6 anledningar till varför du inte lyckas nå ut i dina sociala medier

6 anledningar till varför du inte lyckas nå ut i dina sociala medier

Tittar du också på framgångsrika konton i sociala medier och undrar vad det  är som gör dem så lyckade? Vad är det de har som du inte lyckas uppnå? Det är enkelt att underskatta vad som krävs för att lyckas få ett bra resultat i sina sociala kanaler. En vanlig fördom är att sociala medier är något man jobbar med i förbifarten, men i själva verket ligger det mycket tid och engagemang bakom de konton som är framgångsrika. Vi går igenom några vanliga misstag som faktiskt kan “make or break you” i dina sociala kanaler.

Du är inte tillräckligt aktiv
Att inte vara tillräckligt aktiv - eller rättare sagt att inte vara aktiv kontinuerligt - på sociala medier kan verkligen vara en dödsstöt. Det är svårt att bygga ett genuint och lojalt community om du inte är närvarande. Ju mer du engagerar dig i att både publicera nytt innehåll och interagera med dina följare, desto bättre resultat kommer du få. Genom att publicera, kommentera och dela material i dina kanaler varje dag bygger du upp ett förtroende. Vi vet att det kan vara tidskrävande, men vi vet också att det funkar. Tid, och ett brinnande intresse, är därför det bästa du kan ge dina sociala medier.

Du är för säljig
Vissa gör misstaget att vara för säljiga i sina budskap i sociala medier. Det är vanligt att uppmana folk att klicka här, eller köpa det där - men vår rekommendation är faktiskt att agera precis tvärtom! Egentligen är det enkelt - hade en person på gatan kommit springandes och uppmanat dig att köpa det ena eller det andra hade det varit väldigt påträngande och konstigt. Det fungerar precis likadant i sociala medier. Skapa hellre ett mervärde för följarna och få dem intresserade av din bransch - eller ett par kärnämnen som ditt företag brinner för. Faktum är att vi faktiskt säljer mer genom att vara mindre säljiga.  

Du hjälper inte dina följare med något
Precis som att du inte ska vara för säljig i din kommunikation, ska du inte heller bara prata om dig själv. Vi vet, det är dina kanaler, och det handlar till stor del om dig och ditt liv, men det kommer snarare stjälpa dig än att hjälpa dig om du inte vänder blicken utåt. Fundera istället på vad du, om du vore en främling som följde dig och ditt konto, hade velat se? Det finns många sätt att underhålla någon på och människor följer olika personer och företag av olika anledningar. Antingen för att ta del av ren underhållning, för att bli inspirerad eller för att faktiskt lära sig eller få hjälp med något. Tänk efter - vad kan du hjälpa dina följare med? Var inte rädd för att dela med dig av olika erfarenheter!

Ditt innehåll är helt enkelt inte tillräckligt bra
Det spelar ingen roll hur bra din produkt eller tjänst är om du inte lägger ner tid och engagemang på ditt innehåll. Dåligt innehåll kan vara allt från dåliga bilder, knagglig grammatik eller artiklar och blogginlägg med dålig research, till texter som helt enkelt inte är ordentligt genomarbetade. Det viktigaste är att ditt innehåll skapar ett mervärde för din följare och det gäller att hela tiden tänka på vad de kan ha för nytta av det du publicerar. Låt hellre bli att dela med dig av något om det är inte genomarbetat och se istället till så att allt du publicerar är bra.

Du behöver inte vara en professionell fotograf eller grafisk designer för att lyckas med ett enhetligt och välarbetat innehåll. Men det finns några enkla tips och trix som du kan ha i bakhuvudet. Håll saker snyggt och enkelt och gör det inte krångligare än vad det behöver vara. Bestäm dig till exempel för en, eller några färgskalor, som du håller dig till när du skapar innehåll till dina kanaler. Jobbar du med Instagram - se till att använda samma filter på alla bilder. Det är ett enkelt sätt att skapa en snygg och enhetlig feed på. När du delar externa länkar, se till att det är en hemsida som du - på riktigt - tycker är intressant och värd att dela.

Du söker inte aktivt efter nya följare
När du har fått rutin på att vara aktiv i dina kanaler varje dag, och delar värdefullt och kvalitativt innehåll, är det dags att faktiskt aktivt söka upp nya följare. Det är lätt att luta sig tillbaka och tänka att följarna kommer av sig själv. Men det gör de sällan utan det kräver oftast att du drar ditt strå till stacken. En av de allra bästa strategierna man kan ha på sociala medier är därför att vara nyfiken. Är du genuint nyfiken på andra människor och söker kontakt med dem, så kommer de i sin tur bli nyfikna på dig också.

Du uppskattar inte de följare du faktiskt har
I jakten på fler följare är det lätt att faktiskt glömma bort de följare du redan har. Det räcker oftast inte enbart att “håva in” följare för att sen glömma bort dem. För att bygga ett aktivt och engagerat community så måste du visa att du ser och hör dem. Besök deras sidor ibland, lämna en kommentar, likea deras bilder och glöm inte att berätta hur mycket du faktiskt uppskattar dem. När följarna känner din uppskattning är de mycket mer benägna att föra dig och ditt budskap vidare.

Lycka till!