Hur får man folk att läsa nyhetsbrev?
Hur ska du som företag göra för att nå ut med ett nyhetsbrev som mottagaren faktiskt läser? Ett nyhetsbrev som mottagaren känner att den faktiskt får ut någonting av? Vi på Mama Said ger er några av våra bästa tips när det kommer till att öka chanserna till högre öppningsgrad och call to action.
Många företag lockar med rabatterade priser när man signar upp sig på deras nyhetsbrev. Du kanske får 10% rabatt vid nästa köp... Men sen då? Vad får du ut av att få nyhetsbrev från just det företaget? Handen på hjärtat, hur många nyhetsbrev läser du? Hur många nyhetsbrev har du öppnat i mailen och känt ”Ah, nu lärde jag mig någonting nytt”. Förmodligen gör du som många andra och bara markerar nyhetsbrevet och slänger det direkt i papperskorgen.
Ge mottagaren någonting extra
Ett exempel: Du driver en butik som säljer skor och varje vecka skickar du ut nyhetsbrev om ungefär samma saker. Du har rabatt på någon speciell färg, eller så vill du tipsa om att det är dags att köpa sandaler eftersom att sommaren är här. Tänk istället att du vill ge mottagaren av nyhetsbrevet något mer. Skriv gärna att du har rabatt på till exempel sneakers, men ge också mottagaren en snabb guide till hur man bäst gör rent sina skor. Gör det gärna som en tipslista som är enkel att läsa och som är snyggt layoutad. Säljer du barnskor? Då kan du skriva en kort guide till hur man som förälder mäter barnets fötter. Eller så kan du ge stylingtips på hur man bäst bär sommarskorna. Ge mottagaren någonting som den känner att den inte får någon annanstans, plus rabatten du vill erbjuda och information om nyheter.
Så skriver du en bra rubrik
Rubriker är viktiga i alla artiklar, men så också i nyhetsbrev. Skriv lockande rubriker, men inte bara clickbaits, det vill säga rubriker som lovar runt men håller tunt. Mottagaren ska inte känna sig besviken när den har klickat på nyhetsbrevet. Känslan ska istället vara ”Åh, det här var bra, det här vill jag inte vara utan”. En bra rubrik får gärna vara uppbyggd med sex ord, varken kortare eller längre. Tänk ut vad du själv skulle lockas av i en ämnesrad du får i din inkorg. Vad ger dig känslan av ”Det här vill jag öppna och läsa”? Utgå ifrån dig själv när du skriver nyhetsbrevet.
”Använd bilder som är klara, skarpa och ljusa”
Hur ofta ska nyhetsbreven skickas ut?
Många företag skickar ut nyhetsbrev en gång i veckan, oavsett om de har något intressant att säga eller inte. Visst är det bra med kontinuitet, men risken är stor att mottagaren väljer att avregistrera sig om du spammar. Man får helt enkelt testa sig fram som företag gällande när och hur ofta man ska skicka ut nyhetsbrevet. Det behöver inte komma exakt samma tid, vecka efter vecka. Är det soligt ute är många förmodligen utomhus och har inte tid att läsa ditt nyhetsbrev. Välj en tid då du vet att folk är aktiva med sina sociala medier och läser sin mail. Beroende på innehåll kan du styra vilken tid det ska skickas ut. I regel brukar man säga att kvällstid är bra, efter klockan 20:00. Alternativt kan du skicka ut ditt nyhetsbrev tidigt på morgonen. Testa dig fram och se vad som passar just ert företag bäst.
Utseendet är viktigt
Använd bilder som är klara, skarpa och ljusa. Nyhetsbreven får gärna kännas inspirerande och härliga, oavsett om du säljer gräsklippare, kläder eller sociala medier-tjänster.
7 tips på program att göra nyhetsbrev i
Det finns olika program att göra sitt nyhetsbrev i. Bestäm vilka färger och typsnitt ni ska använda er av och håll er till dessa. På så sätt känner mottagaren igen sig i ert manér när ni skickar ut nyhetsbrevet.
Lycka till med ditt nyhetsbrev!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Facebooks nya algoritm - så lyckas ni som företag
7 tips för att skapa bra innehåll
Fem sajter för gratisbilder