om du sköter ett företagskonto så kan du förslagsvis säga till dina kollegor när ett nytt inlägg har publicerats. Om detta blir för uppenbart känns det dock inte längre genuint eller legitimt. Det finns även indikationer som pekar på att Instagram motarbetar detta genom att försöka identifiera och “banna” de som använder sig av pods. De bör alltså användas med försiktighet!
Rörligt innehåll är ett vinnande koncept
Att välja att publicera rörligt innehåll premieras och rankas högre - algoritmen håller nämligen koll på hur länge du konsumerar ett visst innehåll. Videos skapar också i regel ett större engagemang än en stillbild. Ses den dessutom flera gånger, och är något som Instagrams användare aktivt söker efter, påvisar det att den är bra och prioriteras därmed av algoritmen. Ett alternativ till videos är boomerangs eller den relativt nya funktionen som gör det möjligt att ladda upp flera bilder i samma inlägg. Det gör nämligen också att man stannar kvar vid ditt inlägg extra länge. Självklart kan du också försöka skriva något som är så slagkraftigt och intresseväckande att dina följare stannar upp, men det ger inte lika garanterad effektivitet.
Kontinuitet
Kontinuitet är viktigt ur många synvinklar. Att publicera inlägg med jämn och hög frekvens gör din närvaro naturlig i folks flöden och Instagram snappar upp att du är en flitig och engagerad användare som bör få synas ordentligt.
Att lägga ner tid på ditt kontos visuella identitet, och skapa en strategi, kan låta främmande och aningen pretentiöst. Men det är en faktor som spelar stor roll och som kan hjälpa till avsevärt. Ett konsekvent, genomtänkt flöde - både visuellt och innehållsmässigt - genererar ett större engagemang vilket den nya algoritmen är designad att fortsätta uppmärksamma. Det är inte så abstrakt som man kan tro - identifiera vad som brukar få mest respons - genom en egen analys eller genom att skapa ett företagskonto - och återkom sen till det. Skapa dig ett vinnande koncept. Undermedvetet kommer du att bli associerad med en viss estetik och ett visst innehåll om du kontinuerligt använder vissa element. Det är sällan gynnsamt med ett spretigt flöde - ofta fungerar nischade konton bättre än de som publicerar flera olika typer av bilder.
Ska man använda hashtags?
Det korta svaret är ja, men gör det på rätt sätt. Det är viktigare än någonsin eftersom man nuförtiden kan följa en hashtag. Lyckas man välja ett attraktivt ord som verkligen passar bilden man lägger upp, så kommer man dyka upp i andras flöden utan att de behöver följa ens konto först, vilket är lika med mer uppmärksamhet och fler följare. Att använda en drös med ord som inte har någonting att göra med bilden är det dock ingen bra idé - algoritmen kommer så småningom kategorisera det som ett sorts fusk. Välj alltid en rimlig mängd relevanta hashtags istället som känns mitt i prick. Du vill att rätt publik ska hitta och sprida den.
Sammanfattningsvis så handlar det om att vara så aktiv du kan utifrån några givna parametrar. Genuinitet, interaktion och maximalt engagemang står i centrum. Man kan kanske vid första anblick tycka att Instagram kräver lite väl mycket för att man ska få behålla sin plats i rampljuset - men algoritmen främjar också transparens och en sorts tvåvägskommunikation. Detta kommer troligtvis göra att följarna, den potentiella målgruppen, känner sig närmre kontona de följer. Och det vill vi ju.
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Sex sätt att lyckas på Instagram
7 tips för att skapa bra innehåll
Facebooks nya algoritm - så skapar du bra innehåll