Så får du det bästa av Instagram - del 2

Så får du det bästa av Instagram - del 2

Har du hängt med i alla förändringar som Instagram har gjort 2016? Om inte så är det dags nu - i alla fall om du vill göra succé på Instagram.

Instagram Ads
Under 2016 lanserade Instagram sin plattform för annonsering för företagare. Som småföretagare kan man ofta oroa sig över att man inte kan tävla mot de större aktörerna. Men - det finns ett par saker som du kan göra för att få framgångsrika kampanjer även på Instagram. Med en genomarbetad kampanj kanske du till och med får mer synlighet än de stora företagen. Se framför allt till att din kampanj passar just ditt instagramflöde. Undvik för stora avvikelser - det ska kännas som en naturlig del av företagets innehåll och inte som ett reklamavbrott. Våga även testa olika sorters material och var inte rädd för att testa dig fram för att se vad som fungerar bäst - det kan lära dig mer än någon annan statistik. Du kanske till och med når en bredare målgrupp och fler människor genom att ha variation i ert innehåll.

Instagram Live
Inom Instagram stories finns nu även en live-funktion där du kan streama material i upp till en timme. Instagram Live skapar en känsla av här och nu eftersom det faktiskt utspelar sig i realtid. Det tillåter dina följare att få följa med på riktigt - något som efterfrågas mer och mer inom sociala medier när övrigt innehåll blir allt mer tillrättalagt och strategiskt. Det är ett relativt enkelt sätt att stärka företagets relationer med sina följare, även om man ska ha i åtanke att materialet inte kan sparas, återanvändas, eller redigeras just eftersom det är live. Men Instagram Live kan vara en värdefull och rolig dimension av ert varumärkesbyggande. Det är bara att sätta igång och testa er fram. Fråga gärna era följare om feedback eller varför inte låta dem vara med att påverka innehållet för att skapa ytterligare engagemang? Och som i alla andra kanaler - bestäm er för vad ni vill säga och hur ofta. Ska ni streama varje dag eller en gång i veckan? Ska ni hålla korta föreläsningar eller ska det vara ett verktyg för viktiga meddelanden?


Andra Instagramfavoriter

Instagram genomförde även små, men ändå väldigt effektfulla förändringar som lyfter dina inlägg och underlättar användningen av appen.

Bokmärken: Du kan nu bokmärka det du gillar extra mycket. Du slipper alltså fylla din telefon med hundratals skärmavbilder. Skönt va?

Utforskaren: Du har väl inte missat fliken “utforskaren” där Instagram samlar och lyfter fram dina och andras bilder? Där finns möjligheten att synas för fler än bara dina befintliga följare - och nu inkluderas även videos. Så se till att skapa riktigt bra innehåll så ökar chansen att du syns för fler.

Längre videoklipp: Innan kunde du bara lägga upp 15 sekunders långa videor i din Instagram-feed. Men samtidigt som Instagram lanserade sin annons-plattform, utökade de tiden från 15 sekunder till 60. Så bra!

Festligare Instagram Stories: Med Instagrams nya klistermärken är det alltid en fest på Instagram Stories nuförtiden. Stick ut och pimpa dina stories med färgglada färger och emojis. Ett tips är att kanske bestämma tre till fem stycken som ni alltid använder er av.

 

Så, vad tycker ni om Instagrams förändringar det senaste året? Vilka är era favoriter?

Del 1 hittar ni här