Så skapar du ett enhetligt flöde på Instagram

Gör ett enhetligt flöde på Instagram

Instagram har idag över 700 miljoner användare och är en av de största sociala kanalerna. Därför kan det vara svårt att nå ut i bruset. För vissa typer av Instagramkonton kan det vara fördelaktigt att ha ett enhetligt och fint flöde med tanke på att väldigt många människor uppskattar det stilrena och gärna följer strukturerade och snygga flöden. Här är tips på hur du kan tänka för att skapa ett enhetligt Instagramkonto.

Varför finns jag på Instagram?

Vad är det du vill förmedla med ditt konto? Säljer du produkter eller upplevelser? Vill du skapa en känsla hos följarna eller är det ett köpsug du vill väcka? Bena ut vad det är som ska synas i ditt flöde och håll dig till ungefär tre teman eller ämnen.

Använd ett och samma filter

Att lägga ett och samma filter över alla bilder kan ge ett enhetligt intryck. Men tänk på att vissa filter bara gör sig väl på ljusare bilder. Vissa gånger kan det vara svårt att få till en bra bild med filter från Instagram. Det finns många bildredigeringsappar, till exempel Snapseed eller VSCO, där det finns ytterligare filter att välja mellan.

enhetligt_flode_instagram_1.jpg

Håll färgtonen

På Instagram kan du välja att färgsätta en bild. Håll samma färgton på samtliga bilder. Blått ger ett kallare intryck medan gult eller rött gör att du får en varmare känsla. Bestäm vad ditt konto ska stå för och uttryck det genom bilderna med allt från motiv till färger. Ett tips kan vara att kika på din logotyp om du har ett företag. Vilka färger har den? Utgå gärna från den för att skapa igenkänning hos dina följare.

Stick inte ut

Är alla motiv ljusa på dina bilder? Bryt då inte av med något färgstarkt. Det sticker ut rejält i flödet och kan få det att kännas som att just den bilden inte riktigt passar in. Håll dig till motiv i liknande färger och nyanser.

Våga fråga

Kommunicera med dina följare. Vad vill de att du ska dela med dig av? Vilka bilder är deras favoriter? Vilka bilder får flest likes? Vad kommenterar dina följare på? Lyssna, ta in och agera efter svaren.

enhetligt_flode_instagram_2.jpg

Låt dig inspireras av andra

Vilka företag eller konton gör liknande saker som du? Följ och låt dig inspireras av andra – det finns så mycket att hämta från Instagram. Du behöver alltså inte vara rädd för att inspireras, men var noga med att bjuda på taggningar och tacka för inspirationen.

Kill your darlings

Vissa bilder kanske du inte hinner lägga massa tid på att redigera eftersom du vill att den ska komma upp snabbt. Så även om det kan svida kan det vara bra att gå in och radera bilder ibland. Märker du att din bild sticker ut för mycket från ditt egentligen ganska enhetliga flöde; radera den. Ett tips är att göra ett bildspel och lägga mest tid och energi på den bilden som syns först. Resten av bilderna ska absolut ha samma ton och känsla, men du behöver kanske inte lägga lika mycket tid på alla.

Ha dubbla konton eller använd Snug

Att ha dubbla konton kanske kan vara lite överkurs, men att skapa ytterligare ett konto som är dolt kan vara ett smart sätt för att se om en bild passar in i ditt flöde. På det dolda kontot kan du experimentera med filter och färger utan att det påverkar ditt riktiga konto som syns utåt. Ett annat sätt att förhandsgranska flödet på är att använda appen Snug som finns att ladda ner både i AppStore och Google Play.
 

5 bästa apparna för ett snyggt flöde

Utöver de nämnda apparna ovan, VSCO och Snapseed finns det flertal appar för att förbättra och förfina bilder. Här är fem av de som vi tycker är bäst.

1. Unum - Planera ditt flöde så att det blir perfekt

enhetligtflodeinstagram.jpg


2. Afterlight - Massor med snygga ramar och fina filter

afterlight.jpg


3. Faded - En redigeringsapp som ger en mjuk känsla i dina bilder

faded.jpg


4. Whitagram - Vita snygga ramar till bilderna

whitagram.jpg


5. Phonto - Lägg till text på bilderna

phonto.jpg

 

Stort lycka till med flödet!


PS. Vill du jobba som Social Media Manager? Eller är du egenföretagare och vill bli bättre på era sociala medier? Välkommen att gå vår webbutbildning Social Media Academy. Du får lära dig allt från hur du kommunicerar för att nå ut till hur du mäter och analyserar, gör en strategi, skapar innehåll, skriver bra captions, jobbar med annonsering på Facebook och Instagram och mycket mer. När du är klar så har du lärt dig allt du behöver för att kunna jobba som ansvarig för sociala medier på ett företag. Tycker du att det här låter intressant? Du är inte ensam — över 800 elever har gått Social Media Academy!