Därför ska du annonsera hos influencers
Att marknadsföra sig via influencers har visat sig bli allt mer populärt. Men varför ska du som företag betala en influencer för att synas i deras kanaler? Här är sex anledningar till att just ditt företag bör jobba med influencer marketing i höst.
Du har antagligen hört talas om influencer marketing innan, men kanske vet du inte riktigt varför ditt företag ska jobba med det?. Varför inte bara marknadsföra företaget i de vanliga kanalerna såsom tidning, radio, tv och banners på sajter? Jo, faktum är att en influencer kan ge dig och ditt varumärke så mycket mer, än vad ovan kanaler kan. Influencer marketing ökar stadigt och det finns därför många goda anledningar att jobba med influencers. En undersökning gjord av Ipsos – på uppdrag av Google – visade att 70% av tonåringarna på Youtube litade mer på influencers än på traditionella kändisar. Faktum är att 93% av de marknadsförare som medverkade i undersökningen säger att influencer marketing kan bidra till att skapa varumärkeskännedom. Och 76% säger att det kan bidra till att öka kundlojaliteten.
1. Du kan nå helt nya kunder
Samhället blir mer och mer digitalt – det är fakta. Många konsumerar media via sina mobiler och datorer och en målgrupp du vill nå kanske inte ens läser tidningar längre eller tittar på traditionell tv. De människor och potentiella kunder du vill nå är användare av Instagram och Youtube eller läser bloggar. Därför är det där du ska finnas. Genom att marknadsföra dig via influencers har du möjlighet att nå personer du kanske inte hade nått annars. Hela 40% använder sig av ad-blockers, så väljer du att annonsera i en klassisk banner riskerar du med andra ord att kasta pengar i sjön. De du vill nå ser inte dig. De vill inte se dig. Om du däremot väljer att samarbeta med en influencer som har en stark och köpstark målgrupp, är du ett steg i rätt riktning.
2. Du får större trovärdighet
När du känner någon – eller som i bloggvärlden får en känsla av att du känner personen du följer – tar du till dig av vad den personen säger. Du inspireras förmodligen av personen; vad den har på sig, var den äter och till vilka destinationer personen reser. När en influencer tycker om en produkt eller en tjänst syns och märks det i dennes sociala kanaler. Det är viktigt att personen eller personerna som ska lyfta ditt företag tycker om det på riktigt. Och kan stå bakom det. Ett personligt inlägg ger större trovärdighet än om du som företag styr för mycket av innehållet i samarbetet. Tre av fyra bloggläsare i Sverige har köpt en produkt som bloggaren i fråga har rekommenderat.
3. Du rankas högre på Google
Att rankas högt på Google är viktigt för alla företag. Att synas är att finnas och genom att marknadsföra dig via en influencer får du en skjuts. När influencern skriver om ditt företag och jobbar med SEO rankas du högre på Google. Du kan även göra en deal med influencern om att materialet hen producerar är okej för dig att använda på din hemsida eller i dina sociala kanaler.
4. Du kan bygga långsiktiga kampanjer
Genom att använda dig av en eller flera influencers kan du göra en längre kampanj. Välj en eller flera influencers som du som företag vill arbeta med och lägg upp en tydlig tidsplan. Det kan handla om ett inlägg i veckan i en månad eller kanske något inlägg i månaden under ett år. Ju längre kampanj desto mer trovärdigt känns det att influencern verkligen brinner för din produkt eller tjänst. Att jobba långsiktigt i den här branschen är alltså viktigt.
5. Du får tydliga mätningar
Många influencers är noga med att dela med sig av statistiken efter en genomförd kampanj. De influencers som arbetar med en portal får ofta hjälp med att sammanställa en rapport efter kampanjens slut. Då får du se svart på vitt hur många som engagerat sig, gillat och kanske handlat din produkt. Att få se exakt vilken målgrupp du når ut till är en bra grund för ditt företag att stå på. Men att jobba med marknadsföring, oavsett kanal, kan ta tid. Så ha is i magen och tänk långsiktigt.
6. Du kan jobba med flera samtidigt
Bara för att en blogg har många läsare eller många följare på Instagram behöver det inte betyga att engagemanget är högt. Störst är inte alltid bäst – det viktigaste är att engagemanget är högt. Du behöver nödvändigtvis inte jobba med de allra största (och dyraste!) micro-influencers har ofta ett stort engagemang hos sina läsare och följare.
När du väljer att jobba med en influencer är det viktigt att ni pratar igenom vilket upplägg som passar båda bäst. Är det film på Youtube? Ett blogginlägg? Eller en serie bilder på Instagram? Många influencers säljer paket där du kan få synas i alla de olika kanalerna, men på olika sätt. Gör en tydlig brief och prata om förväntningar, arvode och mål innan ni sätter igång. Ni kan prata igenom vilken tid på dygnet influencern brukar ha störst engagemang och jobba därefter. På så sätt slipper ni de missförstånd som kan uppstå.
Stort lycka till med att marknadsföra ditt företag via influencers i höst!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Därför gynnas du av en företagsblogg
Därför är det som företag lönsamt att sponsra podcasts
En guide i influencer marketing