Därför gynnas du av att ha en företagsblogg

Fördelarna med en företagsblogg 

Företagsbloggar får allt mer fokus. De uppmärksammas för bra innehåll, och rankas i olika listor efter hur bra de är. Och egentligen är det inte så konstigt, utan kanske snarare på tiden, att fler ser värdet av en bra företagsblogg; en samtida effektiv kommunikationskanal där du på ett digitalt plan kan kommunicera och skapa en relation med din målgrupp, inbringa förtroende och skapa trovärdighet. Och lägger du ner tid på att skapa bra innehåll, så kommer du få mycket tillbaka.

SEO

Många letar idag efter företag, tjänster och kompetenser via Google, och det är viktigt att möta målgruppen på deras villkor. Det ligger ett enormt värde i att hamna högt upp på Google, och det gör man genom SEO - sökmotoroptimering. En blogg på hemsidan är en utmärkt plattform för att publicera relevant och SEO-anpassat innehåll, och en blogg är oftast både enklare och mer effektiv att SEO-anpassa än den statiska hemsidan. Genom att sätta relevanta nyckelord, rubriksätta rätt, låta nyckelorden rinna som en röd tråd genom bloggartikeln, döpa bilderna rätt och länka både internt och externt, så har du en betydligt högre chans att få fler träffar på Google. Dessutom så ökar varumärkeskännedomen och du når fler potentiella kunder. Så - vill du hamna högt upp på Google och ha en SEO-anpassad hemsida så är en företagsblogg praktiskt taget ett måste.

Lägger du ner tid på att skapa värdefullt och hållbart innehåll, gör du dig själv en stor tjänst i längden.

Hållbara artiklar driver trafik till hemsidan

Lägger du ner tid på att skapa värdefullt och hållbart innehåll, gör du dig själv en stor tjänst i längden. En riktigt bra bloggartikel kan leda trafik så länge den finns kvar och så länge folk söker efter det. Men! Det viktigaste för att göra dina artiklar hållbara, är faktiskt att uppdatera och fräscha upp dem så att de alltid är ajour och fortsätter inbringa trovärdighet. Om du exempelvis skriver en artikel om instagrams funktioner, så är det viktigt att den har ett innehåll som känns up-to-date och aktuellt. Man ska inte heller vara rädd för att återanvända gamla bloggartiklar i sociala medier - om de fortfarande är relevanta.

dino-reichmuth-115620.jpg

Du kan övertyga med fler ord

Till skillnad från captions på till exempel Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram - som gärna ska ha så kort och kraftfullt innehåll som möjligt, är det en helt annan strategi som gäller i en bloggartikel. Här är längre och mer innehållsrika texter välkomna, och många av dina läsare utgår från att de ska få ta del av mycket information, inspiration eller kunskap. Men även om du utgår från att skriva längre texter, så spelar innehållets relevans lika stor roll. Inför varje ny artikel kan du ställa dig själv frågan: “Tillför detta läsaren något?”. Innehållet kan till exempel vara underhållande och personligt, men också - som i de flesta företags fall - fyllt med kunskap och kompetens. Här har du alltså tillfälle att profilera dig som experten inom ditt kunskapsområde, och låta ditt företagsnamn förknippas med förtroende.

Här har du alltså tillfälle att profilera dig som experten inom ditt kunskapsområde, och låta ditt företagsnamn förknippas med förtroende.

Större chans att skapa förtroende

Oavsett om dina kunder är företag eller privatpersoner, så är det i slutändan alltid människor du har att göra med. Det är med dessa människor vi gör affärer, och inte med företaget i sig. Och om denna filosofi översätts till företagets hemsida, så är hemsidan företaget och bloggen människorna som gör det levande.

Ytterligare en aspekt gällande hur en företagsblogg skapar förtroende, är hur den hjälper till att ge ett genuint första intryck. På hemsidan är det lätt att berätta om sin kompetens, och beskriva företagets kunskapsområden. Även om allt stämmer, så känns det kanske inte fullt så övertygande för den som läser - om de inte känner dig. Ett första steg i en ny relation kan därför vara att faktiskt visa din kunskap och kompetens, genom att berätta om den i dina artiklar. Visa att du vet vad du pratar om!

Det kan upplevas skrytigt och osmart att dela med sig “för mycket” av sin kompetens, men faktum är att det ofta är precis tvärtom. Delar du med dig av dina kunskaper och erfarenheter så gör det dig trovärdig och du blir lättare ett namn som folk lägger på minnet för framtida affärer. Du kommer alltså att hamna top of mind hos dina potentiella kunder.

Darfor_gynnas_du_av_att_ha_en_foretagsblogg

Konvertera följare till kunder

Alla de som på något sätt hamnar på din blogg, gör det med stor sannolikhet för att innehållet känns relevant för dem. Och löser du ett av deras problem, finns det förmodligen fler saker du kan hjälpa dem med. Ha även i åtanke att de egentligen redan är inne på din hemsida när de läser din blogg, så passa på att berätta för läsaren vad du vill att hen ska göra. Exempelvis kan du bjuda in till skräddarsydda seminarier, eller någon annan form av utbildning. Eller så kan du vägleda dem till fler lämpliga bloggartiklar. Kanske kan du erbjuda dem att göra någon enkel prova-på-övning, innan de beställer din prenumeration? Eller bara få dem att inse hur de verkligen behöver din kompetens i sitt företag. Det är dock viktigt att inte tänka för mycket sälj i denna kanal - för då finns risken att de försvinner! Men en sak är i alla fall säker: Med en blogg där du bjuder på kompetens och inspiration är chansen betydligt större att en del av dina besökare i sinom tid konverteras till kunder.

Eftersom att synas digitalt idag är en grundförutsättning för att företag överhuvudtaget ska överleva, är en företagsblogg ett optimalt alternativ. Det är en effektiv kommunikationskanal där du får trovärdighet, personlighet och kommunikation i ett. Kort sagt; företagsbloggen skapar den digitala relationen med din målgrupp som gör att du blir företaget de aldrig glömmer.