Så får du ut det bästa av Instagram - Del 1

Så får du ut det bästa av Instagram - Del 1

Har du hängt med i alla förändringar som Instagram har gjort 2016? Om inte så är det dags nu - i alla fall om du vill göra succé på Instagram.

Instagram är verkligen ett medium i ständig förändring. Förändringar som till stor del kommit att bli Instagrams främsta styrka - det vill säga förmågan att snappa upp och hänga med i trender. Men ibland  kan det nästan kännas en aning överväldigande att hela tiden följa med i alla tvära kast - eller så är du så van att du kanske inte ens reflekterat över det? Oavsett så hjälper vi dig här med att gå igenom en del av alla de förändringar som skedde förra året för att du på så sätt ska få bättre översikt över hur du kan använda dig av - och få ut så mycket det bara går - från Instagram.

 

Instagrams nya flöde och den omtalade algoritmen
Den största, och kanske mest ifrågasatta, förändringen som Instagram gjorde var att ändra följden på hur, och vilka bilder, som visas i flödet. Instagram menar att du rent av missar 70% av alla bilder i ditt flöde när de publiceras kronologiskt. Alltså -  istället för att visa bilderna i kronologisk ordning, visas de nu enligt en så kallad algoritmisk ordning. Det innebär att Instagram läser av vilka konton du gillar mest och ser till att du ser dem direkt när du loggar in. De konton som du likear och kommenterar mest,  hamnar helt enkelt överst i ditt flöde.

Det är alltså viktigare än någonsin att interagera med andra på Instagram. Se till att kommentera och likea de du faktiskt tycker om för att inte missa dina favoritbilder. Genom att interagera skapar du dessutom starka och värdefulla relationer som leder till att folk kommenterar dina bilder, vilket i sin tur leder till att även dina bilder visas ännu mer frekvent.

Så fungerar företagsprofilen på Instagram
Nu kan du ändra ditt instagramkonto till ett officiellt företagskonto och för detta finns framför allt två specifika verktyg. Bland annat finns det en kontakt-knapp som du antingen kan koppla till din Facebooksida eller din mail så dina följare snabbt och enkelt kan komma i kontakt med dig eller ditt företag. Men det största - och roligaste - verktyget är att du får tillgång till statistik! I detta verktyg kan du se hur gamla dina följare är, var de bor och när dina följare är som mest aktiva. Att ändra till företagsprofil kan alltså vara värdefullt eftersom du får bättre koll på om du når rätt målgrupp. Du byter enkelt till en företagsprofil genom att:

  1. Gå till din profil

  2. Tryck på inställningar uppe i det högra hörnet

  3. Scrolla ner till “växla till företagsprofil” under “konto”

  4. Du kommer då bli uppmanad att koppla ihop din Instagram med Facebook

  5. Är du admin för fler Facebook-sidor än en, måste du välja vilken du vill sammankoppla med Instagram

  6. Skriv in din mejladress, telefonnummer och stad

  7. Klart!

Så tar du det steget längre på Instagram Stories
Instagram Stories är en uppdatering som tillåter dig att skapa ännu mer innehåll. Stories är inspirerat (för att uttrycka det milt) av Snapchats rörliga och snabba format, där man kan skapa små sekvenser av videor eller bilder som försvinner efter 24 timmar. Dina stories hamnar högst upp i din feed (i en cirkel) och kan skapa en djupare dimension för ditt varumärkesbyggande inom Instagram.  

Se till att dina stories skiljer sig från det vanliga flödet - dina följare behöver nämligen en anledning att följa dig i alla kanaler. Och som vi alla vet - det är inte kul att se samma sak två gånger. Instagram Stories är en utmärkt plattform att visa en mer personlig sida av dig själv eller ditt företag. Låt dina följare följa med i det dagliga arbetet, visa vad som händer bakom kulisserna och låt eventuellt personerna bakom kontot ta mer plats! Som följare vill man gärna få kontakt med människor snarare än företag och produkter. Stories möjliggör detta på ett väldigt lättillgängligt och roligt sätt.


Tyckte du det här var intressant? Del två kommer inom kort!