Senaste nytt om Instagrams algoritm

Myter och sanningar om Instagrams algoritm

Syns dina uppdateringar i flödet på Instagram? Vilka ser dina bilder och vilka gör inte det? Är shadowbanning ett riktigt fenomen? Instagrams algoritm har länge varit ett omdiskuterat ämne där det har varit svårt att veta hur det egentligen ligger till. Vad är myt och vad är egentligen sanning? Vi har tagit reda på vad Instagram själva säger!

I en artikel från TechCrunch, baserat på en intervju med Julian Gutman från Instagram, står det att användarna missade 70 procent av det som postades innan de ändrade om den kronologiska ordningen i uppdateringen. Med Instagrams nya algoritm, som är sorterad efter relevans anpassad för dig, ska du numera se 90 procent av det som läggs ut. Det finns tre olika faktorer som avgör om dina uppdateringar på Instagram syns i dina följares flöden eller inte. Här benar vi ut hur du kan tänka för att du ska synas och vad Instagram föredrar.

1. Tidpunkt och timing

Det är absolut bäst att posta inlägg när du tror att dina följare kommer att interagera med dig. Det är alltså inte en bra idé att posta mitt i natten då de flesta av dina följare förmodligen sover. Nya inlägg prioriteras högre av Instagram än gamla, så posta när du tror att dina följare är vakna – och är inne på Instagram.

2. Relationen och kommunikationen

Att bli taggad av andra är bra och ökar sannolikheten att dina inlägg visas för dina följare i flödet. Instagram gillar att du har en nära relation med dina följare, så – kommunicera med dem och kom ihåg att även göra det i dina följares inlägg, inte bara i dina egna. Kommentera hos dina följare och skriv gärna till andra som kommenterat en post hos någon du följer.

relation_instagram.jpg

3. Intressen hos dina följare

Om ditt inlägg innehåller sånt som dina följare har gillat innan ökar chansen att ditt inlägg syns. Alltså – om det finns ett intresse för ditt innehåll hos dina följare, kommer du rankas högre av Instagram. Hur vet Instagram vad som är viktigt för dig eller dina följare? Jo, det baseras på ditt och följarnas beteende och vad du och de har gillat tidigare.

instagram.jpg

Myter om algoritmen

Det finns en rad myter kring Instagrams algoritm; Här är fem av myterna som alltså inte stämmer, enligt Instagrams team.

Myt 1: ”Du syns mer genom att använda stories och göra livesändningar” – Falskt!

Sant: Stories och livefunktionen ger inga pluspoäng. Men att använda de funktionerna kan såklart ge dina följare mervärde, och det kan bygga starkare relationer mellan dig och dina följare.

Myt 2: ”Vissa hashtags är shadowbannade och använder du dem så syns inte dina bilder” – Falskt!

Sant: Alla bilder du postar syns i flödet någon gång. Och enligt Instagram själva existerar inte så kallad shadowbanning. Bilderna ”göms” aldrig, men det kan däremot krävas en hel del scrollande för att dina uppdateringar ska synas. Det har dels att göra med hur många konton dina följare följer, och dels hur mycket engagemang du lyckas skapa på dina poster – det vill säga hur mycket dina följare kommenterar och gillar dina inlägg.

instagram_flode.jpg

Myt 3: ”Det är en fördel, rent räckviddsmässigt, att ha ett företagskonto” – Falskt!

Sant!: Det finns varken för- eller nackdelar, rent räckviddsmässigt, med att ha ett företagskonto vs. ett personligt konto.

Myt 4: ”Du blir straffad om du använder för många hashtags” – Falskt!

Sant!: Det stämmer inte att Instagram straffar dig om du använder många hashtags. Tagga på, men håll dig ändå gärna till relevanta hashtags.

Myt 5: ”Videos prioriteras framför bilder av Instagram” – Falskt!

Sant: Det är ditt eget användande som styr hur mycket videos och bilder du ser. Om du tittar mycket på videos kommer alltså fler videos att dyka upp i ditt flöde – och tvärtom.

Så vad kan vi dra för slutsatser av det här?

Du behöver inte vara rädd för att använda för många hashtags, shadowbanning existerar inte, du ska fortsätta vara aktiv i dina relationer på Instagram och alla dina bilder och videos syns någon gång – frågan är bara när.

Vi har hittat information om Instagrams algoritm i den här artikeln hos TechCrunch.