Varför ni som företag bör använda er av storytelling

Så kan ni arbeta med storytelling

I en värld som blir allt mer digitaliserad så uppskattar vi det personliga – berättelserna och verkligheten. Faktum är att berättelser ofta gör ett större intryck på oss än formella beskrivningar, och det kan hjälpa till att stärka ett företags identitet och göra dem minnesvärda. Här delar vi med oss av hur storytelling kan gynna ett företag, och hur man använder det på bästa sätt.  

Storytelling - vad innebär det?

Storytelling används för att stärka ett företags innehåll och leder, i många fall, till att kunder får ett starkare intryck av företaget i fråga. Storytelling innebär helt enkelt att man delar med sig av berättelser och tidigare händelser från verkligheten. Detta istället för att använda sig av opersonliga slogans och budskap som varken är sanna eller direkt kopplade till företagets historia. När storytelling används inom marknadsföring och kommunikationsbranschen kallas det oftast för corporate storytelling.

När ett företag använder sig av storytelling bör syftet inte vara att sälja. Det bör snarare användas för att knyta kontakter och för att försöka bli ihågkomna. Kom ihåg att det lätt blir tydligt om ett företags berättelse inte är tagen ur verkligheten, eller bara används för att marknadsföra en produkt eller tjänst.

Det är viktigt att tänka på att storytelling inte innebär att ni ska hitta på en historia. Berätta istället bara sanningen! Hur startade ni? Vad tror ni på?

Det är viktigt att tänka på att storytelling inte innebär att ni ska hitta på en historia. Berätta istället bara sanningen! Hur startade ni? Vad tror ni på? Eller vad har ni varit med om under er tid som företag? En lyckad storytelling leder i många fall till att kunder minns er, för vidare er berättelse och kommer tillbaka för era produkter eller tjänster. Allt detta utan att ni direkt behöver sälja in dem.

toa-heftiba-195458-unsplash.jpg

3 sätt som storytelling kan hjälpa ert företag på

  • Det tillåter er, som företag, att ge uttryck för en personlighet, vilket gör det lättare för kunder att känna igen sig.

  • Ni får en möjlighet att lyfta era anställda eller händelser som skett på företaget, vilket gör ert innehåll mer äkta än om ni enbart följer rådande trender.

  • Det skapar en vilja hos kunder att komma tillbaka, precis som med en vän man inte träffat på länge, där man vill uppdateras om vad som har hänt sen sist.

Storytelling - hur gör man?

Börja med att tänka ut vad ni har varit med om och vad som kan vara intressant för andra att ta del av. Är det kanske berättelsen om hur ert företag startade? Är det en händelse som ni varit med om? Eller är det helt enkelt grundarens historia sen barnsben?

För att hitta den mest relevanta berättelsen är det viktigt att tänka på följande:

  • VEM vill ni nå ut till?

  • VARFÖR berättar ni just den här storyn?

  • VAD är målet med berättelsen?

Håll historien kort och personlig – men inte privat. Ha gärna med människor och se till att berättelsen följer den dramaturgiska modellen! En kort men spännande historia är lättare att återberätta och har större chans att spridas vidare och fungerar bra i marknadsföringssyfte.

Det kanske mest självklara företaget som har lyckats med sin storytelling är IKEA. Ingen har nog lyckats undgå historien om de småländska skogarna, Ingvar Kamprad och hur han arbetade sig uppåt från ingenting.

Berätta - vilka är ni?

Så, gå in på er hemsida och uppdatera sidan “om oss”. Berätta er historia och sprid den! Vi ser fram emot att höra om allt spännande ni har varit med om. Ni kan väl berätta om er eller ert företags historia i våra kommentarer?

Lycka till!