Så gör du för att annonsera på Facebook
Att nå ut via sociala medier med ditt företag behöver inte alls vara så krångligt. Med hjälp av Facebook kan du skapa annonser och även marknadsföra blogginlägg. Här är en guide till hur du går tillväga och svaren på varför du ska annonsera via Facebook.
Genom att annonsera på Facebook når du ut till ett visst antal personer och en viss typ av målgrupp. 74% av de som använder internet har ett konto på Facebook*. Att finnas och synas på Facebook när man har ett företag är därför viktigt. En Facebook-annons kan se ut på lite olika sätt. Längre ner i texten beskriver vi några sätt att annonsera på.
Vilka fördelar finns det med FB-annonsering?
Till att börja med så är det mätbart. Du kan alltså tydligt se hur många som sett din annons och i vilken målgrupp de finns. Du får helt enkelt tillgång till en detaljerad målgruppsdata, vilket är väldigt värdefullt. Det är värdefullt för att ju mer du vet om din målgrupp, desto mer kan du anpassa dina annonser och ditt innehåll utefter vad de behöver och vill ha. Målgruppsanpassning är A och O när det kommer till annonsering på Facebook. En annan fördel med annonser på Facebook är att du kan kommunicera med dina kunder, det går inte att göra via andra annonser. Du kan ställa frågor och få svar på ett enkelt och smidigt sätt. Det är en fördel att annonsera på Facebook eftersom du nåt så många människor, för en relativt liten peng. Med hjälp av Facebook når du ut till många och har en chans till stor spridning, det är en stor fördel.
Varför ska du annonsera på Facebook?
Den årliga undersökningen svenskarna och internet visar att 95 procent av alla svenskar över 12 år har idag tillgång till internet i hemmet. Samma undersökning visade att upp till pensionsåldern använder så gott som alla (99%) internet. Du, som företag, behöver alltså vara där alla är och ständigt visa att du finns och påminna om din existens. Genom Facebook kan du göra enkla, snygga och prisvärda annonser. Tänk på att ha ett relevant budskap och att du vill ge dina kunder någonting. Du visar att du finns genom att vara närvarande där det händer.
Vad kostar det?
Du kan välja om du vill betala per tusen visningar (cpm) eller per klick (cpc). Är ditt mål att annonsen ska få stor spridning och att så många som möjligt ska se den, så är det bra att betala per visning. Du betalar då ingenting för klick. Det finns olika sätt att betala på när du väljer att göra en annons eller marknadsföra ett inlägg. Du kan ange en budget och ett bud och Facebook överskrider aldrig ditt maxbelopp. När du spenderat de pengar du valt att lägga, försvinner annonsen. Tips! Börja med små summor och en smal målgrupp.
Skräddarsy efter dina behov
På Facebook kan du skräddarsy dina annonser. Ska det vara en bild? Ett bildspel? En video och/eller länkar? Samla på dig kunskap om just din målgrupp. Vad vill de ha för tilltal? Hur fångar du deras intresse bäst? Tänk på att du enbart har en kort stund på dig att fånga någon som surfar runt på nätet. Det du skriver i din annons ska väcka intresse och inte vara för långt. Säljer du en produkt? Använd bilder i din annons där en eller flera människor använder produkten, istället för bara en bild på just din produkt. Då känns annonsen mer naturlig i personens flöde. I Facebooks kreativa studio kan du förhandsgranska din annons, men även få inspiration från andra annonser. Du kan se hur din annons kommer att se ut i mottagarens mobil och välja det format som passar just ditt företag bäst. Testa dig fram med olika målgrupper och se vad som fungerar bäst för just ditt företag. Kolla upp dina konkurrenter. Vilka är det som gillar deras sida? Vad är de i för ålder? Sikta in dig på den målgruppen.
Vilka regler finns?
Du kan läsa alla regler inne på Facebook. När du gjort din annons kommer den att granskas innan den visas. Det görs för att säkerhetsställa att den följer Facebooks regler när det kommer till annonser och det brukar ske inom 24 timmar. Det är viktigt att målsidan som du länkar till fungerar fullt ut, annars kommer annonsen inte att godkännas. När du väl blivit godkänd får du ett meddelande om att annonsen är klar. Blir den inte godkänd får du veta vad som behöver ändras och vad som strider mot Facebooks regler.
Vilken målgrupp når du?
Precis den målgruppen du vill nå ut till. Är det till exempel gifta kvinnor i åldern 18-25 år som har barn som du vill nå ut till? Då kan du ställa in det när du skapar din annons. Med hjälp av Facebooks målgruppssegmentering får du synas hos en specifik målgrupp, men du kan också styra in annonsen på människors intressen eller geografiska område. Vill du nå de som sitter med sin iPhone? Eller vill du hellre nå de som sitter och surfar vid datorn? Det går också att ställa in. Det går alltså att nischa sina annonser väldigt mycket med hjälp av Facebooks annonseringsverktyg.
Har du en blogg?
Jobbar du som influencer och har en blogg? Då kan du skapa en Facebook-sida för din blogg och länka till dina inlägg där för att sen marknadsföra dina inlägg. För en liten summa pengar kan du nå betydligt många fler läsare än du gjort bara genom att dela ditt inlägg på din vanliga, privata Facebook.
Steg för steg hur du marknadsför ett inlägg
Konvertering
Konvertering handlar om att få dina besökare att göra det du vill på din hemsida eller i din app. Om du till exempel driver en e-handel vill du förmodligen sälja produkter. Du vill fånga kundens uppmärksamhet och få den att handla. Du kan med hjälp av en facebookpixel – som du lätt installerar på din sajt – se om någon lagt en vara i kundkorgen genom din annons. Få fler kunder att göra något specifikt på din sida.
Hur ser en lyckad annons ut?
En bra Facebook-annons ger läsaren någonting mer än ”Här får du 10% rabatt”. Tänk istället att du ska bjuda på värdefullt innehåll snarare än att spotta ur dig reklam. Om du till exempel driver en inredningsbutik – gör då en artikel till din sida med ”5 saker som gör om ett helt rum”. Eller om du driver en frisörsalong – bjud på stylingtips istället för att bara göra reklam om att du finns. Kanske kan du göra en kort video på en minut där du lockar ett perfekt sommarhår. Ge dina potentiella kunder någon form av värde i din annons.
Ge inte upp
Sociala medier och Facebook är föränderligt. Saker och ting kan förändras snabbt; det som fungerade förra månaden kanske inte alls fungerar nästa. Försök att hänga med i vågorna istället för att kämpa emot. Ta emot feedback, spana in dina konkurrenter och ha is i magen. Börja smått och skala sen upp. Investera inte massa pengar på annonsering på Facebook direkt, utan börja med en liten summa varje vecka. Då kan du komma långt!
Stort lycka till med dina annonser och marknadsföringar på Facebook!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Så skapar du ett enhetligt flöde på Instagram
Sex sätt att lyckas på Instagram
Facebooks nya algoritm - så skapar du bra innehåll